Rotte som biter den andre

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Jeg har to rottegutter som er 9 mnd gamle, de er brødre og har bodd sammen hele livet. Jeg skrev litt om de tidligere her i år.
Pippin er størst og har alltid vært sjefen, de har alltid gått fint overens. De sover nesten alltid sammen, vasker hverandre og leker. Men noen ganger kan Pippin være ganske hardhendt, og det hender ofte at den andre piper i underkastelse. Dette er vel ganske normalt, men i løpet av de siste månedene har jeg lagt merke til sår på den minste, Swarley.

Swarley har innimellom små sår under haka, og jeg ser det kan være blod i pelsen. Jeg regner med at det er Pippin som har gjort dette mot han i en dominerende krangel eller noe, men nå i kveld oppdaget jeg et nytt og mye større sår på Swarley. Swarley har et halv cm langt sår på venstre side av ryggen, og det er en del blod i pelsen rundt. Det så ganske skremmende ut for meg. (Han likte virkelig ikke at jeg var borti det, så jeg fikk ikke tatt noe bra bilde av han.)

Er dette et farlig tegn? Kan Pippin gjøre stor skade på Swarley? (Pippin har bitt meg en gang til blods også, da jeg kilte/lekte med han på sofaen.) Hva kan jeg gjøre nå? :sorry:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som biter den andre

Post by tantepose »

Du bør få dyrlegen til å undersøke om han har lus eller midd som kan føre til sår.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter den andre

Post by Matmor »

Sårene under haken synes jeg også høres ut om middsår. Men den større flengen tror jeg ikke Swarley har laget på seg selv. Hvis kameraten også har bitt deg en gang under lek tenker jeg at han kan være kandidat for kastrering. I følge bloggen din fikk du rottene 5. januar, så de er sikkert nærmere 10 måneder enn 9. Uansett er det såpass sent at det er vanskelig å skylle på "pubertetsblaff".

Det kan hende de begge midd og Pippin er blitt ekstra irritabel av kløen. Bet Pippin deg før eller etter at du så sår under haken på Swarley? Og hvor ofte ser du Pippin være hardhendt med Swarley? Daglig eller en gang i uka/en gang i måneden?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Matmor wrote:Sårene under haken synes jeg også høres ut om middsår. Men den større flengen tror jeg ikke Swarley har laget på seg selv. Hvis kameraten også har bitt deg en gang under lek tenker jeg at han kan være kandidat for kastrering. I følge bloggen din fikk du rottene 5. januar, så de er sikkert nærmere 10 måneder enn 9. Uansett er det såpass sent at det er vanskelig å skylle på "pubertetsblaff".

Det kan hende de begge midd og Pippin er blitt ekstra irritabel av kløen. Bet Pippin deg før eller etter at du så sår under haken på Swarley? Og hvor ofte ser du Pippin være hardhendt med Swarley? Daglig eller en gang i uka/en gang i måneden?
Ja, de blir 10 mnd den 4. oktober eller noe sånt.
Midd har jeg ikke en gang tenkt over at de kan ha, men det kan jo alltids hende. Ekkelt om de har vært her hos meg i så mange mnd med skadedyr da. Stakkars guttene mine i så fall.
Er nok på tide med en dyrlegesjekkk, ja. Uansett om de har midd eller ikke, så er det jo greit å se at alt står bra til.

Om Pippin bet meg før jeg så under haka til Swarley, husker jeg faktisk ikke. Var vel rundt samme tiden, men husker ikke rekkefølgen. Men jeg er ganske sikker på at han bet meg fordi jeg kilte han på rumpa. Han oppførte seg mot hånda mi akkurat som han gjør mot Swarley han han dominierer han. Han har ikke gjort det siden da.

Pippin er hardhendt med han flere ganger i uka. Nesten hver dag ser jeg en eller annen form for dominering fra hans side sin side. Men noen ganger dreier det seg bar eom en kjapp "boksekamp" og så fortsetter det som normalt, andre ganger er det mer voldsomt, synes jeg det høres ut som i hvert fall. Pippin som står over/står oppå Swarley som lager små pipelyder.

Men hvis det viser seg å være midd som er problemet, og at Pippin ikke har bitt Swarley noen gang, så er det kanskje ikke så alvorlig. For jeg har jo aldri sett Pippin bite Swarley. Men han har jo som sagt bitt meg, så det kan jo ha skjedd. Men den flenga på ryggen virket så svær til at Swarley hadde gjort det mot seg selv i frustrasjon over midd som klør.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som biter den andre

Post by tantepose »

Av og til kan en burkompis være noe vel ivrig på å "stelle" midd/lusskorpene så det blir sår.Men det kan jo være bitt.Håper det ordner seg! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Kan virke som at rottene har midd, stakkars. (Vet ikke om Pippin allikevel har bitt Swarley, men jeg får følge nøye med på dem) Har ikke fått vært hos dyrlegen enda, vært opptatt på høgskolen. Men skal bestille time imorgen.

Men er det noen her som har erfaring med midd? For hvis rottene har hatt midd i mange måneder, så kan det jo tenkes at hele leiligheten, meg og min samboer og sofaen og sånt har midd også? *grøsse* Hvordan skulle jeg fått behandlet dette?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter den andre

Post by Larm »

Det smitter ikke på mennesker. :wink:

Du kan behandle de med stronghold, ALLE må behandles.
Jeg har fått mildeste dose (den til liten katt som har rosa kork). Drypp rottene i nakken på huden. 1 dråpe per 100g rotte.
Dersom rotten veier 250-349 - 3 dråper, 350-449 - 4 dråper...
Behandle gjerne på nytt etter 3 uker for å være sikker på at du tar knekken på alle midd. Jeg har behandlet 3 ganger ved middangrep (hver 3. uke) og 2 ganger ved angrep av blodlus.

Stronghold er relativt trygg.
Jeg klarte å miste ut 6 dråper på en liten hamster som bare skulle ha maks 2, men det gikk kjempefint. Han ble så fin i pelsen som han aldri hadde vært før, heldigvis :cheer:

NB! Pass på at rottene IKKE slikker i seg stronghold.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Larm wrote:Det smitter ikke på mennesker. :wink:

Du kan behandle de med stronghold, ALLE må behandles.
Jeg har fått mildeste dose (den til liten katt som har rosa kork). Drypp rottene i nakken på huden. 1 dråpe per 100g rotte.
Dersom rotten veier 250-349 - 3 dråper, 350-449 - 4 dråper...
Behandle gjerne på nytt etter 3 uker for å være sikker på at du tar knekken på alle midd. Jeg har behandlet 3 ganger ved middangrep (hver 3. uke) og 2 ganger ved angrep av blodlus.

Stronghold er relativt trygg.
Jeg klarte å miste ut 6 dråper på en liten hamster som bare skulle ha maks 2, men det gikk kjempefint. Han ble så fin i pelsen som han aldri hadde vært før, heldigvis :cheer:

NB! Pass på at rottene IKKE slikker i seg stronghold.
Masse takk for god informasjon :D Fant litt da jeg søkte her på forumet også, beklager om jeg stiller unødvendige spørsmål som er svart på fra før, hehe.

Stronghold må jeg få på resept av dyrelege da eller?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter den andre

Post by Larm »

Ja, den fåes på resept hos veterinær, eller du kan kjøpe den hos veterinæren :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Larm wrote:Ja, den fåes på resept hos veterinær, eller du kan kjøpe den hos veterinæren :cheerful:
Okay, tusen takk :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte som biter den andre

Post by Niana »

Jeg lurer på en ting ang dominering, og siden jeg allerede har en tråd om agressivitet hos Pippin her, så kan jeg ta det i denne tråden.

Hva er egentlig dominerende oppførsel hos hannrotter? Jeg har lest om at det kan hende voksne rotter bokser, bryter, markerer på hverandre og annen oppførsel. Men hvor går grensen for hva som er oppførsel for å finne ut hvem som er sjefen, og hva som er bøllete oppførsel?

Hver dag hører jeg svak til sterk piping fra Swarley og ser at Pippin står over/oppå han og vasker/små biter han i nakken og andre steder. Nesten hver dag jager Pippin Swarley rundt i buret, og det ender alltid med at Pippin marker opp Swarley. Igår måtte jeg kaste litt vann på dem, fordi Pippin jagde etter Swarley, overfalt han og Swarley pep høyere enn jeg noen gang har hørt han pipe... :sadpace:

Men samtidig sover de ofte sammen, vasker hverandre og leker..
Er dette bare dominering?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter den andre

Post by Matmor »

Det høres ut som dominans - vi pleier ikke å kalle det aggresjon hvis det ikke blir skader av det. Men å bli utsatt for dominans over tid er ikke alltid sunt for psyken til den underlegne rotta. Jeg ville ha vurdert kastrering av en dominant rotte hvis jeg mente den underlegne ble virkelig plaget av det, og det varte mer enn noen få uker. Men det er vanskelig å råde andre om hva som er "for mye" pr. forum.

Post Reply