Litt rar rotte + rotteangrep

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Litt rar rotte + rotteangrep

Post by Katrin »

Usikker på om jeg skulle skrive dette på 'atferd' eller 'sykdom/helse', men den ene rotten min Turid virker litt rar...hun er som regel rask på foten og har veldig kjappe bevegelser med kroppen, men i dag har jeg merket (husker ikke om jeg merket dette i går..) at hun virker litt svak og langsom i bevegelsene. Hun spiser godt og er nysgjerrig, men hun tilter litt med hodet og bruker nesen ekstra mye, og så spiser på alt mulig rart som hun ikke har gjort før: avispapir, alle tingene som er laget av tre inni buret, tøy smaker hun litt på, og ellers er hun litt langsom og det virker nesten som hun plustelig ser litt dårlig fordi hun tilter litt med hodet og bruker nesa mye og strekker snuten langt i været. Av og til kvikner hun til og tar seg en løpetur i røret, men det er med mer langsomme bevegelser. Hun er også ekstra mottakelig for kos. Kan det være fordi hun begynner å bli gammel? Hun er ca ett og 1/2 år gammel. Vennen hennes Olivia som er like gammel er som hun pleier, i fin vigør.

En kjedelig ting som skjedde i kveld også var at Olivia nærmest angrep Turid fordi Olivia hadde funnet en pistasjenøtt med intakt skall, som var umulig å få opp!! Olivia var helt besatt av nøtten og gjemte seg vekk for å få den opp, og når Turid gikk på do og kom bort etterpå bare for å se hva Olivia styrte med, så angrep Olivia henne og bet Turid flere ganger, før Turid en gang hadde gjort noe! Turid tok ikke igjen men gikk og la seg i sengen stakkar. Jeg ble så irritert på Olivia at jeg tok fra henne nøtten, noe som IKKE var populært. Håper ikke Olivia skal begynne å dominere over Turid fordi hun er litt svak. De har alltid vært snille med hverandre og vært gode venner.

Er det noen som har noen tanker om både Turids atferd og/ eller Olivias uvanlige "angrep"?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Litt rar rotte + rotteangrep

Post by tantepose »

Jeg tenker at du må ta henne med til dr.dyr og se om hun har mellomørebetennelse el. siden hun holder hodet litt skeivt.Når noen blir syk kan det forandre forholdet mellom rottene.Håper hun blir frisk av en ev. kur.Lykke til. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Litt rar rotte + rotteangrep

Post by Katrin »

Takk for svar! :happy: Skal se hvordan hun er i morgen og ringe vetrinær om hun ikke er bedre. Kan virke logisk at det er noe med ørene når hun holder hodet litt rart. Hva kan de få mellomørebetennelse av? Er det vanlig at rotter får dette?

Post Reply