Rotte som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottemor72
Pinky
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2011, 02:42
Location: Oslo

Rotte som biter

Post by Rottemor72 »

Hei, jeg er ny på forumet her og relativt ny rotte-eier av tre nydelige hunnrotter. Jeg anskaffet meg rottene for snart 3 måneder siden, og de er mor, datter og ei venninne som er ca like gammel som moren. De bodde sammen i dyrebutikken der jeg kjøpte dem (Tam Alna, veldig fornøyd med service og kunnskap), og hadde ikke hjerte til å skille dem selv om planen egentlig bare var to rotter. Jeg angrer ikke en dag på den avgjørelsen. Den minste var bare noen få uker da jeg fikke henne, og moren og venninnen var henholdsvis 5 og 6 måneder gamle. Den minste er et sjarmtroll og det er hun jeg får kose med. De to andre, derimot, har noen sære vaner. Moren biter, men ikke verre enn at jeg kan utstå det. Venninnen, derimot, biter så blodet spruter, og da mener jeg virkelig spruter, jeg har fortsatt blodflekker opp etter stueveggen etter en gang hun bet.

Jeg har lest at man skal pipe tilbake og ikke trekke til seg hånden, men i dette tilfellet er det så harde bitt at noe annet er umulig. Nå unngår jeg situasjoner der jeg vet hun vil komme til å bite, men det betyr også at jeg ikke kan løfte henne, kose henne osv. Moren kan jeg heller ikke løfte eller kose, hun blir rett og slett rasende (opplever henne ikke som redd, men mer sær og grinete). Jeg føler absolutt at de stoler på meg og kjenner meg, så fort de hører stemmen min kommer de løpende, og de er bare helt nydelige. Jeg har også erfart at de kun biter fingre, så hvis jeg nærmer meg med for eksempel knokene eller håndbaken, så biter de ikke, men skal jeg løfte de opp må nødvendigvis fingrene tas i bruk.

Jeg har forsøkt å løfte de med hansker, men synes dette virket lite dyrevennlig, jeg opplevde at de ble redde av det. Jeg vet også godt at rotter fint kan leve uten menneskekos og ha et fullverdig liv, og jeg opplever så absolutt at rottene mine trives, men rent praktisk har jeg problemer med hensyn til vasking av bur og slikt, det er et svare strev hver uke som fort kan ta et par timer. Prosedyren er da slik at jeg må lokke dem til toppen av buret med godsaker, deretter få hjelp til å løfte toppen forsiktig av og plassere den rett på gulvet mens jeg tømmer og vasker bunnen. Deretter setter jeg buret på plass i bunnen igjen, og forsøker å gå inn med gummihansker (ellers ser jeg ut som en kjøttkake etterpå) og svamp slik at jeg får vasket hyllene. Dette er ikke videre populært, og svampen blir konstant angrepet av en hissig rottemor. Men jeg må jo vaske!

Rottene er utrolig søte og sosiale, og selv om de to eldste verken vil kose eller løftes, så elsker de at jeg prater med dem og holder dem med selskap. De har enda ikke våget seg ned på gulvet. De er ute av buret hver dag, men turen går som oftest ut av luken og opp på toppen av buret og inn igjen. Slik kan de holde på kjempelenge til de blir lei, og da går de inn og legger seg i hengekøyen. Alt i alt er det ingen tvil om at rottene trives, og jeg elsker å skjemme dem bort med god mat. Fersk laks og avocado, samt salat, er blant favorittene :)

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få de to eldste rottene til å slutte å bite og bli litt tammere? Var de for gamle da jeg kjøpte dem, og kan dette være årsaken? De har bitt fra første dag, så dette er ikke noe de har lagt til seg etterhvert. Tips mottas med takk!

Hilsen (relativt) nybakt rottemor :)

PS! Ser nå at jeg postet innlegget under feil kategori, beklager! Skulle vært postet under "Adferd".

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter

Post by Matmor »

Velkommen - det er hyggelig å lese innlegg fra en så dedikert "rottemor" :rat:
Dessverre har jeg ikke noen løsning på hvordan du skal få de voksne til å slutte å klype/bite. De jeg har vært borte i som gjør det samme har stort sett heller ikke reagert på piping. Det er nesten bare overfor helt unge rotter som ikke har lært hvor sterke de er, og som egentlig ikke mener å gjøre noen vondt, at jeg har sett pipingen ha effekt.

Å ta over flere måneder gamle rotter som har fått lite sosialisering med mennesker er en frustrerende oppgave. Jeg tror deg så gjerne når du sier det virker som om disse hunnene egentlig er klar over at du ikke vil dem noe vondt. Nola hos meg, som også var noen måneder gammel da jeg fikk tak i henne, går for det meste under navnet Nafse-Nola. Når hun er syk eller redd nafser hun ikke, men kommer og sitter innenfor klærene mine uten å glefse. Nola klyper i alt, ikke bare fingre, så normalt ville det vært helt uaktuellt å la henne komme inn i genseren. Innerst inne vet hun tydeligvis at jeg er trygg og ikke vil henne vondt, men det hjelper lite på adferden hennes til vanlig. På et annet område er hun imidlertid ikke så ille som dine to: det går stort sett an å få tak i henne uten å bli kløpet hvis man er litt behendig. Og når jeg først holder henne er hun så snill som et lam. Jeg har prøvd alle triksene jeg kan komme på: mat fra skje, lange gulrotbiter, mat fra flat hånd. Hun tar maten uten å bite meg, men det gjør overhodet ingen forskjell på klypingen. Hun ser bare dumt på meg hvis jeg klør henne på magen og sier strengt "Nei!". Å sette henne tilbake i buret når hun kyper som verst, eller at jeg fjerner meg, er det eneste som får henne til å stoppe. Men siden hun antagelig synes det er helt greit å være i fred blir hun jo ikke noe bedre av det.

Rent praktisk, når det gjelder burvasken, lurer jeg på om du kan lære jentene til å komme opp i et reisebur på kommando. Det hjelper gjerne å ha noen godbiter der, slik at de venner seg til å gå dit :wink: Hvis de gjør det frivillig har du bedre tid på deg til å vaske buret, og du kan vaske toppen uten å risikere bitt. Jeg har måttet gjøre det slik med en hanrotte fra Dyrebeskyttelsen, hver gang han skulle luftes. Han bet ikke, men advarte med å lukke tennene forsiktig om fingrene mine om at han kom til å bite hvis han ble presset. Da var det like greit å håndtere ham på en mest mulig skånsom måte.

Rottemor72
Pinky
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2011, 02:42
Location: Oslo

Re: Rotte som biter

Post by Rottemor72 »

Tusen takk for svar! :kisses:

Jeg har faktisk forsøkt å lokke dem inn i reiseburet, men så fort de har vært innom der smetter de ut igjen med godsakene, og det gjør de gjerne en etter en, slik at jeg ikke får lokket dem inn samtidig, jeg hører nesten at de tenker "felle", hehe :) Men jeg kommer nok til å fortsette å trene på det, for jeg tenkte også at det måtte være beste løsning.

Imidlertid har jeg akkurat fått fatt på et nytt bur på finn.no, av den høye typen (venezia et eller annet), med skuff nederst og litt større luker, så jeg tror dette vil gjøre rengjøringen litt bedre i hvertfall, i tillegg til at buret både er stort og fint. De har stort bur fra før av også, men det blir deilig med et nytt. Skal hente det på fredag, hurra! Jeg opplever jo ikke at de blir redde når jeg vasker inni buret, bare litt sinte (spesielt på den onde svampen). Imidlertid er de helt i hundre når buret er rengjort, da skal jeg si det blir liv! De løper rundt og herjer og leker som om de skulle ha kommet til en ny lekeplass, hehe.

Når det gjelder dette med bitingen så synes jeg det er mest trist, for jeg vil jo så gjerne kose! Hvis jeg holder frem armen, og da spesielt med den store morgenkåpen min, så klatrer de faktisk inn i ermet alle sammen, selv om det tar mest tid med de to eldste, og da spesielt hun som biter hardest (hun er forøvrig også et matvrak og er den største og mest grådige, vet ikke om det kan ha noen sammenheng?). Det får meg til å tenke at det er håp i det minste, og det viser jo at de stoler på meg og er trygge på meg (håper jeg), men jeg er faktisk redd for bitingen til hun største, siden hun biter med all makt hun har. Hun har også bitt både sønnen min, samboeren, faren min og venninnene mine, så hun tar rikelig for seg, for å si det sånn, haha :bonk:

Kanskje jeg bare må akseptere at hun er en skikkelig biter, og rett og slett bare behandle henne deretter? Synes i hvertfall det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre med den bitingen, så jeg venter spent på om noen andre kanskje har svar :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som biter

Post by Matmor »

Når det gjelder godbiter i reiseburet er det en fordel med den typen de ikke kan dra med seg. Hvis du fester en honningstav (trestav med karamellisert honning som holder på plass korn) i reiseburet er det kanskje enklere å få dem til å bli? Det er ikke sikkert, men det er i alle fall verdt et forsøk. Kotelettben og kyllingben pleier også å være populært.

Rottemor72
Pinky
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2011, 02:42
Location: Oslo

Re: Rotte som biter

Post by Rottemor72 »

Aah, det tenkte jeg ikke på, kjempesmart! Tusen takk for tips! Skal gi tilbakemelding på hvordan det går etterhvert :) :cheer: :cheesy:

Post Reply