Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Takk Marlen.. Selvsagt kan du si ifra Larm, men jeg er veldig uenig med deg og da må jeg også få lov til å svare. Jeg har ikke fulgt med på tråden til Eggis, og jeg kan helle rikke huske å ha lest noe sted at det blir verre før det eventuelt blir bedre ved chipping.. Nå har jeg brukt mer penger enn det jeg har på skader som følger av R2D2,. Jeg har også jobbet med han i flere mnd, selv om han ikke fikk så mye tid på å forbedre seg etter chippen.. Stebarn og små søsken er nok dessverre ikke det det samme, men det er vell ikke egentlig poenget heller. Uansett så tror jeg alle som har småbarn her inne ville satt de foran rottene sine hvis de ble tvunget.. Det håper jeg ikke noen blir, en i en sånn situasjon så føler man seg ganske fortvilet. R2D2 stresset så mye at han ikke klarte å holde seg ren engang, man kan se på bilder at han har en skikkelig skitten hale og på de siste bildene kan man se at han er uflidd i pelsen.. Han gikk også mye ned i vekt, og sov lite når han lå i buret. Uansett om han var i stua eller på rotterommet, han stresset hele tiden og hadde det ikke bra med seg selv..

Jeg synes det er litt lett å kritisere noen for å avlive for raskt, men ingen sier ifra når noen avliver for seint.. Personlig ville ikke jeg tvunget rottene mine til å gå gjennom så store operasjoner i en så høy alder som du har gjort med dine rotter. Men jeg kritiserer deg da ikke for det? Du har dine midler, og jeg har mine midler.. Nå har det gått kraftig utover min familieøkonomi, fordi jeg har måtte bruke flere tusen på bittsår og byller i ettertid av at r2d2 kom hit, for ikke å snakke om at han indirekte drepte en 7 uker gammel baby.. Jeg tror de fleste ville vurdert avliving etter en sånn opplevelse.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by wollf »

Code: Select all

For de som har fulgt innleggene om Eggis, så har det alltid vært snakk om kastrering og på bilder så ser man at han er balleløs.
balleløs blir de etter chip også... musa mi var uten baller

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Niana »

torasrotter wrote:.. Den eneste rotta som ikke har fått bittsår i buret er R2D2.. Han har et utrolig dårlig rottespråk.. Han er bokstavelig talt livredd andre rotter.. Første gang han ble introdusert var han så redd at han sto enten klistret inntil meg og Vitania eller lå i reiseburet gjennom hele introen.. Hvis noen av de andre rottene nærmet seg så hylte han og bøyde hodet bak/opp over og blottet tennene sine..

[...]

Så hva kan jeg gjøre med dette? Han er ikke veldig trygg på mennesker heller, han lar seg håndtere fint og har aldri vist noen tegn til å ville bite meg.. Når han blir trygg på deg er han faktisk en skikkelig koserotte som legger seg godt til rette i nakken og popper som bare det.. Men han er skeptisk til nye mennesker..
:oops:
Uff, dette er som om å lese om Dexter.. Han oppføere seg akkurat på samme måte som R2D2 gjorde her, og jeg er redd for at han vil bli like ille som R2D2 med tiden. Jeg vet virielig ikke hva jeg skal gjøre..
Dexter var ganske grei en stund da han bodde med bare Jack og senere Swarley. Han ble mer trygg på seg selv, kunne sove med Swarley og ikke bare Jack. Han la Swarley på ryggen ved flere anldeninger. Men når Pippin kom tilbake etter kastreringen ble Dexter like ille igjen. Redd for både Swarley og Pippin, selvom Pippin nå er snill som et lam. Dexter bare skriker til han, og spretter livredd rundt i buret.. Pippin får ikke prøve på noen som helst kontakt, og Dexter har blitt redd for Swarley igjen også.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... :sadpace:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by anita »

Kanskje du skulle prøve Dexter litt alene nå? Flokklivet er jo ikke beste løsningen for alle, og det er vanskelig å pålegge ham sosial trivsel hvis han strever så fælt for å holde seg unna alle som vil være ham nær. Kanskje kan han gå med en annen - kanskje bør han være helt alene .... jeg har ikke fulgt med på hele historien hans, men redde rotter kan også dra nytte av kastrering. Ikke fordi det hjelper på redsel i seg selv, men fordi redsel kan kamuflere underliggende dominante tendenser - og kombinasjonen av dette er ikke bra.
Hva som rir Dexter vet jeg ikke, men nåværende løsning høres ut som den fungerer dårlig, så da hender det man må prøve seg litt frem med rotter som ikke følger vanlig mønster. Lykke til :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Urokråka »

Er det suprelorin det er snakk om?
Jeg jobber på klinikk og vi anbefaler aldri noen form for kastrering om grunnen til at eier ønsker kastrering er angst,nervøsitet eller noen som helst form for agresjon.
Fordelen med implantatet er at det kan fjernes om dyret skulle reagere negativt.

Veldig trist at du måtte ta han. Støtter avgjørelsen fult!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by anita »

vi anbefaler aldri noen form for kastrering om grunnen til at eier ønsker kastrering er angst,nervøsitet eller noen som helst form for agresjon.
Siden suprelorin er "noen form for kastrering" og dermed inngår i overnevnte prinsipp - hva er det egentlig dere anbefaler problemrotteeiere, da; avlivning / omplassering / dressurkurs?
Er det mulig å få vite hvilken klinikk dette er - tar gjerne svaret på PM om du ikke har lyst til å skrive det her. :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Woodgirl »

Urokråka wrote:Er det suprelorin det er snakk om?
Jeg jobber på klinikk og vi anbefaler aldri noen form for kastrering om grunnen til at eier ønsker kastrering er angst,nervøsitet eller noen som helst form for agresjon.
Men i all verden, hva slags klinikk er det du jobber på? Jeg antar at det ikke er en dyreklinikk? :hmmm:
For jeg tror virkelig ikke i min villeste fantasi at det finnes en seriøs dyreklinikk som Aldri anbefaler noen form for kastrering ved aggressivitet,adferdsproblemer etc.

Er det en akupunkturklinikk kanskje? :giggle:
Last edited by Woodgirl on 27 Apr 2012, 00:21, edited 1 time in total.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Larm »

Kastrering fungerte i hvert fall fantastisk for Eggis, som var nærvøs, dominant og aggressiv :cheer:
Han storkoser seg med jentene sine og er en veldig glad gutt :kisses:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by wollf »

jeg er hundeinstruktør og kan fint anbefale kastrering til hunder som er engstelige, nærvøse eller stresset.
Jeg skal blandt annet ta min egen hund nå pga stress og uro.

jeg har også jobbet på klinikk i 2 år hvor vi anbefalte folk i situasjoner dette.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Niana »

Jeg tror ikke Dexter ville trivdes som alene-rotte, for jeg ser hvor bra han går oveens med Jack. Og jeg har ikke lyst eller mulighet til å ta de to ut som en egen flokk.
Så jeg tror kanskje at kastrering kan være en løsning for Dexter, for han vriker dominerende når han ikke er redd. Men er han ikke for ung? Han blir 6 mnd i mai.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Urokråka »

Woodgirl wrote:
Urokråka wrote:Er det suprelorin det er snakk om?
Jeg jobber på klinikk og vi anbefaler aldri noen form for kastrering om grunnen til at eier ønsker kastrering er angst,nervøsitet eller noen som helst form for agresjon.
Men i all verden, hva slags klinikk er det du jobber på? Jeg antar at det ikke er en dyreklinikk? :hmmm:
For jeg tror virkelig ikke i min villeste fantasi at det finnes en seriøs dyreklinikk som Aldri anbefaler noen form for kastrering ved aggressivitet,adferdsproblemer etc.

Er det en akupunkturklinikk kanskje? :giggle:
Hva i alle er det for en måte å svare på?
Jeg skrev da ikke at vi ikke utførte kastreringer. Vi anbefaler det bare ikke som første løsning til dyr med adferdsporblemer. Lurt å be folk utdype før man kommer med slike hyggelige kommentarer.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Woodgirl »

Urokråka wrote:Er det suprelorin det er snakk om?
Jeg jobber på klinikk og vi anbefaler aldri noen form for kastrering om grunnen til at eier ønsker kastrering er angst,nervøsitet eller noen som helst form for agresjon.
Fordelen med implantatet er at det kan fjernes om dyret skulle reagere negativt.

Veldig trist at du måtte ta han. Støtter avgjørelsen fult!
Dessverre,fortjener ikke et innlegg slik du kom med et seriøst svar. Da får du heller skrive et seriøst og litt mer utdypende svar i første omgang!
For makan til svar angående kastrering/implantat på rotte er totalt useriøst.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Urokråka »

Ikke rart det blir krig i verden!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Woodgirl »

Urokråka wrote:Ikke rart det blir krig i verden!
Dagens glupeste.
Hahaa..jeg ler meg ihjel. :lolear:

Altså du skriver tross alt "..vi anbefaler aldri.."
Aldri er aldri! Ingen rom for tolkning.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Moderator »

Vennligst hold en god tone hvis ikke vil innlegg bli moderert!
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

Post Reply