Burde jeg kjøpe en til?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Burde jeg kjøpe en til?

Post by hanne »

Hei! Rotta mi har vært alene i buret sitt i ca. 5mnd, etter at kameraten døde. Jeg har ikke kjøpt noen ny rotte fordi den som er igjen ikke er tam. Jeg har aldri klart å få hun tam, uansett hvor mye jeg har prøvd! Tenkte da at det ville blitt vanskelig å ''introdusere'' den eventuelt nye rotta for den gamle når hun ikke er tam...?
Hun er snart 1 år, så er usikker på om jeg burde kjøpe en til i tilfelle den jeg har kan dør tidlig, også må jeg gjøre det samme på nytt med den andre rotta. Må jo kjøpe en rotte som er ca like gammel...?
Synes så synd på den nå som den har vært alene så lenge :trist:

* Er det vanskelig å temme rotter som er såpass gamle og som i liten grad er ''sosialisert'' med menneskene fra dyrebutikken?

Blir veldig glad for svar! :cheerful:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Burde jeg kjøpe en til?

Post by Vitania »

Jeg har ikke så god erfaring med utamme rotter, så vil ikke uttale meg der. Men jeg ville prøvd å finne en ny rotte som er i ca samme alder, evt to små, slik at når den eldre dør har de to andre hverandre. Uansett ville jeg skaffet fler så den du har ikke står alene.

Om du skaffer nye rotter fra oppdrett er det større kjangs for at de er trygge og håndtert. Og jeg har hørt (og delvis erfart) at om man har en utrygg rotte så hjelper det å få en trygg rotte inn i buret. Da blir den andre ofte tryggere.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Burde jeg kjøpe en til?

Post by MissGuardian »

Jeg hadde en(Eller egentlig to, men ene ble tam) som var veldig redd av seg. Han ble mye tammere av at jeg hadde en trygg rotte sammen med han.

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Burde jeg kjøpe en til?

Post by hanne »

Takk for svaret! :cheerful: Det var en god idee å kjøpe to små istedet for enda en gammel! Hadde tenkt til å kjøpe mine neste rotter fra en oppdretter ettersom jeg har hørt at de er ofte håndtamme osv...
Men burde jeg sette de to nye i et bur alene først, også ''introdusere'' de for den gamle etter at de er blitt vandt til meg?

Post Reply