Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Niana »

Jeg har tidligere nevnt at min 1 år gamle hannrotte Pippin har bitt meg, det har skjedd to ganger at han har bitt igjennnom huden. Og ofte at han klyper/biter meg i hendene og på armene. Jeg har ikke tenkt så nøye over det før, bare tenkt at han enten smakte eller at han misforstod meg når jeg prøvde å leke med han. Pleide å leke kile-leker og sisten med han før, men jeg tror at han trodde jeg da prøvde å dominere han og at det var derfor han bet så hardt de to gangene.

Men i dag kom jeg hjem fra en helg borte, og ville kose med guttene mine. I buret var Pippin snill og grei, han snuste på meg og vasket hendene mine. Så jeg tenkte de ville ha godt av å få løpt litt på gulvet etter to dager i buret og slapp dem ut.
Pippin løp rundt som han pleier, Swarley ble inne. Jeg satt meg på gulvet sammen med Pippin, for å kose litt. Han var først mest opptatt av rommet, men så kom han opp i fanget mitt. Han snuste på hendene mine og begynte å klype meg, ganske hardt. Han hoppet opp og ned fra beina mine, strirret på meg og så nøye etter hendene mine.
Han snøftet og var bustete i pelsen, han ville ikke la meg klappe han. Han prøve å ta tak i hendene mine og bite, mens han løp rundt meg og subbet ballene sine godt i teppet. Han oppførte seg rett og slett agressivt og dominerende. Jeg måtte bruke en lue for å plukke han opp og sette han i buret, han bare bet etter hendene mine...

Skjønner ikke hva som skjer jeg nå.. Jeg prøvde å pipe og "underkaste" hendene mine, men han bare puffet og snøftet og ville bite meg. Hva kan ha skjedd? Hvorfor vil han dominere meg så voldsomt?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Matmor »

Du skriver at han er 1 år gammel, så han er godt over vanlig pubertetsadferd. Men dette har utviklet seg over tid, virker det som. Mest sannsynlig er han en kandidat for kastrering. Men det kan lønne seg å gi ham en skikkelig veterinærsjekk i tilfellet han skulle skjule plager eller sykdom.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Niana »

Matmor wrote:Du skriver at han er 1 år gammel, så han er godt over vanlig pubertetsadferd. Men dette har utviklet seg over tid, virker det som. Mest sannsynlig er han en kandidat for kastrering. Men det kan lønne seg å gi ham en skikkelig veterinærsjekk i tilfellet han skulle skjule plager eller sykdom.
Ja, det har utviklet seg over tid, siden juni/juli har han blitt mer bitete. Jeg har tenkt på kastrering flere ganger, men det er jo en risiko med en hver operasjon. Jeg får snakke med dyrlegen om det. Får uansett ikke gjort det før i januar, da får vi penger.

Men det med skjulte plager eller sykdom, er det vanskelig å oppdage når man ikke ser etter det? Guttene var i veterinær i oktober (tror jeg) pga midd og da ble de løftet og sjekket på av dyrlegen og hun sa de var fine og veide nok.

Er så trist at han oppfører seg sånn, for han er den som er mest kontaktsøkende av de to. Lille god-gutten min..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Matmor »

En urinstix for å se om rotta skulle ha lettere plager fra urinvegene (ikke helt uvanlig), og en lyttesjekk på lunger og hjerte er vel det jeg tenker på. Hvis man ikke har mistanke om noe som helst er det vanskelig å sette igang et stort apparat av testing. Det er bare dyrt, og vil sannsynligvis ikke føre fram. Jeg betaler kr. 30,- for en urinstix-test, og det er ingen ting i forhold til veterinærhonoraret som man likevel må betale for å få vurdert kastrering. Veterinæren bør alltid sjekke lungelyder og hjertelyder forut for en operasjon, så det betaler du ikke ekstra for.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Niana »

Men kan virkelig en skjult sykdom som har med hjerte og lunger påvirke han og gjøre han agressiv mot meg på utsiden av buret?

Er det noen andre her som har opplevd lingnende oppførsel fra en hannrotte? Eller som har prøvd å kastrere dominante/agressive hanrotter med godt eller dårlig utfall?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Larm »

Jeg har opplevd dette tidligere og jeg har en hann som er slik nå.
Når hormonene datt på den første hannen, så ble han snillheten selv. :cheerful:
Jeg vurderer fortløpende kastrering på den hannen jeg har nå, men han er håndterbar og han fungerer greit i buret.
Han ville nok blitt mye bedre etter en kastraksjon tror jeg
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Matmor »

En av mine hanner ble aggresiv mot burkamerater på grunn av smerter ved cardiomyopati. En dose Metacam, og han var den vanlige, snille gutten igjen. Det var ikke spesifikt utenfor buret, eller aggresjon mot mennesker, men akkurat hva som blir for mye for en rotte kan nok variere. (Dessverre var Metacam bare en kortvarig løsning. Han ble ikke så gammel heller, ca. 1 1/2 om jeg ikke husker feil.)

Men jeg har kastrert flere dominante og aggressive hanner som har fått det bedre med seg selv og andre etterpå. I noen tilfeller tok det lang tid, andre hanner kunne flytte tilbake med gammel flokk etter bare noen dager.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dominerende oppførsel fra hannrotte mot eier

Post by Niana »

Ser ut som det går mot kastrering for Pippin, ja. Tidligere idga ga han Swarley juling så Swarley srek høyt, og klartet og løp alt han kunne for å komme seg unna.. Stakkars liten, han som er usikker nok fra før. Jeg tok han på faget og trøstet han.

Jeg får ikke tatt med Pippin til dyrlegen før rundt 15. januar, da får min samboer og jeg studielån. Men jeg vet ikke om de utfører kastrering av rotter her i området, eller hva prisen er. Får ringe bort til klinikken hvor guttene fikk behandling mot midd og spørre.
Jeg tror det ville vært best for husfreden og for Pippin selv om han ble kastrert.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply