Rotte som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Rotte som biter

Post by miriam »

Jeg oppdaget et bittelite sår ved nesa til Rio i går kveld. Det var blod og det var helt ferskt. Jeg regnet vel egentlig med at det ikke var noen av rottene som hadde gjort det. Men når jeg tar ut Rio i dag så har han en stor skorpe i nakken og et helt ferskt kutt over venstre forbein.

Litt før luftinga i dag hørte jeg masse lyder fra buret og når jeg går bort, så står Leigh og Larm og bokser. Men det har jeg regna med at de kommer til å gjøre en del, nå som de begynner å få hormoner. Men jeg ville ikke trodd at de kom til å bite Rio til blods.

Rio er alfa i flokken og er en rolig og beherska leder. Han skaper ikke konflikter. Jeg vet at to av de små har begynt å bli hormonelle og det er Larm og Milou. Leigh har ikke vist noen tegn på hormoner ennå. Det er ingen som har visst noen aggressive tendenser utenfor buret og jeg har ikke funnet sår eller kutt på noen av de andre rottene.

Hvordan skal jeg finne ut hvem som biter Rio og hva må jeg gjøre for å få slutt på det?
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter

Post by Matmor »

Hvordan skal jeg finne ut hvem som biter Rio og hva må jeg gjøre for å få slutt på det?
Det er ikke helt enkelt, men beste løsning er å dele gruppen i to midlertidig, og la dem luftes sammen. Enten kan du sette Rio sammen med en av dem du mistenker, og de to resterende i et bur for seg. Ellers kan du sette Rio sammen med han du ikke mistenker og satse på at de to andre tar ut hormonene på hverandre. Da finner du nok ut om det er den ene eller begge som bruker tenner...

Jeg tror jeg ville ha forsøkt å få rottene til å velge burkamerat selv. Sette to bur åpne der de luftes, og vente til Rio + 1 til befant seg inne i det ene buret, hvis det skjer innen rimelig tid.

Det kan ta litt tid å finne ut av slikt...

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Det var en lur løsning. Jeg skal prøve under luftinga. Nå som jeg vet om det, har jeg vært mer obs, men det har ikke skjedd noe siden i går. Jeg tror de merker at jeg lusker rundt buret :goofy:

Jeg forstår at dette kan ta litt tid. Men håper jeg finner synderen, så kan jeg få løst problemet.

Jeg har dessverre vært borti biting før og det var ikke noen eventyr historie.

Takk for svar!
-Miriam

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by Larm »

Det har vært en del hormonell aggresjon i Larm sin slekt, spesielt blandt guttene. Det har fungert utmerket med kastraksjon på minst 2 og de har blitt noen kosegutter :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Jeg har fått med meg at det har vært en del rusk. Hvis det viser seg å være Larm så er kastrering absolutt en løsning.
-Miriam

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Jeg har nå hatt et døgn med to bur. Det fungerer helt fint. Men det har ikke visst seg noen pøbel ennå.

Når gutta var ute i dag så jeg at Rio klør seg veldig mye. Det kan være at det klør når sårene gror, men jeg tenkte egentlig på midd. For han klør ikke bare i nakken, men også en del i ansiktet og bak på rumpa. Men så er spørsmålet... Kan han få masse sår av midd? For når jeg satte igang leteaksjon etter sår på han, så finner jeg masse masse småsår rundt hele nakken hans.

Jeg har sett rotter med midd før og jeg vet at de får en del sår, men jeg trodde det utvikla seg over lang tid.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter

Post by Matmor »

Ja, rotter kan få omfattende sår av midd. Ikke dype sår, og ikke bitt hvor man kan se hvor tennene har hogget til, men hvis det klør mye kan de klore seg virkelig stygt opp. En tur til veterinær for sjekk er absolutt på sin plass. Det ville jo være hyggelig om det ikke var noe mer komplisert!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by Larm »

Jeg hadde flere rotter som fikk masse sår i nakken og de hadde midd. En stronghold kur hjalp masse :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Det hadde vært utrolig fint hvis midd var problemet. Jeg har jo tenkt at jeg i verste fall måtte kastrere en av gutta og jeg blir utrolig glad hvis jeg slipper det. De er jo så flotte gutter og det ville vært synd hvis en av de viste seg å være aggressiv.

Jeg bestiller time nå, så får vi se.

Kryss fingrene for meg :goofy:
-Miriam

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Ja da har jeg prøvd å ringe, men det viser seg at de har fått nye telefontider. Nå er telefonlinjene kun åpne til 12.30. Selv om klinikken er oppe til 16.00. Jaja, jeg får ringe i morgen.

Må jeg ta med alle til dyreklinikken, eller holder det med Rio? Jeg har sjekka alle for sår og det er kun Rio som har det, men alle klør seg en del.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter

Post by Matmor »

Spør når du ringer. Men jeg har aldri trengt å ta med alle.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by torasrotter »

Det pleier å holde med bare en her hos meg og, men det kan jo variere fra klinikk til klinikk :wink: Så "bra" hvis det er midd da, det er jo relativt lett og behandle og du har jo oppdaget det ganske tidlig :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte som biter

Post by miriam »

Jeg trengte bare å ta med Rio. Vi skal dit i morgen kl 11. Jeg tror faktisk det er midd, for nå har jeg vært utrolig obs på buret hele tiden og det har ikke skjedd noen ting der inne. Men Rio får fler og fler sår. Det begynner som en liten skorpe og noen timer senere er det en stor skorpe.

Men i morgen er det sikkert :cheerful:
-Miriam

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by Larm »

Det er ikke alltid de finner noe selv om det er midd :wink:
Husk at ALLLE må behandles og ikke bare den ene rotten. Husk også at du må behandle på nytt etter ca 3 uker. :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by torasrotter »

Hvis de tar teip-prøve i nakken pleier de å finne det, men avogtil er symptomene nok til at du kan få behandling på grunnlag av det :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply