søvn

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

søvn

Post by hanne »

Heihei! :cheerful: Er det noen som vet sånn ca hvor mange timer i døgnet en rotteunge på 2måneder sover? Synes rotta mi sover så utrolig mye, men kanskje det er normalt ettersom hun er så liten?

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: søvn

Post by Usagi-Zakura »

Har du bare en? I så fall kan det hende den sover fordi den kjeder seg.
Jeg så ikke mye til Alleria etter at søsteren hennes døde, men når jeg satte en ny rotte inn i buret kviknet hun til og begynte å klatre rundt i buret igjen.

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Jeg har to stykker, men begge står alene i hvert sitt bur foreløpig... Den som sover så mye kjøpte jeg for noen dagen siden, mens den andre har jeg hatt i litt over 1 år (den har aldri blitt håndtam), så jeg venter med å introdusere de til hverandre til den nye har blitt ordentlig kjent med meg! :cheerful: Prøver så godt jeg kan å være med den lille, men det er jo ikke så lett når hun sover/er i huset sitt mesteparten av døgnet. Hun er ganske tam(går på hendene mine osv) når hun er ute, men det er kanskje 2-3ganger om dagen. Er det normalt? Kan jo hende hun bare er sliten? :crazy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: søvn

Post by wollf »

det er lettere å introdusere jentene da hun lille er så ung, oftest er det ikke noe problem å mfå to jenter til å bo sammen. og da hun lille er så ung aksepterer de eldre damene dem fortere:)
den bli ofte mindre tam da den står alene... den blir ensom og vil da sove mye

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: søvn

Post by tantepose »

Jepp,la henne få møte og bo sammen med de andre fortest mulig,som imorgen. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Okei! Kan sette burene ved siden av hverandre før jeg drar på skolen, så kan jeg prøve å introdusere de til hverandre når jeg kommer hjem! :grin:
Tusen takk for svarene! :cheerful:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: søvn

Post by sanca »

hanne wrote:Okei! Kan sette burene ved siden av hverandre før jeg drar på skolen, så kan jeg prøve å introdusere de til hverandre når jeg kommer hjem! :grin:
Tusen takk for svarene! :cheerful:
Det blir spennende, lykke til!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Har ett spørsmål til jeg, heheh..:-)
Gamle rotta(svein, og ja, det er en jente :bleh: ) virker skikkelig gira osv, men hun prøver å bite i Lotti(andre rotta), også står Svein og ''bokser'' eller ''slår'' mot burveggen til Lotti.. Vet ikke om hun gjør det fordi hun vil komme inn og hilse på, eller om det er fordi hun er sint/aggresiv..? Har noen av dere hatt erfaring med det?
Synes det er så skummelt og introdusere de siden Svein er så utrolig stor i forhold til Lotti og fordi jeg ikke klarer å holde Sveiner'n. (Svein er ca 1 år, og Lotti er ca 2måneder)
Er ganske fersk på intoduksjon siden jeg ikke har gjort det før.... Så bare kom med tips! :huh:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: søvn

Post by tantepose »

Å ha en fremmed rotte stående i bur ved siden av dem kan få dem til å hisse litt.La alle møtes i sofaen med noen godbiter og ta det derfra.Det blir kanskje litt knuffing og piping,men jo før det blir gjort jo bedre.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: søvn

Post by wollf »

les litt på matmor sin hjemmeside for tips om intro. jeg introduserer ofte på skulderen min. ingen vil dette ned så da er det best å ikke sloss noe heller, beste er å sove sammen i hetten da

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Men jeg kan ikke gjøre det med Svein. Hun biter meg bare.. Hardt altså!
Istad klatret Lotti på buret til Svein, og hun fulgte etter på andre siden av gittere, så plutselig bet hun tak i beinet til Lotti og dro henne nedover! Jeg fikk løfta bort Lotti nesten med en gang da, men var ganske ekkelt å se på :sadpace:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: søvn

Post by wollf »

det er værre å introdusere gjennom gitter

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Jeg vet ikke om jeg tørr å prøve å introdusere de, siden Svein virker ganske aggresiv, men kaaaan prøve;-) Svein har levda alene i over et halvt år (fordi kameraten døde), så kanskje hu er ei rotte som trives best alene? lite sannsynelig da... Men hvis det ikke går ann at de lever i samme bur kjøper jeg heller et stort bur til og enda en rotte som kan bo sammen med Lotii :cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: søvn

Post by Matmor »

Flott at du har en back-up-plan :cheerful: Vi kan jo håpe at det går seg til. For jenterotter er det også slik at noen dager kan være vanskeligere å introdusere på enn andre. Noen blir litt gærne i løpetiden :wink: Så lenge den store ikke biter hull kan du prøve litt til. Men det lønner seg nok å finne på noe som kan avlede oppmerksomheten litt.

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: søvn

Post by hanne »

Jepp, kan prøve på det litt senere:-) Men nå ligger Lotti inne i genseren min og sover! Hihih, heldigvis er ikke hun aggresiv! :giggle:
Tusen takk for alle svar forresten! Elsker dette forumet! :grin:

Post Reply