HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Lillelunde »

Har en fæl rotte, som heter Cupcake, hun har alltid vært hissig mot meg og andre mennesker, men vært gullvenner med burkameratene. Nå nettopp hørte jeg et hyl fra den ene rotten, Snuski. Cupcake lå da oppå henne og og sloss, jeg slo hardt i buret og hun skvatt til, tok henne ut og kastet henne i reserveburet.. Snuski har nå et stort sår på halsen, og det er ingen tvil om at hun prøvde å ta knekken på henne :sadpace:
Cupcake har alltid vert hissig mot meg, hun har bitt meg til blods flærne ganger, og hun er et år nå, og har hatt henne i siden oktober.. Jeg lurer svært på om jeg skal avlive henne, i og med at hun aldri har roet seg, bare blitt værre... Hun står og snøfter mot meg når jeg gir dem godbiter, og når jeg sitter og snakker med de... Hva syntes dere? Burde jeg avlive henne eller la henne være? Eller er det noen som kunne tenkt seg og ta henne og prøve selv? Jeg har jo blitt glad i henne, men kan ikke ha en rotte som spiser på meg og de andre... Har prøvd å ha henne i et bur alene også, men hun blir ikke bedre.. :sadpace:
Snuski er livredd, hun ligger helt stille og skjelver inni genseren min, vil ikke ha godbit, agurk eller noen ting... tar jeg henne opp spretter hun rett inni, og det er ikke snakk om hun skal inn i buret igjen... Hva skal jeg gjøre? :oops:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Skaubytroll »

Det er ikke ålreit å ha en rotte som ikke fungerer sammen med mennesker og tildels ikke med andre rotter heller. Man kan jo spørre seg selv om man syns det er verdt det... :sarcastic:

Men altså, hvis du er villig til å prøve, så kanskje hormonchip kan være en ide? Men jeg kan ikke noe særlig om det. Søk på det, kanskje du finner ut noe fornuftig :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Lillelunde »

Skaubytroll wrote:Det er ikke ålreit å ha en rotte som ikke fungerer sammen med mennesker og tildels ikke med andre rotter heller. Man kan jo spørre seg selv om man syns det er verdt det... :sarcastic:

Men altså, hvis du er villig til å prøve, så kanskje hormonchip kan være en ide? Men jeg kan ikke noe særlig om det. Søk på det, kanskje du finner ut noe fornuftig :)
Finner ingenting om det, kan det hjelpe mot temperamentet hennes? :gasp:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Matmor »

Det er vel dessverre ikke noe nytt at Cupcake biter andre rotter til blods. Tydeligvis har hun hatt en litt bedre periode, men nå er det på'n igjen :sad:
viewtopic.php?f=17&t=12176&p=128507&hil ... ke#p128507

Så vidt jeg har forstått har du allerede isolert Cupcake i reserveburet - jeg antar at det var henne du sendte inn dit, og ikke Snuski. Men du kan ikke stole på Cupcake med andre rotter igjen, det skjønner du sikkert.

Det er ikke usannsynlig at Cupcake føler seg syk eller dårlig eller har vondt noe sted, når hun plutselig gyver løs på noen etter lang tid. Eventuelt er Snuski blitt sterkere, og Cupcake ser henne som en trussel. Hvis du bestemmer deg for å avlive straks er det ikke så viktig. Hvis du vil vente og prøve å finne noen som er villig til å ta over en biterotte som ikke kan gå sammen med andre rotter, er det viktig å finne ut om hun har en infeksjon eller smerter som har gjort henne akutt verre.

Hvis veterinæren ikke kan finne en konkret grunn til at Cupcake er blitt sintere - en grunn det går an å gjøre noe med - er jeg ikke sikker på om det er til Cupcakes beste å bli flyttet på. Jeg har liten erfaring med sinte hunner, mer med hanner, men der kan man i alle fall kastrere. Kastrering av hunner er et større inngrep, og det er nok mindre sjanse for at det hjelper også, så det spørs om det er aktuelt. Kjemisk kastrering av hunnrotter har vært forsøkt, men jeg vet at middelet har en del bivirkninger. Innimellom finnes det hanner som faller til ro i hus uten andre rotter, men det er ikke så mange slike hjemmene som står klare til å ta imot. Du er også nødt til å spørre deg hva slags livskvalitet du kan gi Cupcake mens du leter etter et slikt hjem.

Det er fryktelig leit når det blir slik. Jeg håper Snuski kommer seg raskt. Prøv å stelle såret hennes med bacimycin eller klorheksidin hvis du ikke har gjort det...

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Lillelunde »

Skal til dyrlegen i morgen, med begge.. Skal skjekke om Cupcake er syk, om hun har noe som plager henne som jeg ikke kan se. Var Cupcake jeg kastet i buret ja, heldigvis tar de 3 andre godt vare på Snuski, aldri sett så mye kjærlighet før :goofy:
Men jeg aner ikke om jeg klarer å ha Cupcake her, etter hun har bitt så mye nå. Prøvte å ta hånden inn i buret og klappe henne, men hun bet etter meg med en gang. Tenkte jeg skulle prøve med en bamse, og se om hun angrep den, hun ble jo livredd? Turte ikke å bite eller noen ting. Men tror hun vet hva hun har gjort, hun er litt tilbaketrukken og vil ikke ha godbit eller noe heller.. Hun pleier jo å være i 100 på det. Eller så ble hun redd meg når jeg tok tak i henne(har ikke gjort det siden hun beit meg når jeg skrev det forrige innlegget) og la henne inni det andre buret.. Har smurt bakteriedrependes og saltvann på såret til Snuski, hun er fremdeles litt skvetten da :sorry:
Men syntes du at jeg burde avlive henne om dyrlegen ikke finner noe? Tviler på det er noen som vil ha en så aggresiv rotte, hun blir bare glad når hun får komme ut og når hun får annen mat en tørrforet.. Hun har hatt sine stunder der hun har komt til meg frivillig, men det er bare når jeg spiser i sofaen! :happy:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by torasrotter »

Jeg har den innstillingen at jeg godtar at en rotte glefser etter meg, sålenge den tilfører noe bra til den flokken den står i.. Dizzy hos meg har alltid vært en biterotte, men hun er så snill og god mot de andre rottene, og tar imot nye på en fantastisk måte! Derfor har hun alltid fått bli hos meg :cheerful:
Men jeg har en hanne nå, som har bitt etter meg siden han var liten og som i tillegg er aggressiv mot de andre guttene.. Han vokter matskålen og vannflasken slik at de andre ikke kommer til, og han har bitt både meg og de andre rottene til blods.. Jeg kommer nok ikke til å prøve hotmonchip på han, fordi denne atferden har han vist siden han var 12 uker.. Altså lenge før den normale puberteten.. Jeg har vetterinær time på Torsdag, og da tar jeg farvel med han.. Jeg tror ikke en rotte som er så sinna har det noe godt med seg selv. I tillegg til at det skaper en sur stemning i flokken..

Tror ingen ville dømt deg om du synes det ble litt mye å ha henne, og jeg tro omplassering ville gjort det enda verre :oops: Men først og fremst må dyrlegen se om det kanskje er noe galt med henne..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Lillelunde »

Dyrlegen sa at det ikke er noen andre veier å gå enn å la henne hvile.. Skal tilbake i morgen for å si farvel til henne klokken 1830.. Blir tungt, men kan ikke risikere at hun hopper på noen av de andre. Hun så i ørene hennes, men kunne ikke skjekke på kroppen om hun hadde noe, hun biter jo etter alle og alt.. Hun er tross alt over et år, og når hun kom til meg i den tilstanden, går det ikke an å endre det når jeg har prøvd i snart et år.. Og det er jo det som skjer med hunder som biter andre hunder eller mennesker? :sorry: Har gitt henne masse god mat nå, vil hun skal få de to beste dagene i hennes liv idag og imorgen :goofy: Men det verste med hele greia, er at hun er den peneste rotten jeg noen gang har hatt :trist: Men hun får det iallefall bedre i rottehimmelen! :angel:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Siste timene

Post by Lillelunde »

Nå er det bare to timer igjen, hun ser ut til å vite hva som skal skje idag og er litt følsom...
Image
Hun er jo så vakker! :oops: Gruer meg skikkelig, men kan ikke ha en rotte som biter meg og de andre ... :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Lillelunde »

Nå er hun i rottehimmelen. Hun lot meg holde henne og kose med henne mens hun sovnet av narkosen... Hun virket som hun ikke var klar til å dø, hun var en fighter. Sovnet ikke av den første sprøyten... Blir feil av meg og si dette, men var som hun faktisk har vert glad i meg, bare hun ikke har vist det på samme måte, hun lot meg jo kose med henne. Var utrolig godt og få holde henne der hun ikke var sint på meg eller bet etter meg. Men dyrlegen sa at hun mest sannsynlig har en hjerneskade, i og med at de andre ikke har smittet over på henne med deres kjærlighet til meg. Han mente også at hun kan ha en hudsykdom i og med hun har hylt når jeg har tatt på henne. Men han sa at det har pågått for lenge nå, og det går ikke an å forandre på henne, og han rådet meg til å la henne sove.
Slenger med et bilde av henne der hun er halvveis våken!
Image
:angel: Hvil i fred, Cupcake :kisses:
Vakreste rotten i hele verden.
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Skaubytroll »

Det er alltid tøft å ta en slik avgjørelse, men jeg er helt sikker på at du gjorde det som var best for dere begge. :goofy:


Hvil i fred vesle CupCake :angel:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by torasrotter »

Ja det var en vannskelig avgjørelse, men du har jo prøvd lenge nå! Jeg er sikker på at du gjorde det riktige :oops: Hvil i fred :angel:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Mia.rotte
Pinky
Posts: 26
Joined: 06 Aug 2011, 17:30
Location: Sarpsborg

Re: HJELP! MORDERISK ROTTE!!

Post by Mia.rotte »

Jeg gråt når jeg leste dette ( virkelig ) R.I.P Cupcake<3

Post Reply