Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by Marit Fosen »

Birger hadde en mild og forsiktig personlighet, og var litt engstelig. Jeg begynner å se det samme hos Kurt og Reidar. Spesielt Reidar er raskt ute med å gi lyd når det lekes, også i lek med broren. Har dere som har/har hatt erfaring med begge typer, lagt merke til noen forskjell?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by Woodgirl »

Jeg har hatt en fuzz/nakengutt,Rashubdev. Han var ikke speiellt forsiktig av seg. Han var en freidig,nysgjerrig og ganske uredd gutt. Det jeg mener med litt forsiktige rotter er de som kansje er litt sky og skeptiske til verden omkring dem. Ikke de som nysgjerrig utforsker og tar seg turer høyt og lavt. Slik var min Nakengutt. Han spankulerte freidig og fornøyd rundt på sofaer og gulv. :happy: (ååååå...jeg savner han altfor mye)
Image

Ellers,for noen år siden, passet jeg en stor gruppe rotter i over fire måneder.. I gruppa var det en nakenfrøken ved navn Turid. Hun var svært uredd. Utpreget utadvendt og nysgjerrig. Hun var også utrolig kontaktsøkende og hadde mange egne meninger om hvor mye hun lot seg pille på nesen av min samboer f.eks. :nottelling:

Så min erfaring er ikke at fuzz/naken er mer forsiktig enn sine pelsete brødre og søstre. :cheer:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by wollf »

min nakengutt var forsiktig av seg, og veldig klønette. men husk marit at de for fortere vondt av skarpe klør enn de andre, så lek kan ende opp i mere kloremerker enn det de hårette gutta vil få

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by Marit Fosen »

wollf wrote:min nakengutt var forsiktig av seg, og veldig klønette. men husk marit at de for fortere vondt av skarpe klør enn de andre, så lek kan ende opp i mere kloremerker enn det de hårette gutta vil få
Birger var veldig klønete, men jeg skyldte det på hans triste opvekst i en glasskasse. Kurt og Reidar er flinke klatrere. Du har et poeng, Marlen, med at pelsløsheten gjør at de kjenner klør så mye bedre enn de med pels. Noe annet som jeg har lagt merke til, er måten de tar imot godbiter på. Hvis jeg ga Birger noe smått, som f.eks. et maiskorn, brukte han alltid hånden, som om han var redd for å bite fingrene. Kurt og Reidar er ytterst forsiktige når de tar imot godbit, det samme kan ikke sies og Per Morten og Trygve :grin:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by torasrotter »

Min Maxi som var min første naken/fuzz var forsiktig av seg.. Litt smånervøs og skeptisk. Verona som jeg har nå er bånn gnur hele tiden! Hun er uredd, tøff og nysgjerrig.. Jeg tror heller det har med hvor de kommer fra. Det er ingen grunn til å tro at rotter med en bestemt farge er tammere enn andre rotter.. :wink:
Selv om alle sorte rotter jeg har hatt har vært noen skikkelige terrorister, så er det nok bare en tilfeldighet :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by wollf »

per morten og trygve kommer fra mitt oppdrett. her er hele min stamlinje noen gale matmonser:P
hehe
tora samme med alle mine sorte

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by Vitania »

Litt morsomt det med sorte rotter for den jeg hadde før som var sort var overdrevent agressiv. Har en sort nå da, han er tøff trynet, men snill og kosen.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by Woodgirl »

Det er fasinerende hvor stort sprik det er i personligheter hos rottene. Har flere ganger opplevd to søstre eller brødre er totalt forskjellige. Dette er utrolig med tanke på at de har akkurat lik bakgrunn,gener og oppvekst. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fuzz, en forsiktigere personlighet enn normalpelsede?

Post by torasrotter »

Ja det er veldig fascinerende! Men egentlig også veldig logisk, våre egne barn er jo også ulike selv om de har samme mamma :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply