søster trøbbel

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

søster trøbbel

Post by cloudpainter »

jeg og min samboer hentet to nydelige søstre på rundt 1,5mnd gamle for litt over en uke siden fra dyrebutikken (er ikke lett å finne flinke oppdrettere når man bor så langt nord :trist: ). dette er første gang vi har rotter og uansett hvor mye research man gjør i forkant så blir man aldri helt klok på disse små tassene. :crazy:
har dermed et par spørsmål på begge rottene.

den første rotta som er ennå navnløs har blitt nesten helt tam og når de får sine 2 timer ut av buret -tur, hopper den på oss, sniker seg under gensern, klatrer og lar oss både kose og holde den (selvom den nesten aldri har tid til å sitte i ro :rofl: )
men 2 ting bekymrer oss.
det første er, at helt siden vi fikk den så "nyser" den, eller 'blåser hardt ut av nesen lignende' ganske ofte. det virker ikke som den nyser når den sover, det er mer når den snuser på dørsprekker, bak skap og lignende, eller når den er veldig ivrig og leker med søstra si. vi støvsuger ofte og passer på at det ikke flyter støv omkring der de bor, vi bruker fleece pledd i bunnen av buret så det er ikke støv-materiale der heller. virker ikke som om den er syk siden den er så aktiv og leken (mye mer aktiv en den andre rotta)
problem nr 2 er at den 'rister og rykker rytmisk' med kroppen når den sitter, og lager lave pipe lyder for hvert rykk, dette skjer heller ikke ofte. jeg vet ikke om den hoster, eller om den kanskje bare prater til meg :hæ:

så har vi Nitro, som er stikk motsatt av navnløse rotta

Nitro ser ut til å ha det supert i buret sammen med søsteren sin, de sover og pusser hverandre om dagen, og om natten krangler de og leker :nottelling:
men hun er utrolig fæl å bite :/ kommer fingrene borti sprinklene på buret eller på innsiden av buret nær henne så angriper hun, ikke bare litt napp, har bitt oss til blods. har prøvd å sette tynne agurkskiver på fingrene, babygrøt på fingeren så hun kan slikke av, og diverse godbiter i hånden som hun kan hente. alt dette har fungert fint, men det ser ikke ut til at hun lærer. hun er snill med mat, men kommer du med kun hånd og fingre nær henne så glefser hun til. så vi bruker hansker når vi håndterer henne. vi bruker gensertrikset daglig på henne og hun virker ikke noe særlig redd oss, fordi hun kommer også med en gang ut av buret når vi åpner det, og hun kan klatre og hoppe på oss i blandt uten å virke nervøs eller usikker. men skal man løfte henne (dette da med hansker) så begynner hun å hyle å skrike noe forferdelig, ikke er vi hardhendt og vi er veldig rolige når vi skal løfte henne, men hun nekter. hun vrir, biter og hyler seg ut av grepet. av en eller annen grunn lar hun oss løfte henne inni buret med hansker på, da sier hun ikke et kvekk. det er når hun er utfor buret eller utfor 'komfort sonen' hun kvier seg. vi vet at vi skal respektere rotter som ikke vil bli løftet, men er det ikke noe vi kan gjøre slik at hun kan bli mer som søsteren, altså ikke bry seg om at vi løfter og bærer henne litt?

ellers har vi fått stor glede av våre små prinsesser, de er som dag og natt i personlighet, men er like elskelig begge to :kisses:

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: søster trøbbel

Post by oliver;) »

Den pipelyden kan minne om begynnende LVI (luftveisinnfeksjon) Hun snakker nok ikke men sliter kanskje med luftveiene, i og med at hun nyser og slikt.

Den andre vil jeg nå kanskje si er bur agrisiv??? vet ikke helt, men kan minne litt om det..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: søster trøbbel

Post by rattie19 »

Det du beskriver er akkurat slik jeg hadde det i 1-2 uker da jeg først fikk mine :cheerful: to totalt forskjellige rotter: Prikken som er aktiv, nyskjerrig og utforsker som en gal, og Thea som er mer egenrådig, biter hardt i ny og ne og hater å bli løfta!
Her har det egentlig bare blitt bedre med tiden. Faste foringstider, mye utegang, "alenetid" i hetta mi uten søsteren med. Og Thea har slitt mye med LVI, men det er Imazoo-rotter, så hører av og til litt lyder fra henne, men ikke forkjølelse som hun hadde når jeg først fikk dem. Tålmodighet er vel hovednøkkelen i slike saker antar jeg :cheesy:
Thea og Prikken <3

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: søster trøbbel

Post by cloudpainter »

tok begge med til dyrlegen idag, og selvom rottene var utrolig vanskelige og redde, og dyrlegen fikk ikke gjort så mye annet enn å høre på en av de med stetoskop, ble begge konstantert med LVI. fikk med antibiotka kur og en pasta som skulle hjelpe mot magen. er glad for at vi fant ut problemet og kan medinisere det :cheeeers: rottene våre veier omtrent 150gram, fikk beskjed om at vi skulle ta 0,6ml 2 ganger daglig på begge i 14dager

nå vil jeg høre råd om hvordan vi skal få ABen innabords :hm:
vetrinæren ba oss om å holde de, åpne munnen litt og sprøyte inn fra siden av. nå som den ene ikke vil holdes så er jo dette vanskelig.
vi har nå med den første dosen latt Nitro angripe sprøyta gjennom sprinklene og så sprøytet det inn akkurat idet hun beit over.
men vi kan jo ikke være sikker på at all dosering går inn + at Nitro lærer nok fort og ikke bite i den sprøyta mer :suspicious:

er det noen fler som har hatt problemer med og få rottene til å ta medisinen sin, som kan komme med råd? :aww:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: søster trøbbel

Post by Larm »

Det hørtes ut som en diger dose med medisin i forhold til vekten. hvilken type medisin fikk dere? Bactrim?
Hvis det er den, så har jeg gitt den opp for lenge siden, for jeg har ikke sjans til å få rottene mine til å spise den uansett hva jeg prøver å hjemme den i.

Jeg har gått over til Vibranord som de sluker i seg. :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: søster trøbbel

Post by cloudpainter »

for stor dose? :sjokkert:
hvilke dose er mer riktig i forhold til vekta da?
fikk noe som het baytril hos vetrinæren, han sa det var et antibiotikum som funket for de fleste sykdommer hos smågnagere

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: søster trøbbel

Post by Tonje Lenore »

Jeg fikk også Baytril av dyrlegen, og jeg fikk beskjed om å ta 0,5 ml to ganger om dagen i 10 dager da Brownie var syk, han veide da ca 160-170 gram!

Lurte det inn i en maisbit og ting han elsker, han brydde seg ikke om smaken hvert fall :grin:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: søster trøbbel

Post by cloudpainter »

åi, da gir jo vi 0,1ml mer til rotter som veier 10-20 gram mindre, i 4 dager lengre :sjokkert:
tror du dyrlegen har tatt i tanke med om hvor syk de var? den ene har jo nesten nyst og hostet konstant. har kanskje sett litt matt ut i øynene til tider og.

har og tenkt på og lure medisinen inn i litt babygrøt som de er så glade i :grin:
får prøve det ved neste dosering

ble Brownie frisk da? med andre ord; funket Baytril ? :glise:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: søster trøbbel

Post by Tonje Lenore »

tror du dyrlegen har tatt i tanke med om hvor syk de var? den ene har jo nesten nyst og hostet konstant. har kanskje sett litt matt ut i øynene til tider og.
Det vet jeg ikke, det burde egentlig dyrlegen sagt noe om i forholdt til at han ga deg sså stor dosering!
Brownie var ganske syk han også, hadde mye surkling i nese og pustet ganske tung og var slapp!
ble Brownie frisk da? med andre ord; funket Baytril ? :glise:
Brownie ble frisk, ja, men måtte gå over de ti dagene dyrlegen hadde sagt for det hadde fortsatt ikke gått helt bort.
Så da ringte jeg dyrlegen og spurte om det var greit jeg gikk litt over tia, og da forklarte hun at jeg ikke måtte gå over maks 4-5 dager, hvis han fortsatt ikke var bedre måtte jeg gå over til Vibranord for å se om den funket!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: søster trøbbel

Post by Matmor »

Baytril finnes i flere styrker, og uten å vite styrken er det vanskelig å sammenlikne dosen rottene får :wink: Jeg har noen ganger fått skrevet ut den på 5 mg/ml, og andre ganger den på 25 mg/ml.
Hvis Cloudpainters og Tonje Lenores rotter har fått Baytril 5 mg/ml mikstur har begge fått doser som er anbefalt for alvorlig syke rotter.

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: søster trøbbel

Post by cloudpainter »

sånn og forstå :cheer:
jeg tror jeg holder meg til det vetrinæren har anbefalt av doseringer og slikt uansett :bounce:
når han forklarte meg hvor mye jeg skulle gi og slikt så nevnte han også at det var ikke så farlig om det kom litt over målene. så uansett om dosering er litt mer enn forventet så kan det vel ikke skade noe særlig :nottelling:
takk for hjelpen ! :cheeeers:

Post Reply