Dotrening - positivt overrasket.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Dotrening - positivt overrasket.

Post by Niana »

Jeg har hatt rottene mine siden januar, og har hele tiden hatt strø i hele bunnen og syntes det har gått helt greit. Men da jeg kjøpte meg en "forhøyelse" til buret forrige måned, har jeg synes det har vært veldig tungvint å skifte strø. Buret ble mye tyngere og vanskligere å løfte på. Og jeg har lagt merke til at mange her inne bruker doer i hjørner isteden for strø over hele bunnen, men jeg har alltid tenkt at det sikkert er mye arbeid å lære Pippin og Swarley å bruke doer. :crazy:

Men nå da jeg som sagt fikk er mer kronglete bur, bestemte jeg meg for å prøve med doer. Puttet inn en isboks for to dager siden (skal få kjøpt en litt mer egnet do snart :nottelling: ) og satt den der hvor jeg ser det blir mest lorting. Og de skjønte opplegget med en gang! Særlig Pippin har vært flink, han bæsjer bare i isboksen. Swarley har gjort fra seg på utsiden et par ganger, men også han bruker doen.

Så nå er jeg virkelig positivt overrasket over guttene mine, og litt flau over at jeg ikke begynte med do før, hehe ^^ Vil i hvert fall anbefale alle å bruk do, mindre lukt og lettere å rengjøre :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by Matmor »

Høres bra ut!
Jeg har aldri hatt noe ilder-toalett til rottene (som er det de fleste kjøper, tror jeg), men klarer meg helt fint med lave isbokser og kjeksbokser, eller til nød en papp-eske jeg klipper til i passe lav høyde. Så lenge ikke sidene er for høye har jeg ikke opplevd noe velte-problem.

MissGuardian

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by MissGuardian »

Så bra :cheer:
Er mye lettere med do :cheer:
Jeg foretrekker å bruke "skikkelige" doer, men jeg er litt sær sånn :nottelling: :wink:

utmeldt

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by utmeldt »

Så bra at guttene dine skjønner doen!! :grin:

Tulan min fatter det ikke i det hele tatt, har prøvd å lære henne siden hun kom hit men hun skjønner det bare ikke... har stein i doen åsså :oops:
Darwin har aldri fattet do han , tror ikke han er så glup av seg :nottelling:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by Niana »

Skal alltid bruke do fra nå av, hehe. Selv om fremtidige rotter kanskje ikke skjønner det like fort, så er det verdt et forsøk ^^

(Ser forresten at jeg har skrevet "mer kronglete bur" når jeg mente å skrive "mindre kronglete" hehe)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by utmeldt »

Uceninde wrote:Skal alltid bruke do fra nå av, hehe. Selv om fremtidige rotter kanskje ikke skjønner det like fort, så er det verdt et forsøk ^^
Ja jeg nekter å gi opp Tula! Hun skal lære å gå på do :grin:

Darwin var liksom så agressiv da jeg fikk han at det var ikke bare bare å trene han på noe som helst , og han er enda supersær! Han er livredd for å gå uttafor buret f.eks. skikkeli agorafobisk rotte :roll:
Men han er jo bare best i verden så da får det bli sånn :nottelling:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Dotrening - positivt overrasket.

Post by Skaubytroll »

Jeg har 9 rottegutter :crazy: Det blir litt lorting overalt, men det er absolutt mest oppi doene. Jeg har 3 doer i forskjellige høyder. Det kan ikke være for langt til nærmeste :nottelling:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply