Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by linjak »

Det er ikke mer enn en måned siden jeg ble nybakt rotteeier. Jeg elsker det, barna elsker det og sambo liker dem igrunn ikke. Men jeg har nå preka han full om hvorfor vi måtte ha fler enn en osv osv, og selv om jeg ikke har trodd han lyttet så har han vist fått med seg ett og annet. For onsdag kom han hjem med en til. :crazy:
Han er en del hos ene kollegaen sin og han har vist hatt EN rotte stående i et bur i laaaang tid. Så sambo har nå preka han full på samme måte som jeg har "opplært" han og endte opp med å ta med dyret hit..... Så helt ut av det blå onsdag fikk vi en til..

Men han her er virkelig en skikkelig enstøing. Herr Kollega anslår at han er ca et år og har vært aleine siden han var baby.. Og vært så heldig at han har fått komme ut av buret NOEN GANGER I MÅNEDEN. Nå er han på fjerde døgnet her og han er livredd alt. Jeg får med mye tolmodighet løftet han ut av buret og da sitter han bom stille i genseren en helt time. Rører seg ikke av flekken. Det ser ut som han koser seg litt mot sin egen vilje inni der men han tør ikke flytte på seg. Jeg hadde han i hetta og satt meg like ved buret de andre bor i og da snufsa og grynta han han som en gal og så ut som han skulle gå banokkas....

Er det noen her som har erfaring med rotter som virkelig må læres opp til å være rotter fremfor helt apatiske i et hjørne?? Han er da bare halveis på livet og kan jo få et bra siste år men etter fire dager og ingen "bedring" ser jeg at dette blir et langt prosjekt hvor jeg ikke har den erfaringen jeg trenger, så håper noen her inne har vært med på det samme....

TAKK til de som har tanker å bidra med. :happy:

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by linjak »

Jeg har forresten tatt han ut to ganger om dagen i ca en time hver gang siden torsdag. Burde jeg øke det tror dere eller minske det så han får space?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by tantepose »

Oi,stakars lille vennen! :sjokkert: Nå må dere bare ta tiden til hjelp.Han trenger nok lang tid på å venne seg til helt nytt liv.Tenk uker om ikke mnd'er.Fortsett med genserkosen,det er det viktigste! :kiss: La ham føle seg trygg,og ikke sett ham ned på skumle plasser som ved buret til de andre.La ham bli trygg på dere og at han er en ny plass,han både hører og lukter de andre. :wink: Kos,kos og atter kos! :kiss:

Mye utetid er bra,la ham bli trygg på uteplassene etter hans eget tempo. :cheerful:
Last edited by tantepose on 10 Jul 2011, 16:22, edited 1 time in total.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by Matmor »

Oioi... stakkars rottemann med agrafobi, eller hva det nå er han er mest redd for. Jeg synes det høres ut som om dere går i riktig retning. Innunder genseren-kos er mye tryggere enn å gå rundt på egenhånd, helt sikkert.

For å venne ham til verden utenfor buret tror jeg at jeg ville ha plassert buret på et bord eller i en stor pappkasse, lagt ut mat og noen ting å gjemme seg i, og sett om han våget å komme ut av seg selv etter noen timer.

Men det er ikke sikkert at han vil like å være sammen med andre rotter på flere måneder ennå, eller noen gang. Han er rett og slett miljøskadet etter en sånn oppvekst, dessverre :sad: Hvis han treffer andre, sosialiserte rotter vil de synes han oppfører seg veldig rart, og antagelig bli irritert på ham fordi han ikke følger sosiale koder. Så lenge han bor hos mennesker som tar seg tid til ham er situasjonen hans likevel mange ganger bedre enn før.
:rat:

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by linjak »

Uff det er dårlig med fremgang her... Scott kommer fortsatt ikke frivillig til døra på buret ei heller ut av huset sitt på dagtid eller med meg i samme rom.. Føler liksom at han tvangskoses mot sin egen vilje. Han sitter fortsatt bom stille inni genseren. Nå er vi dratt på hytta og blir her i fire dager. Valgte å ta ham med. Svigermor skal innom hjemme og lufte / mate de andre, men kom til konklusjonen om at det var bedre med en times kjøretur i bilen og med meg en å sitte totalt alene i fire dager... Hva burde jeg gjøre fremover? Ville dere fortsatt å løfte han ut og sette han i genseren selv om han ikke rører seg? Alternativet er jo buret og evt ingen bedring eller? Takker for alle innspill!!!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by tantepose »

Ja jeg ville fortsatt med genserkosing,i all evighet om nødvendig. :cheerful: ......vi får håpe han tør opp før den tid,men det er ikke gått lang tid ennå. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen med erfaring her? Tatt imot OVERNERVØS rotte.....!

Post by Larm »

Enig med Tantepose :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply