Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by Julirottene<3 »

Jeg har to jenter på et halvt år. Hun ene, Elena, hopper på hun andre hele tiden. Når jeg lar de løpe rundt, om de klatrer på meg eller om de er i buret, så løper Elena etter henne, lukter henne i rumpa, og begynner å hoppe på henne. Ofte kommer den andre rotta, Lexi, med en pipelyd. Når jeg prøver å sove, blir jeg ofte vekket av en ganske høy, klynkende pipelyd. For omtrent en uke siden merket jeg at Lexi manglet litt hår på den ene hånden. Nå er det så godt som ikke noe hår på den ene armen hennes, og den andre hånden hennes mangler ca en cm med hår. Huden på den ene hånden hennes er også litt rød. :sadpace:
Jeg har ikke sett at hun har bitt av seg pels, men jeg synes likevell det høres mest fornuftig ut.

Hva kan jeg gjøre for at Elena skal slutte og hoppe på henne?
Vil hun slutte å bite av seg pels da?

(Etter jeg løfter Elena av ryggen til Lexi, kommer hun ofte med noen lave gryntelyder)
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by tantepose »

Mulig "hoppepårotta" kunne fått en hormonchips,men dette har andre bedre greie på enn jeg.En tredje rotte kunne også løst opp floken og dannet en flokk.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by Radney »

At hun barberer seg er et tegn på stress og det kan godt være at flere rotter vil hjelpe. Har du ikke muligheten til det vil jeg tro at ship vil hjelpe. Det er vel andre her inne som har erfaringer med både ship og bare to rotter hvor den ene plager den andre.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by Julirottene<3 »

denne shippen, kan det kjøpes og og festes hos valig dyrlege?
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by Matmor »

Alle veterinærer kan skaffe den (Suprelorin implantat), men det er ikke alle veterinærer som har lyst til i installere den på rotter. Det lønner seg å ringe og høre - og eventuelt henvise til Tonje på Tam-Alna i Oslo angående erfaringer.

Depo-Provera er en annen mulighet.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by tantepose »

Men hvilken rotte bør chippes her?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp, stressa rotte biter av seg pels

Post by Matmor »

Jeg oppfatter det som om problemrotta er Elena. Hvis denne jage-adferden foregår så og si hver dag er det ikke normalt. De fleste kan vel bli litt stresset og mistilpasset hvis de blir plaget i lengden.

Hvis chippingen ikke hjelper har man i allefall sannsynligvis ikke laget et større problem. Hva man velger i et slikt tilfelle kommer sikkert an på om man føler at det er greit med tre rotter i stedet for to. Det er nok ofte dyrere å skaffe en tredje rotte enn å chippe, selv om rotter er billigere i anskaffelse.

Post Reply