Hva betyr dette?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

Jeg har nevnt tidligere at Kurt og Reidar har et anstrengt forhold til Per Morten. Han driver stadig vekk og erter/provoserer dem når de ligger i køye eller hus. Noen dager klarte han også å holde Reidar delvis borte fra maten. Reidar lå da i underetasjen. Etter et oppgjør som jeg bare hørte, men ikke så, og ikke vet hvem som deltok i, har Reidar flyttet opp til de andre igjen. Per Morten gjør dette sjelden mot Kurt alene. Tidligere klarte han å jage Reidar bort fra der han lå. Dette skjer ikke lenger, Reidar står i mot, med som dere ser, åpent gap og piving. Det forekommer aldri biting i disse konfrontasjonene, noen kloremerker tidligere. Trygve er aldri med i dette, og småguttene ligger sammen med ham. Hvordan skal jeg tolke dette? Er det håp om at det vil gi seg?
http://youtu.be/F1EAOJbbtY0
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

Jeg ser ingen busting, eller gnukking hos per morten. Reidar syter litt er tydelig. For meg ser det ut som erting egentlig. Rare pinglette du. Min oppfatning er at det vil avta om ikke det er værre enn det. Men skal se mer på det i morgen. Er på mobil nå. Matmor sin side er det masse bra tegninger og info om rotte språk

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by tantepose »

Jeg syns tydelig han forsøker å komme inn til dem,har sikkert lyst til å ligge der han også. :aww: Han forsøker gang på gang,også om det går å komme inn fra taket.Ser ikke noe aggresjon fra ham.Se øynene når han kommer bort for å se på deg,helt snill. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

Per morten ser heller ikke svett ut. Og reidar underkaster seg ikke legger jeg merke til, han står fullt oppreist og viser ubehag og frykt. Men ingen tegn på å la per morten vinne heller. Vent å se litt, kan hende det løser seg naturlig da reidar vokser seg litt større. Kan hende han legger per morten på rygg da kan får mer vekt til det

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva betyr dette?

Post by Niana »

Oppførselen fra de to inne i huset er helt lik min Dexters oppførsel ovenfor mine to andre rotter. Nervøs og på offensiven liksom.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Hva betyr dette?

Post by utmeldt »

Ouch. spør du meg ser det ikke ut som at de i blomsten er så fornøyde akkurat, åpen munn, opp på to og piping er vel sjeldent det man ser på glade rotter :bleh:

hadde samme greia da Tula skulle bo permanent sammen med Muffin og Darla, hun var mye større en dem og de la seg inni huset (trehus med èn åpning) for å komme unna skummla :rofl: Når Tula da ville inn og ligge sammens med Muffin og Darla oppsto det endel piping og offensiv adferd (samme som på videoen over) i døråpningen til huset deres.
Siden huset deres bare hadde en inngang tenkte jeg at det ville hjelpe om de heller fikk en sputnik og det gjorde det, for det ga den som følte seg ubekvem muligheten til å stikke ut bakveien og i "trygghet" isteden for å måtte face skummla :nottelling:


Vil kansje ikke funke for deg, men verdt å prøve kansje ? :cheer:
Uansett så ordner det seg nok :grin:

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by Lyngrottene »

tantepose wrote:Jeg syns tydelig han forsøker å komme inn til dem,har sikkert lyst til å ligge der han også. :aww: Han forsøker gang på gang,også om det går å komme inn fra taket.Ser ikke noe aggresjon fra ham.Se øynene når han kommer bort for å se på deg,helt snill. :cheerful:
Samme inntrykk jeg får :aww:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anni

Re: Hva betyr dette?

Post by anni »

Han vil inn til de men de vil ikke slippe han inn, for meg ser det ikke så alvorlig ut.
Mulig det vil komme litt slossing senere men som regel ordner de seg opp seg i mellom, ang rang i flokken.
:cheer:

anni

Re: Hva betyr dette?

Post by anni »

Hvis du bare har 3 rotter kan det kanskje være lurt å få en til.
Husker en tid jeg hadde 3 stk, to av de rottet seg sammen mot den ene, de to hang sammen som erteris og tror den ene følte seg litt utenfor.
Da jeg fikk den 4 rotten løste det seg.
:cheer:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

anni wrote:Hvis du bare har 3 rotter kan det kanskje være lurt å få en til.
Husker en tid jeg hadde 3 stk, to av de rottet seg sammen mot den ene, de to hang sammen som erteris og tror den ene følte seg litt utenfor.
Da jeg fikk den 4 rotten løste det seg.
:cheer:
Jeg har 4 rotter, det er i forholdet til Per Morten det har skåret seg. Det er ingen grunn til at han skal føle seg utenfor. Det positive er at Reidar gir ikke etter lenger.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

Jeg har hele tiden tolket det som erting. Som hos unger, er det kjekkest å erte hvis en får respons, og her har Per Morten fått respons hele tiden. Det virker som om det er viktig for ham å trenge seg på Reidar, selv om Trygve kan ligge i køya ved siden av, og han kan legge seg der. I går kveld, etter at jeg hadde tatt opp videoen, så jeg Trygve legge Per Morten på rygg, og powergroomet ham. Dette er første gang jeg har sett. Er det alfarollen det kjempes om? Trygve ville vært den ideelle alfa.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

det er nok alfarollen som søkes nå. men ingen vil ta opp en skikkelig kamp, det kan bety skade og det vil ingen.
per morten se litt fortvileet ut over at reidar bae står og skriker...


jeg husker mine første hanner
jeg hadde charlie chaplin, krokan og frank. frank og krokan hylte da charlie så på dem og det var eet leven uten videre. jeg tok avgjørelsen å omplassere charlie som alene rotte. mange år etter med mer erfaring skjønnte jeg at charlie var ikke noe problem, frank var ei pyse som hylte da han møtte noe han ikke likte og krokan ble påvirket av han igjen... charlie levde et godt og langt liv, men hadde ikke fortjent å bli alene:(

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva betyr dette?

Post by Marit Fosen »

Jeg har hele tiden oppfattet Reidar som en pyse, noe som Per Morten har utnyttet. Det rare er at alle 4, i fred og fordragelighet, ligger i blekkspruten når de er ute. Denne ertingen skjer bare i buret.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by tantepose »

Jeg tror ikke det er erting.Etter min mening er det skrikingen som er "unormal" her. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva betyr dette?

Post by wollf »

det så ut som om per morten lurte litt på hva som feilet han :nottelling:

Post Reply