Råd til skvetten rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Jeg har hatt Dexter i bare tre dager, og det er kanskje ikke lang nok tid til å forvente at han skal føle seg hjemme. Men jeg synes han er så utrolig skvetten og redd, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fikse det.

Noen som har noe råd til meg på hvordan man kan gjøre han trygg på andre rotter?

Jeg har har mye ute av buret hos meg, han koser seg inni genseren min. Så å få han vant til meg går sikkert greit. Men problemet er å gjøre han trygg på Pippin og Swarley. Jeg har laget en leke/introduseringsgrind til dem i hjørnet av stua, hvor de tilbringer mye tid sammen. Pippin og Swarley er blitt veldig flink med han begge to, men Dexter lar dem nesten ikke komme inn på seg. Jeg har sett dem alle sammen ligge i samme hus og i samme hjørne, men det varer ikke så lenge av gangen. Verst er det i buret, hvor han bare er helt bajas. De kan jo ikke bo på gulvet i all tid heller. Ikke ser det ut til at Dexter klarer å slappe av da heller, jeg har ende ikke sett han sove noen gang etter at han kom i hus.

Synd han ikke hadde noen brødre hos seg da jeg fikk han, så jeg kunne tatt inn en av de som moralsk støtte og lekekompis.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by wollf »

sover han ikke for at han leker mye? du må nok bare gi han tid:( er nok det eneste som hjelper... skulle eksistert dap til rotter også;)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Han leker ikke så mye heller. Når han er sammen med Pippin og Swarley siter han bare og ser skremt på dem, kanskje spiser litt. Når han er i buret sitt går han rundt i det, spiser og drikker, ligger i ro men han sover ikke. Han reagerer på den minste lyd. Jeg er redd han kommer til stresse seg ut på den måten.

Tror du det hadde hjulpet å hatt en rotte til som er på samme alder som han, eller yngere? Den ville kanskje ikke virket så skremmende på han. Om det nå er størrelsen som er problemet da..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

*bump* :bonk:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by torasrotter »

En liten kompis kan ofte hjelpe når de er veldig redde.. Når jeg skulle introdusere Castor fra matmors kull til flokken min, så fikk han støtte fra en av babyene fra mitt eget kull.. De sover sammen inntil videre, de store gutta er litt for skumle ennå :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Nå bor Dexter og Swarley i samme bur for en tid, for å se om det gjør Dexter mindre nervøs. I dette buret har han ingen mulighet til å klatre på veggene, så han kan ikke klistre seg fast i toppen. Nå må han omgås Swarley hele tiden, og kanskje han finner ut at det ikke er så farlig med andre rotter.

Om dette ikke hjelper, før jeg se meg om etter en liten kompis til Dexter tenker jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Uff, jeg synes så synd på Dexter :sadpace: Han er så redd og panisk, løper bare rundt og skriker i buret, rundt og rundt med Swarley stående i midten og ser etter han, og noen ganger prøver å få tak i han for å sette Dexter på plass. Det her kan ikke være bra for han i lengden, det virker utrolig slitsomt og stressende for han.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by torasrotter »

Da ville jeg skilt de.. Jeg synes ikke det høres ok ut at den ene rotta blir mobbet av en annen rotte.. Hvis dette fortsetter over lengre til kan dessverre Dexter ta ganske store skader av det :trist: Jeg ville latt de få en god pause fra hverandre og så begynt intro helt på nytt. På et nytt sted og med bitte små skritt. :cheerful: Dexter vil aldri bli venn med Swarley så lenge han er livredd for han, og Swarley vil fortsette å jage på han for å kunne sette han på plass.. Så Dexter vil fortsette å være livredd.. Men jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en kompis til Dexter.. Hvis det i verste tilfelle viser seg at Dexter ikke kan stå permanent med Swarley så må du uansett slaffe en kompis til han eller vurdere å selge han.. :oops:

Så skaff han en kompis, det er alltid litt letter å være tøff når man har litt støtte fra en kompis :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Da ville jeg skilt de.. Jeg synes ikke det høres ok ut at den ene rotta blir mobbet av en annen rotte.. Hvis dette fortsetter over lengre til kan dessverre Dexter ta ganske store skader av det :trist: Jeg ville latt de få en god pause fra hverandre og så begynt intro helt på nytt. På et nytt sted og med bitte små skritt. :cheerful: Dexter vil aldri bli venn med Swarley så lenge han er livredd for han, og Swarley vil fortsette å jage på han for å kunne sette han på plass.. Så Dexter vil fortsette å være livredd.. Men jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en kompis til Dexter.. Hvis det i verste tilfelle viser seg at Dexter ikke kan stå permanent med Swarley så må du uansett slaffe en kompis til han eller vurdere å selge han.. :oops:

Så skaff han en kompis, det er alltid litt letter å være tøff når man har litt støtte fra en kompis :cheerful:
Ja, jeg tok de fra hverandre ganske fort igjen. De har ikke vært sammen på samme på et par dager, fordi jeg ike har vært hjemme. Så min samboer har tatt seg av dem og jeg skjønner at han ikke føler seg klar for å være den eneste som er her om de skal møtes.

Jeg hadde håpet introen ville gå bra med en så ung rotte, men det ser ut til å ta mye lengere tid enn jeg hadde trodd fordi Dexter er så redd. De andre mobber han ikke, men jeg skjønner at de vil vise han at de er høyere på rangstigen. Dexter burde ikke stå alene mer, han har vært alt for mye alene allerede.
Så jeg driver og ser meg rundt etter en kompis til Dexter. Vil helst ikke kjøpe fra dyrebutikk, men jeg finner ingen andre i passende alder heller. Jeg får lage en tråd om at jeg ønsker en ung hann, kanskje noen her inne ser den tråden bedre enn denne, og har den perfekte kompis til Dexter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by torasrotter »

Ja det kan jo være :cheerful: Jeg vet at det er et par kull som planlegges nå om en eller to mnd, men det er nok for lenge å vente for lille Dexter.. På finn.no er det av og til privatpersoner som selger babyer, da støtter du i det minste ikke en dyrebutikk :wink: I og med at du har litt dårlig tid, så er det ikke sikkert at det er fysisk mulig for deg å få fra oppdretter :suspicious: Hvis man tenker seg at noen hadde satt igang et kull nå med en gang, så ville det fremdeles tatt min 2mnd før det rotta var leveringsklar, så jeg ville nok kikket på finn.no :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Ja, det blir nok ikke fra oppdretter å få tak i akkurat nå. La ut en tråd om at jeg ønsker en ung hanrotte uansett, det hender jo vi får nye medlemmer som har unger de vil selge eller omplassere.

Jeg sjekker finn.no nesten hver dag, det var sånn jeg fant Dexter :)

Har ringt og snakket med en dyrebutikk her i nærheten, de får visst inn flere rotter imorgen, 6 uker gamle. Så selvom jeg helst ikke vil kjøpe butikkrotter, så kan ikke Dexter vente en evighet heller. Han har bodd alene i over to uker nå stakkars..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Råd til skvetten rotte?

Post by Niana »

Dexter er nok ikke bare skvetten, han er rett og slett agressiv.. Lime (eller Jack som jeg kaller han) kom i hus idag, og 9 uker gamle Dexter dominerer Jack mer enn 13 mnd gamle Swarley gjør :/
Forsåvidt funnet ut nå at Dexter har lus, og mest sannsynlig hatt det helt siden han var nyfødt.. Kan kanksje forklare noe av oppførselen hans, siden han alltid har vært plaget av det. Og det forklarer i hvert fall den pjuskete og tynne pelsen hans.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply