Hunnrotter som sloss og markerer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mamacool
Pinky
Posts: 3
Joined: 09 Nov 2011, 21:02

Hunnrotter som sloss og markerer

Post by Mamacool »

Jeg har hatt rotter i mange år, og de er noen fantastiske dyr. inteligente, kosete og lærenemme. Har alltid tidligere kjøpt først en hunnrotte, også skaffet en liten hunnrotteunge når den andre var voksen. Det har alltid godt veldig bra, og de har kost seg sammen. Så kommer jeg til mitt problem.
De to hunnrottene jeg har nå fungerer veldig dårlig sammen. De var voksne begge to når jeg fikk dem, og det er tydelig at de konkurerer om hvem som skal være "sjefen". Hunnrotter har løpetid hver 3 uke, og når en av mine har løpetid starter problemene. De sloss, (skader hverandre ikke, heldigvis), og markerer med tissing på alt i hele buret. Hunnrotter har i tillegg kjertler på ryggen som avsondrer lukt og gjør at de blir fuktige på ryggen når de har løpetid. Resultatet for meg ble da to våte, illleluktende rotter, og et nedtisset bur. Dette orket jeg ikke lenger så jeg prøvde å løse dette med å sette de i hvert sitt bur. Da sturer de veldig,spessielt den ene, så jeg satte de sammen igjen.
Tenkte da at jeg skulle løse dette på en annen måte. Rotter er jo flokkdyr, så jeg tenkte da at hvis jeg skaffer et større bur og flere rotter så blir de en hel flokk og vil kanskje slutte med markering og krangling.
Som tenkt så gjort. Kjøpte et stort bur, og to babyhunnrotter på 5 uker. Dette så ut til å fungere da begge de to voksne ble veldig opptatt med å ta seg av de små. Alt var fryd og gammen og tissing og vond lukt forsvant. (Rotter lukter nemlig vanligvis veldig godt). Men 3 dager senere begynte altså problemene igjen, men denne gangen ble ting litt værre for de små rotteungene kom i mellom de vokne hunnene når de sloss, og dermed gikk de løs på dem også i den oppkavede sinnstilstanden de var i.
Så nå sitter jeg med 1 rotte alene i et bur igjen, mens de andre koser seg sammen i det andre buret.
Så er det noen der ute som har vært borti dette problemet før, og kan komme med noen tips om hva jeg nå skal gjøre blir jeg veldig glad, for jeg ønsker jo å ha alle sammen i et bur.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hunnrotter som sloss og markerer

Post by Matmor »

I og med at du allerede har investert i noen rotteunger tror jeg bare det er å redusere hormonendringene hos minst én av hunnene som kan hjelpe. De har helt klart et hormonellt problem slik de holder på. Men hvis dine bare har løpetid hver 3. uke har de det veldig sjeldent. Unge hunner har det ca. hver 4. dag. Har du noen idé om hvor gamle de er blitt?

Kirurgisk terilisering av hunrotter er et ganske stort inngrep. Det koster penger, og man bør være sikker på at veterinæren har gode erfaringer med å operere på rotte fra før. Dessuten må rotta være frisk nok og ung nok til at det er verdt risikoen. Det kan også være veterinærer som er villige til å prøve hunrotter på "p-sprøyte" for å oppnå samme effekt.

Hvor i landet holder du til?

Mamacool
Pinky
Posts: 3
Joined: 09 Nov 2011, 21:02

Re: Hunnrotter som sloss og markerer

Post by Mamacool »

Takk for raskt svar. Jeg holder til i Skedsmo.
Begge de to voksne er ca. 1 år gamle. P-sprøyte hørtes ganske lurt ut. Tenkte ikke på at det kan gå an på rotter. Skal høre med Vet. Tonje Haug hos Tam Dyreklinikk, Alna. Hun er veldig flink med gnagere, og kan sikkert hjelpe meg med det.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hunnrotter som sloss og markerer

Post by Matmor »

Høres ut som en bra plan :cheerful:

Post Reply