Hva betyr dette?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

tantepose wrote:Jeg tror ikke det er erting.Etter min mening er det skrikingen som er "unormal" her. :wink:
Reidar skriker aldri mot Trygve, oppførselen er helt normal i forholdet til ham. På et eller annet tidspunkt har det skjedd noe som gjør at Reidar ikke har tillit til Per Morten.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

det kan jo være nok at per morten er den dominante, og at han har lagt reidar på rygg eller jaget han vekk fra noe? har det vært noen sår på han eller at han har dratt han i rumpa?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by torasrotter »

Det er mange signaler som blir sendt mellom rottene som vi ikke får med oss.. Dette kan være alfabytte, noe som er ganske vanlig og ikke noe å bekymre seg for. Meeen den skrikingen virker litt overdreven, jeg har sett det samme i mitt bur men da kun på rotter som har fått en runde med juling av den andre rotta. R2D2 pleide å stå slik å skrike mot de andre rottene. Er det sånn at du hører de hvis de "tuller" litt om natta? Hvis ikke så er det jo en mulighet for at de har knivet litt uten at du fikk det med deg, og at det er derfor Reidar oppfører seg som en tennåringjente :nottelling: Jeg ville fulgt med for situasjonen kan eskalere til et større problem, men foreløpig ville jeg ikke bekymret meg..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

nå blir jeg ikke noen nøytral part siden jeg er oppdetter av per morten, men jeg synes det ser ut som om at reidar har et større problem enn per morten har

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by torasrotter »

Altså, Per Morten puffer seg jo ikke, og jeg synes heller ikke han viser noe særlig truende oppførsel. Mine han rotter som er hissige puffer seg opp og hopper med rumpa mot den andre rotta. Men han bokser litt, og løfter hodet høyt.. Hvis jeg hadde bodd i samme bur som noen som konstant løp rundt og hylte og skrek, så hadde nok jeg og blitt litt irritert.. Men jeg synes det er rart at de ikke viser denne oppførselen når de luftes.. Hvis Reidar hadde vært redd for Per Morten så ville han vell også vært redd utenfor buret?? Det har iallefall mine hanner vært, R2D2 er redd uansett om han er inni buret eller på sofaen.. Kan det tenkes at Reidar er "hus-dominant"? At han føler han må beskytte soveplassen sin.. For meg ser det ut som Per Morten prøve å komme inn, men ikke får lov. Og både Reidar og Trygve står i ganske hissige posisjoner og skriker mot han..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

ute har han mulighet til å stikke vekk fra per morten også...
det er akkurat det samme som frank gjorde tora...
per morten e ikke noe svett helle så enig i det du sier

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

I ettermiddag hadde jeg besøk, og alle 4 var ute sammen med meg, på skuldrene og under genseren. Ingen gnissninger. Det har ikke vært noen "treffninger" siden i går kveld da jeg tok opp videoen. Jeg har undret meg over hvorfor det aldri har skjedd utenfor buret. Uansett - ting har bedret seg etter det oppgjøret som fant sted for en tid tilbake. Før det ble Reidar jaget rundt under "treffningene", og en tid holdt borte fra maten, nå står han imot, og Per Morten gir seg, det ser jeg som positivt. På meg virket det som Per Morten hadde et behov for å markere styrke, og Reidar var den minste og svakeste. Og - Reidar har aldri løpt rundt og hylt og skreket uten grunn.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva betyr dette?

Post by Matmor »

Jeg oppfatter nok både skrikingen fra Reidar og at Per Morten slår etter den andre rotta som unormalt. Det hender at to rotter som for så vidt kan fungere i noen flokker, ikke takler alle typer adferd. Hvis Reidar er en type som er for redd til å underkaste seg, og Per Morten er en som er avhengig av at den andre rotta underkaster seg, er det kanskje kombinasjonen av de to som er det største problemet.

Men nå har du altså problemet der, og du forteller at det går bedre utenfor buret, Marit. Man kan håpe at Per Morten innser at "den klokeste gir seg" så lenge det bare handler om den mindre rotta underkaster seg eller ikke. Hvis det ikke bli mere bråk er det jo flott. Ellers ville jeg ha forsøkt å sette dem i et mindre og bart bur hvor Reidar ikke så lett kan trekke seg unna, og ikke har en smal inngang å forsvare. Hvis rottene aldri kan være stort mer enn 30-40 cm fra hverandre er det ofte de inngår et slags kompromiss... Så kan de settes tilbake i det store buret når de er blitt enige.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

Jeg har et lite bur, av type tenkt til sykebur. Kanskje jeg skulle la dem sitte i det en dag. Nå har denne dagen gått uten gnissing. For meg ser det ut som Trygve nå er i ferde med å ta en posisjon. For litt siden la han Per Morten ned og powergroomet, som i går kveld. Det som utløste det var at Per Morten stjal en pannekakebit fraTrygve. Tidligere ville ikke Trygve gjort noe med det. Jeg håper på Trygve i alfarollen. Trygve er en rolig kar som aldri har hatt behov for å demonstrere makt, og begge småguttene har et godt forhold til ham og ligger sammen med ham.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply