Fæle pustelyder

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Fæle pustelyder

Post by Katrin »

Olivia har i det siste begynt å lage veldig mye lyd når hun er ute og løper og pusten hennes går veldig fort mens hun løper rundt og inspiserer ivrig høyt og lavt. Lyden låter litt sånn pipete innimellom som det samtidig låter litt sånn hvesete..vanskelig å forklare akkurat presist. Men det skjer bare når hun er ute og løper og vi leker. Har nettopp støvsugd alle gulv, så kan ikke tro at det er pga mye støv. Men uansett hvor fælt det er å høre på lydene pusten lager, så virker hun tilsynelatende uanfektet og fortsetter å vri seg ut av hendene mine når jeg tar henne opp for å løpe videre og utforske rommet! Når jeg synes det begynner å bli voldsomme lyder tar jeg henne inn i buret igjen slik hun ikke anstrenger seg for mye.

Blir litt bekymret for dette. Har nettopp flytta til ny leilighet og siden det har hun og den andre rotta hatt litt mye av dette røde rundt øynene hver morgen, men det går bort i løpet av dagen..kanskje fordi vi har på varme i rommet de står på kun om dagen? De har mye pledd og sånt i buret så jeg håper ikke de fryser om natta. De virker iallefall ikke spesielt kalde om morgenen. Men det er altså etter at vi flytta at disse pustelydene har kommet.
Hun er ca 16 mnd og har aldri vært syk før. Men alltid hatt litt av dette røde rundt snuten og øya innimellom. Turid har ikke hatt det særlig før vi flytta, virker som hun har fått mere av det siden vi kom hit. Huff, håper ikke den nye leiligheten er dårlig for dem, skulle tro den var bedre enn den forrige men..

Noen som vet råd?

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Fæle pustelyder

Post by Katrin »

Lydene stopper altså når hun kommer i bur og ikke beveger seg rundt så mye.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fæle pustelyder

Post by Matmor »

Hvor kaldt blir det inne i løpet av natten, da?

Mest sannsynlig er dette en form for stressreaksjon som vil gå over i løpet av få dager. Hvis de blir verre må du selvsagt dra til veterinær. Elllers kan du godt vente en uke når rottene er normalt aktive, lydene bare er utenfor buret og kom etter et miljøskifte, synes jeg.

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Fæle pustelyder

Post by Katrin »

Takk for svar, Matmor :cheerful: Ja, det virker som om lydene kommer fordi hun blir så oppspilt av at det er så mye nytt og spenndene å utforske! Og de har gått fra å ha et hybelrom på 17 kvadrat til å ha 90 kvadrat å utforske, ikke rart de blir i helt i hundre da kanskje :cheerful:

Skal se det an litt til. Det varierer litt hvor kaldt det blir om natta, men sånn som i natt så var det ikke kaldt i rommet de står på synes jeg, sikkert fordi det er så mildt ute for tiden. Men når det nærmer seg vinter og blir skikkelig kaldt så må jo jeg ha på litt varme til dem der de står.

Jeg leste forresten at rotter normalt blir ca 18 mnd gamle..mine er 16 mnd og jeg ble veldig trist av å tenke på at de kanskje ikke har så lenge igjen :trist: Lever de virkelig ikke mere enn ett og et halvt år? Mine to gullklumper er veldig friske og raske, glade og kosete - håper de vil leve lenge enda...

MissGuardian

Re: Fæle pustelyder

Post by MissGuardian »

Jeg har ikke hatt så mange rotter enda(totalt 6, 3 lever enda)..
Hvor lenge mine har levd har variert fra 14mnd til ca 26mnd..
Alle disse var dyrebutikkrotter da, så kanskje oppdretterrotter lever litt lenger? jeg vet ikke enda(min eldste oppdretterrotte er ikke 1,5 år enda).
Min eldste nålevende nermer seg 22mnd..
Så jo, de kan leve lenger :cheer:
Men at de blir så veldig mye over to år/nermere 3 år er vel ikke så veldig vanlig her i Norge tror jeg.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fæle pustelyder

Post by Matmor »

Rotter som dør/avlives på grunn av sykdom før 6 måneders alder trekker gjennomsnittet kraftig ned... Jeg ville ha trodd at en rotte som var frisk og sprek 16 måneder gammel hadde gode sjanser for å bli 22-26 måneder gammel. Jeg har ikke hatt så mange som ble eldre enn dét, men noen er det da.

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Fæle pustelyder

Post by Katrin »

Mine rotter er fra butikk, men jeg synes å huske at de som jobber der sa at de kom fra oppdretter. Uansett så har mine vært friske og fine siden jeg fikk dem og de er som sagt ca 16 mnd... Er så fryktelig glad i dem så jeg håper at de lever lengst mulig! Kanskje gjør min kjærlighet til dem slik at de lever lenger? :lovey:

Rotter er fantastiske dyr! Er helt utrolig hvor tett bånd man kan få til disse små gnagerene. MIne to er også veldig snille med hverandre, og det rører meg å se. Gruer meg slik for den dagen en av de er borte, for jeg kan ikke få nye rotter her jeg bor (har ikke lov å ha dyr her men fikk lov til å flytet inn med disse to og ha de så lenge de lever, men får ikke lov til å skaffe nye dyr etterpå..), så da må den siste klare seg uten vennen sin, og også uten en ny venn. Gjør så vondt å tenke på. Men får bare ta det den dagen det kommer. :trist:

Er uansett veldig glad for å oppdaget hvor fine kjæledyr rotter er!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Fæle pustelyder

Post by WillyWonka »

Enig med du :) Jeg bor på kollektiv, så er heldig som fikk lov å anskaffe meg rotter her :) Har to gutter, Tim og Donnras og begge er ca 15 mnd gamle. trooor jeg. :kisses:
Er ikke sikker på når de er født. Omplasseringsrotter. jeg er det 4 eller 5 hjemmet de har, så ho som hadde de sist var ikke sikker, men trodde de var født på sommeren i fjord. men om de er født i mai, juni, juli... det visste hun ikke. så de er vel en plass mellom 15-17 mnd..
Begge mine har vært friske hele veien. Håper på å kunne sette inn et par babyer sammen med guttene mine slik at når den ene takker for seg, så slipper den andre og være helt alene.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Fæle pustelyder

Post by Katrin »

Da har du greie huseiere! Og selv om jeg hadde klart å overtale min nå værende huseier til å få lov til å få nye, så er det litt vanskelig uansett fordi jeg har famile på Møre som jeg skulle reist hjem til litt oftere, og det er alltid litt vanskelig å finne pass... min samboer er ikke så veldig flink eller trygg med dyr nemlig og sa til meg før jeg fikk rottene mine at han ikke ville ha noe ansvar for dem, selv om han har blitt litt glad i de likevel. Så planen er å ikke få noen nye dyr etter Olivia og Turid... Ikke før vi flytter herfra om noen år... :sad:

Post Reply