tisser utenfor buret

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

tisser utenfor buret

Post by iasulf »

Jeg vet at det ikke er unormalt at rotter tisser utenfor buret, å at de gjerne markerer.

Nå har det seg slik at vi hadde katter for ei stund tilbake, som vi desverre måtte avlive. De hadde en uvane med å tisse inne, så det stinka grønn grevling over alt.

Gubben har vært usedvanlig flink og interessert i rottene, å han digger de nesten mer enn meg :lovey:

men i går kveld så tissa den ene rotta skikkelig utenfor buret to ganger, på ett teppe. han ble selvfølgelig skuffa, å ser vel nesten for seg nå at vi kommer til å ha ett "rotte tiss hjem"
Jeg bryr meg i grunn ikke, for det lukter ikke i det heletatt. Er det noen god måte å lære de rottene at de ikke skal tisse skikkelig utenfor buret på? lurer på om det kanskje kan hjelpe å fjærne det teppet, kattene har jo tissa på det en gang i tida. åsså har vi en sofesofa inne på det rommet de går løst på, som de gnager noe voldsomt på... lurer nesten på om jeg skal fjerne den også, sånn i tilfelle de finner ut at den kan fungere som en do :P

hvis noen har forslag så blir jeg lykkelig ;) :angel:
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: tisser utenfor buret

Post by Søstrene Halvorsen »

alle mine tisser uten for bure og etter hva jeg har lest her og andre steder så er det dems måte og markere områdene sine på, med andre ord de føler seg nok bare hjemm og vil sette lukten sin på oss og tingen våre.
Noen gjør det mer enn andre, jeg har noen som har gjort dette i en periode men de har sluttet.

Men jeg vet det er flere her inne som kan dette beder enn meg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tisser utenfor buret

Post by Matmor »

Dette har jeg ikke forsøkt selv, men det er et sammendrag av råd jeg har sett her opp gjennom årene:

Lag en "ute-do" for rottene, altså en liten kasse med slikt strø du bruket i toalettet og sett i nærheten av buret der rottene går løse. Legg gjerne en sten oppi, ettersom noen rotter liker godt å tisse på stener.

Begrens området de får være ute på.

Ha den ute av buret maks. 30 minutter av gangen, men mange ganger i løpet av døgnet.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: tisser utenfor buret

Post by tantepose »

Tror ikke det er markering når de tisser store dammer men at de "må".Da er de kanskje for langt unna buret,eller vet ikke helt hvor de er.Gjør som Matmor sier,sett opp et do eller et reisebur med strø og vatten. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply