Stryker haken sin.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Stryker haken sin.

Post by Rose »

Rotta mi Rose har siste måneden begynt å stryke haken sin mot underlaget, meg inkludert. Hvorfor gjør hun det? Er det markering eller er det kløing/ubehag?

Hun har akkurat vært til legen og fått medisin. Jeg kom hjem fra ferie en uke, hun hadde da vært på ferie opphold hos en dyrekjær venn av meg. Fikk henne hjem igjen og syns hun var noe apatisk, reagerte ikke med å pile til meg når vi spiste mat eller noe. Foretrakk å ligge på en spesiell måte,og for seg selv. Bare dette var rart da hun er av de meget kosete rottene som helst skal ligge på brystkassa mi over hjertet, inn på huden og halvveis ut av genseren min. Hun svettet tidvis som en gris da, og det luktet av stedet hun låg på når hun etter en stund gikk sin vei. Oppdaget også to kuler under pelsen. Siste ukene syns jeg også det luktet sterkere av urinen hennes. Hun klødde seg også hele tiden. Som sagt tok jeg henne med til legen etter noen dager etter jeg kom hjem fra ferie og såg hvordan hun oppførte seg. Trodde hun hadde kreft pga de to kulene. Siden det luktet av urinen og hun viste såpass stort ubehag, så trodde ikke dyrlegen at kulene var kreft direkte, selv om det kunne utvikle seg til det senere. Mulig det var lymfekjertler som var hovne pga infeksjon. Fikk medisin som skal gies to ganger om dagen i fem dager, og dette skulle ta knekken på både hudinfeksjon og urinveisinfeksjon.

Ser nå etter to dager med medisinering, at pelsen er penere, blankere, har lagt seg igjen da den var bustete og oppreist (lærte om det nå i dag innpå her, og forstår hun har hatt det veldig vondt stakar. Blir helt dårlig her når jeg nå ser og forstår hvor vondt hun har hatt det), og hun søker til meg som matmor og kosevenn igjen,og er det snakk om knitring av poser, knasking av knekkebrød, så er hun på plass med en gang. Hun har blitt seg selv igjen. Ikke lukter det av henne og ikke svetter hun lenger. Kulene har også blitt mindre siste to dagene, så satser på at det var lymfekjertler.

Medisinen hun får er flytende, og skal sprøytes inn i munnen hennes. Skal sprøyte 0.8 ml to ganger om dagen. Ikke lett, men hun finner seg i det og er skikkelig flink jente. Piper ikke og gjør lite motstand. Men søker trøst hos meg etterpå. Etter hver sprøyting gnir hun haken mye mot underlaget. Kan det være fordi hun syns det er ubehagelig å ha fått våt medisin over hele haka? Hun slutter når hun har lite fukt igjen på haka.

Hun gjør også dette utenom medisinering, og har gjort det i snart 4 uker.

Er ufattelig glad for å se at hun har kommet seg. Såg ikke for meg kveldene uten henne på sofaen og i bolet hun har fått lage seg i sofaputa mi.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Stryker haken sin.

Post by Chrizzie »

Så godt å høre at hun er bedre :cheerful:
Alle mine rotter (9stk.) gnir haken mot sofaen og lignende etter de har fått medisiner, og regner nå med at det er fordi de ikke liker smaken og vil ha det bort =) Hvorfor hun gjør det utenom medisineringen aner jeg ikke...hun har ikke noe sår eller lignende på haken ?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Stryker haken sin.

Post by Rose »

Hun klør nok i huden også der. Dyrlegen trodde hun kunne ha en hudinfeksjon siden hun klødde så mye i pelsen. I tillegg til en urinveisinfeksjon. Jeg har tenkt at det nok hadde en sammenheng med kløen. Hun har tidvis klødd mye før også, og da har jeg vasket henne og så har kløen gått over. Disse gangene har hun ikke gnidd haken sin.

Ja er ufattelig godt at hun har kommet seg. :party:

Post Reply