Rotte dagmamma søker HJELP!!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Elfen
Pinky
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2011, 22:18
Location: Ålesund

Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Elfen »

Huff å huff...

Etter en uforutsett krise, tok jeg på meg oppgaven å passe to skjønne, men ikke helt tamme rotter. To gutter, der den ene er litt mer nysgjerrig enn den andre som da liker seg best i bakgrunnen, som en sånn stille observatør.

MEN!! her er da det som skjedde; Jeg så meg nødt til å vaske buret demmes allerede andre dagen jeg hadde dem. Siden det ikke var blitt gjort på en stund, og det luktet ikke helt bra. Etter å ha rottesikret kjøkkenet, stengt døra for katten og putta planker foran alle sprekker - løftet jeg en god klump etter den andre ut, og lot dem utforske litt imenst jeg styra på for meg selv. (satte huset deres tilgjengelig for dem, dersom de ville løpe inn til litt mer kjente lukter.)

MEN!! vips! var dem borte.. og jeg leita, og leita..og fant dem tilslutt INNI!! skin stolen, en sånn svær en som man kan lene seg tilbake i. De hadde faktisk gnagd seg inn i armlenet fra innsiden. Og hadde det riktig så koselig inni der. Men der kan de jo ikke være! Så jeg skar til ett litt større hull for å få tak i dem.. å da beit den ene meg da selvfølgelig.. :bleh: Min feil! I know.. den var jo allrede vettskremt stakkar etter att jeg hadde dunka inn i siden på den stolen for å forsikre meg om att det var der de var.

Jeg bestemte meg for å bare la dem være.. `De går jo sikkert inni buret sitt igjen når de er sultne.. sant? Siden kose skjorta deres er der med kjent lukt.. og eieren har jo forsikret meg om att de liker seg best i buret.`

FEIL!! De likte virkelig den stolen de.. så når jeg sjekka i dag. Hadde dem bare dradd med seg maten sin og alle godbitene INN i stolen. KRISE!! De kan jo ikke bo der! min far holdt jo på å få hjerteklapp av hele greia. :bleh:

Det endte jo da med att jeg måtte tippe stolen forsiktig over, og skjære enda mer forsiktig opp undersiden for å komme til. Åsså var det kaos da.. med hansker på for å ikke bli bitt til blods igjen mens jeg fiska dem ut, med hjelp av en venninde og min mor. Å det var jo en oppgave i seg selv da man ikke kan holde i halen eller klemme for hardt på stakkar dyra, var helt panisk selv jeg. Det var jo skikkelig synd på dem der de løp alle andre plasser en til buret sitt..

Å NÅ! er de selvfølgelig vettskremte.. Har latt dem stå i fred i hele dag. Men de stivner jo til bare jeg nærmer meg buret. Og de tar ikke godbiter fra fingrene mine lengre.. :trist: Å jeg er litt skeptisk selv etter att den ene beit meg til blods, så vi er jo forskremte på begge sider. Men jeg vil så gjerne bli venner igjen. Noen tips? Hvordan kan jeg få dem til å stole på meg igjen?

(Er jeg en helt forferdelig dagmamma? Hvordan hadde jeg kunnet løst dette annerledes?)

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Skaubytroll »

Jeg syns du høres ut som en fantastisk rottedagmamma, som vil rottene vel :)

Syns det var litt kjipt gjort at du fikk dem i et møkkete bur da, for ja, det stinker...
Man tenker jo alltid at det går bra da man slipper de ut, men instinktivt er de nok alle litt pøbelfrø. Ukjente rotter bør man kanskje ha oppå et bord, i et reisebur, eller i en eske under oppsyn mens man kjapt gjør rent buret.

Jeg må le litt av hele den stol-episoden, kan liksom se det for meg :rofl: Er nok ikke lett å få gjort det annerledes... Tålmodighet er en dyd ;)

Skal du passe de lenge?
Jeg ville nå startet fra scratch, lukket opp burdøra og ventet til en ville kommet ut - stappet den inn i gensern min, også bært den med meg rundt omkring :) Da blir rotta kjent med lukten av deg, og den vil ikke syns at det er så skummelt siden den er litt gjemt inni gensern din :)

Lykke til!
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by sanca »

Jeg synes også du har vært dyktig og tøff og har tatt denne oppgaven på strak arm! Bruk gensertrikset, som Skaubytroll skriver. I tillegg kan du prøve å ta dem med deg til et lite rom, der de ikke kommer noen plass, f eks en gang eller et lite bad, og sitte med dem på gulvet mens de utforsker deg og omgivelsene. Du kan også ha noen godbiter på lur, så får de (og du) noen gode opplevelser sammen.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Elfen
Pinky
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2011, 22:18
Location: Ålesund

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Elfen »

Synest du det? Åh, det var litt godt å lese.. For jeg har det ordentlig vondt av dem nå. Å føler meg skikkelig slem. Har bare lyst å snakke rotte til dem og si "Unnskyld, gi meg en ny sjangs?"

Skal passe dem til over nyttår, tror jeg :cheerful: så jeg skal nok få dem til å stole litt mer på meg til da. Å skal helt klart følge rådet om å sette dem i en eske eller noe sånt neste gang jeg rengjør buret, så kan jeg ta dem med inn til badet når de tørr å iallefall å ta godbiter fra meg igjen. Skal iallefall holde dem trygt unna andre lure steder de kan gjemme seg. :wink:

Men, jeg tenker att dersom vi klarer å bli venner igjen, så vil jeg ha egne rotter. De er jo bare så elskelige der de sitter å skuler på meg med disse sorte knappenåls øynene sine.

Elfen
Pinky
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2011, 22:18
Location: Ålesund

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Elfen »

Nå når jeg muligens har dere på tråden.. Kan jeg gi rottene røkt laks? De fikk en bittliten smakebit første dagen. (ikke større en en halv negl hver) å de elsket det! men etter å ha søkt litt finner jeg ingen som sier att dette er bra for rotter. Å de skal jo ikke ha så mye fett? For i dag, etter traumatiseringen.. snuste de litt nysgjerrig opp når jeg laga meg en skive. Å jeg hadde så lyst å gi dem litt, men siden jeg ikke finner noe om dette er greit turte ikke jeg..

(Han nysgjerrige turte såvidt å hilse på meg i ste!! YAY! :grin: Det er håp!!)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Lyngrottene »

Du kan gi de det, men som du har gjort tidligere i moderate mengder :-) Rotter skal ikke ha mye salt, og røka laks er jo litt salt ( sier jeg som ikke liker rå fisk :-P )
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by sanca »

Siden du skriver at de var nysgjerrige da du smurte deg mat: du kan godt gi dem små brødbiter og litt smakebiter av forskjellig pålegg. Som oss mennesker skal de ha både karbohydrater, proteiner og fett, så du behøver ikke spesilet tenke på at de ikke skal ha fett når du gir dem godbiter. Men som Lyngrottene sier, styr unna for mye salt (og sterkt krydder) Kokt egg er rottene mine helt ville etter, har jeg biter av det kan jeg få dem til å gjøre nesten hva som helst :nottelling: Forskjellige grønnsaker, frukt og nøtter kan du også prøve, det er sunt for rotter som for oss :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by sanca »

Hva slags fôr fikk du forresten med til dem? De bør ha et grunnfôr som er beregnet på rotter, kjøpt f eks på dyrebutikk eller dyreklinikk, gnagerblanding fra dagligvarebutikk er ikke spesielt egnet for rotter. Men samtidig ble du jo bare kastet inn i dette, er jo ikke meningen at du skal bruke masse penger på dem. Og nå har de jo allerede kostet dere en stol :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Elfen
Pinky
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2011, 22:18
Location: Ålesund

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by Elfen »

Haha.. neida, stolen ser fortsatt fin ut den, bare så lenge vi ikke tipper den over og viser hva som er under. haha! :wink:

Å de har ordentlig rottefor fra dyrebutikken. To sorter som skal blandes. Hun er jo heldigvis flink med dem, hun som vanligvis eier dem. Det var bare sånn som virkelig ikke skulle skje som skjedde, så hun måtte bare dra av gårde. Tror de er ganske unge også.. men er ikke sikker. Vet bare att det ikke er så lenge siden hun kjøpte dem. :cheerful:

Dunder og Panikk heter de. :nottelling: sååå søte, Dunder er den som er nysgjerrig og kjører på ganske så uredd på det meste (Litt redd meg da..) Å Panikk har konstant Panikk..Derav navnet. Ekstra ille nå da. Stakkar... Håper han kommer seg litt mer.


Tusen takk for alle gode råd! Regner med jeg kommer til å spørre mer etterhvert som ting dukker opp, eller leter gjennom trådene her for tips og råd.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rotte dagmamma søker HJELP!!

Post by sanca »

Ja her er det bare å spørre! Jeg er ganske fersk selv, og har fått veldig mye hjelp av alle de flotte, erfarne medlemmene her! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply