For å utdype litt nærmere
Jeg har ikke opplevd en eneste kosete jenterotte i hele mitt liv, i hvert fall ikke i nærheten av guttene og ikke før hun eventuelt har blitt gammel. Men det er mine erfaringer
Jeg vet også av erfaring at dersom noen ønsker seg rotter og ser det for seg at de kan kose masse med de (siden du nevnte kose flere ganger i innlegget regner jeg med at dette er et tema

) så blir de ofte skuffet fordi rottene ikke lever opp til den forventningen. Derfor tenkte jeg at det var lurt å opplyse om dette før anskaffelsen av rotter, slik at du ikke så for seg at rotter generelt ligger og koser på fanget. Dette er nemlig noe jeg kun har opplevd noen få ganger og jeg har hatt ganske mange rotter opp igjennom tidene, så jeg vil tro at rottene mine (og andres som jeg har hilst på) er representative for rotter flest

Jeg har også opplevd at mange unge (barn fra 4 og opp til 14...) har prøvd å kose med dyr fordi de ønsker å kose med dem (ofte mot deres vilje) og dette er ikke noe som er lurt å gjøre med rotter (eller andre dyr for den saks skyld).
Du høres ung ut i innlegget ditt (alderen vet jeg jo selvsagt ikke

) derfor nevnte jeg det med å holde de fast og kose med de. Jeg har ikke sagt noe om at du vil gjøre dette, det har kun vært ment som en opplysning ut i fra egne erfaringer med barn og unge (også unge etter fylte 18 år som trodde at rotter var kosedyr)
Jeg har nemlig en del småsøsken som jeg har måttet veilede opp igjennom årene, derfor er jeg litt sånn beskyttende av rottene på forskudd

og jeg mener ingenting vondt med det.
Kan også nevne at en av mine småsøsken fikk seg rotter i 18/19 års alder og hun trodde at de var kosete på samme måte som hunder og noen katter, men det erfarte hun fort at de ikke var

Jeg synes det er flott at du søker informasjon før du skaffer deg rotter, så fortsett med det