Hjelp, krangel!! :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

Vell , det er lenge siden jeg har skrevet her, men jaa, nå har jeg hatt et lite tilfelle jeg trenger hjelp med!! :oops: Vell min herlige lille kjærlighet Blue, som er noe av det snlleste jeg hvet. Bor jo sammen med de to søstrene Alice og Emily, om noen husker dem!! Tjaa, i hele kveld har jeg vært nødt til å ha Blue på fanget stakkars. P.g.a Alice. Vell, jeg må ha hjelp altså!!!! De flyr på værandre heeele tiden, de klarer ikke være i nærheten av værandre.. Og Blue stakkars går rundt full av sår og skrammer. Når de sloss bråker de noe syykt og skriker høyt, jeg har aldri noen gang hørt dem slik før! Alice har nesten revet øre i to, og dette har nå pågått en god stund, de pleide jo å være bestevenner. Hva skal jeg gjøre?? De reiser seg b.l.a på to bein og stirrer værandre hardt inn i øynene, og så går de løs på værandre om og om gijen!! Jeg hadde aldri trodd det sle utvikle seg til noe som dette!!! :sadpace: Nå må nesten Alice sove i en boks i natt, p.g.a vi er ikke hjemme så vi har ingen andre bur og plassere dem i :sjokkert: Dere må virkelig hjelpe meg, jeg hvet ikke hva jeg skal gjøre !!! :trist: :sad:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Larm »

Hvor gamle er de og hvor lenge har de bodd sammen?
Det er svært uvanlig at jenterotter blir slik mot hverandre. :trist:
Er noen av de syke eller har smerter?
I så tilfelle kan det være årsaken.

Er Alice snill med søsteren?

Jeg ville fjernet Blue som har fått flenge i øret slik at hun får ro og fred inntil det er grodd. Hvor gammel er blue?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

Det er Alice som har fått en fleng i øret, tjaa Blue er en mnd yngre enn de andre to som er ca. 6 mnd! De er begge snille med Emily, og ja de har ikke bodd så lenge sammen, men de har kjent værandre helt siden Blue var en bitteliten tass :sorry:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Matmor »

Holder de på slik hver dag i perioder, med slåssing og små(?)skader, eller er det én dag slåssing og så noen dager fred og fordragelighet, før det braker løs igjen? Hvis det er det siste, kan det være at Alice er veldig hormonell ved løpetid. Hvis de slåss hver dag nå kan hun fortsatt ha hengt seg opp i løpetid, men det er kanskje mer sannsynlig at det er annen sykdom som plager henne.

Ser du noe som helst tegn på at Alice kan være syk - at hun trekker seg tilbake fra søsteren og/eller deg, ligger og sover med bustepels, har porfyrin (rødt) fra øyne og/eller nese, puster tyngre, ikke vil ha kos lenger, spiser mindre (eller mye mer), er trettere eller har vondt noe sted?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

De holder på sånn vær gang de kommer borti værandre, de kan ikke se på værandre uten å sloss eller krangle! :sjokkert: Og Blue får ikke en gang lov å sove i noen av sengene, for Alice bare jager henne og Emily vekk -.- Håper ikke det er noe galt med dem .. :oops:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Larm »

Hvor lenge har Alice bodd sammen med Blue?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Matmor »

Da er ikke Alice videre snill med Emily heller, hvis hun jager henne vekk fra soveplassen. Det er Alice som må ut, som du allerede har begynt å tenke på, men så var det hvordan hun kan "oppbevares" mens dere er borte, og når butikkene er stengt.

Det er ganske mange mennesker som har hund eller katt, og som kanskje kan låne deg et reisebur over helgen. Sjekk om du kan få til noe slikt. Ellers er det normalt mulig å lage et impromptu bur av en skuff full av avisstrimler og en bakerist, hvis du har noe å klemme risten fast med.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

Vi er hjemme nå, men Alice tilbragte tiden i en stor "boks" som var altfor høy for henne til at hun kunne komme seg ut! Blue derimot er kjempe spretten, og hopper ut etter 5 sekunder, hun klatrer ikke, men hopper! Så det hadde vært helt uakseptabelt at hun skulle være der :sarcastic: Emily ser ikke ut til å ha noen sår og jeg har heller aldri sett dem sloss. Men en gang når Emily var liten hadde Alice gitt henne et stort bitt, på siden av hodet! Har bilder som kan vise det ganske tydelig! Men Alice nekter visste Emily å gå her og der, så Emily bare ligger og sover i sitt eget tiss, for hun tisser alltid i sengen, noe de andre 2 aldri gjør :sad:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Larm »

Larm wrote:Hvor lenge har Alice bodd sammen med Blue?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

De har kjent værandre hele livet, men det har vært en periode Blue ikke bodd sammen med de andre 2, og nå blir det bare værre og værre krangling for vær dag som går :sjokkert:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Larm »

Jeg vet du skrev at de har kjent hverandre hele livet, menhvor lenge har de bodd i samme bur?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

Ikke så lenge, noen uker, ikke helt sikker! Men Blue pleier å være hos de 2 andre når jeg ikke er hjemme, og hun skla passes, noen ganger er dette ofte, spessielt nå i ferien !!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Matmor »

Ut fra det du har skrevet på hjemmesidene dine hadde du store planer om å sette unger på to av hunnene dine i sommer - inkludert Alice. Ble Alice parret? For i så tilfelle kan det være hun reagerer spesiellt negativt på rotter som ikke hører til i buret hennes. Enten hun er drektig eller ikke kan hun bli svært beskyttende etter en parring, hvis hun tror hun skal ha unger.

Jeg håper virkelig ikke at du har gjennomført parringsplanene dine.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Ida.K »

Hun er ikke det, ingen av de andre heller! :trett:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, krangel!! :(

Post by Matmor »

Hvis Alice kan leve sammen med søsteren uten krangling når ikke Blue er tilstede er det nok den beste løsningen for Alice. Hvis hun derimot også begynner (fortsetter?) å plage søsteren, eller ikke vil sove sammen med henne, er det bedre å sette Blue sammen med Emily, antagelig, og ha Alice alene. Blue burde uansett ikke bo alene hvis hun ikke har vansker for å takle andre rotter.

Man har ikke like mange mulighetene når det gjelder hunrotter som hanner, hvis de begynner å bråke med burkameratene. Kanskje Alice heller skulle bodd sammen med en stor kastrat som kunne holde orden på henne. Men så var det det med antall rotter... og de store gamle kastratene som er snille av seg er faktisk ganske ettersøkt.

Det er mulig å sterilisere hunrotter, og i noen tilfeller er de så plaget av hormonene sine at det er riktig. Men inngrepet er både dyrt og ikke ufarlig.

Post Reply