Blir de ikke helt tamme?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Blir de ikke helt tamme?

Post by Julirottene<3 »

Da jeg skulle ha rotter var de ei dame jeg sendte en del e-poster med som hadde to rotteunger. Da sa hun at de var leveringsklare (jeg trodde da at de var 5 uker).
Jeg bestemte meg for at jeg ville ha dem, og dro til moss for å hente dem. Da jeg spurte når de ble født og hvor gamle de var, sa hun at de var 4 uker. Jeg ble litt overrasket, men tenkte at det kanskje ikke var SÅ viktig med ei uke forskjell. Og nå hadde vi jo tross alt tatt ferga for å komme dit. Jeg tok de, og de var veldig forskiktige og skvettene de to første ukene. Så tenkte jeg at jeg hadde hatt de en stund og skulle regne ut hvor gamle de var blitt. Regnestykke ble aldri riktig. Tilslutt kom jeg fram til at de var TO UKER GAMLE da vi hadde hentet dem! :gasp: (de er født 25. juni 2011)
Idag er rottene nøyaktig 4 måneder gamle, men de er enda ikke så lydige (?).
De stole på meg som hamstrene jeg har hatt har gjort, men ikke noe mer... Jeg får ikke stryke på dem, de liker ikke at jeg tar på pelsen deres, men halen kan jeg pelle på så mye jeg vil. De kan lett løftes ut av buret, men ikke når jeg lufter de på gulvet. Da må de ha vært der et kvarter og ha begynt å kjede seg først. Da kommer de klatrende oppover beina mine. Jeg kan gå litt med dem på skuldra, men etter et par sekunder begynner de å klatre opp og ned i genseren min. Det er UMULIG å la dem slappe av i genseren! De prøver bare å komme seg ut, og opp på skulderen. Noen ganger når jeg skal løfte hun ene, blir hun svay i ryggen og komme med en liten pipelyd. Slik hun gjør når den andre jenta har løpetid :sad: Heldigvis gjør hun det ikke så ofte da.

Vil det at jeg fikk dem alt for unge gjøre at de ikke blir så tamme som de ellers ville ha blitt, eller tar det bare lenger tid? :goofy:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Maria-M
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 04 Aug 2011, 12:33
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim

Re: Blir de ikke helt tamme?

Post by Maria-M »

Tror nok at de kan bli tamme hvis du er tålmodig og får dem til å stole på deg. Men hvis de var 2 uker når du fikk dem, så har de ikke vært med moren sin halvparten av det de skal engang :redd: Og det kan gjøre at de alltid kommer til å være skvetne og mindre tam :trist:
Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Lilly, Hjørdis og Vilma <3 Elsker dere!

R.I.P Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Hjørdis og Vilma <3 Dere er dypt savnet!

http://www.rottulfene.webs.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blir de ikke helt tamme?

Post by wollf »

huff:( så trist for de små... tror nok du bare må gi dem tid:(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blir de ikke helt tamme?

Post by Matmor »

Noen ganger når jeg skal løfte hun ene, blir hun svay i ryggen og komme med en liten pipelyd. Slik hun gjør når den andre jenta har løpetid :sad: Heldigvis gjør hun det ikke så ofte da.
Akkurat dette skal du ikke bekymre deg for :) Det betyr nok bare at hun har løpetid når du tar i henne. Men det er trist at du ikke får ordentlig kontakt med rottene dine. Jeg tenker at hvis de ikke er mer enn ca. 6 måneder ennå, vil de nok roe seg en del om litt. Da håper jeg at de også blir mer mottagelige for kos.

Post Reply