Biting til blods, jenterotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Roskva
Pinky
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2011, 22:15

Biting til blods, jenterotter

Post by Roskva »

Jeg har to jenterotter, en på snart et år og en på ca. 6 mnd. Roskva, den eldste, har hele tiden vært sjefen siden de ble introdusert, men den siste mnd har jeg merket at det er hun som legger seg på ryggen når Eyva, den yngste, angriper. Ikke nok med det, men jeg må daglig vaske av blodrester i pelsen til Roskva, og finner små sår rundt omkring på ryggen hennes. Jeg renser sårene med vanlige saltvannsdråper.
Burde jeg skille dem, eller bare la Roskva bli angrepet hele tiden? Eyva har også det med å bite meg når jeg åpner buret, men aldri ellers.

Og enda en ting, har dere opplevd at rottene deres åpnet buret? Jeg har to jenny-bur fra ferplast stående oppå hverandre, og Eyva lukker opp lukene, så jeg må ha små låser på absolutt alle utganger, noe som gjør det enklere for henne å ta tak i fingeren min når jeg skal åpne/lukke buret.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biting til blods, jenterotter

Post by Matmor »

Når det gjelder bur-åpning, så sjekk ut hjemmesidene mine under Rotter i hus/rottehus, Bur, nederst på siden :crazy:

Jeg synes ikke det er akseptabelt at en rotte biter en annen til blods, spesielt ikke når det gjentar seg. Men når jeg leser innlegget ditt lurer jeg på: er det faktisk bittsår, eller er problemet at Roskva har midd-angrep? Hvis hun er stresset eller svekket av alder og sykdom (noe som ofte er tilfelle når en rotte gir fra seg sjefsstolen) kan hun få oppbluss av midd uten at det plager Eyva.

Kan du beskrive sårene som Roskva har, og har du tittet på forskjellige sår under klistrede tråder/informasjon i Adferds-underforumet? Før du skiller dem ville jeg i alle fall ha tenkt midd (eller lus) hos Roskva.
:rat:

Roskva
Pinky
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2011, 22:15

Re: Biting til blods, jenterotter

Post by Roskva »

Har nå bestilt dyrlegetime med tanke om at det er midd. Skal også få klippet klørene deres der, for skuldrene og armene mine ser helt opprifta ut etter 10 minutter med rottene ute (har ikke tang selv, så slår sammen det som trengs), tannsliping ved nødvendighet og en helt vanlig helsesjekk (Roskva har dessverre begynt å lage en slags "snorkelyd", så jeg tror hun er forkjølet, så de skal sjekke det også). Så da håper vi det går fint i morgen!

Men hvis Roskva har lus/midd, skal jeg skille dem fra hverandre en stund da?

Takker for hjelp!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Biting til blods, jenterotter

Post by Larm »

Du trenger ikke å sille de hvis den ene har midd, for begge 2 må behandles da uansett :wink:
Jeg klipper sjeldens klør, men de gangene jeg gjør det så bruker jeg negleklipper for mennesker. :cheer:
Tannsliping har jeg aldri noensinne trengt. Rottene sliper tennene sine selv. Jeg har derimot måtte klippe en tann på en hamster forde den ene knakk nede og tannen på samme side oppe vokste da for lang og måtte klippes. :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply