Lurer på hvorfor han beit...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Lurer på hvorfor han beit...

Post by sanca »

Ja, Gunnar beit meg skikkelig til blods i sta, og jeg lurer på hvorfor i all verden!? Skjønner ikke helt at han beit i akkurat den settingen, og jeg klarte i alle fall ikke merke noe tegn til aggresjon eller annet på forhånd. Han satt på skuldra mi da jeg vasket hendene, og etter ei stund klatret han ned på vasken via armen min. Da han kom ved siden av krana, rett foran hendene mine, lot jeg vannet renne over hånda mens jeg tok den bort til ham så han kunne få kjenne på vannet. I det han bøyer fram hodet var jeg sikker på at han skulle begynne å slikke fra vannet, og dermed hogg han til i fingeren min!

Jeg skjønner bare ikke at dette skjedde! Ikke virket han redd, han virket bare nysgjerrig på vasken og vannet. Ikke luktet det mat av fingeren... Og de gangene Lucas og Nicolai nesten har tatt feil av hendene mine og mat, har det bare vært så vidt litt klyping før de omtrent har blitt flaue fordi de har holdt på å bite. Denne karen her har tydeligvis en lavere terskel for akkurat biting, men er det noen av dere som kan ha en forklaring ut fra disse sparsommelige opplysningene på hvorfor han beit, og hvordan jeg evt skal trene med ham for å få bort denne adferden?

Jeg har jo lest at man ikke skal røske til seg hånden hvis man blir bitt, men dette var en utopi for meg i den situasjonen. Det kom så brått og fullstendig uventa, at der var det instinktene som dro til seg hånda gitt :nottelling: Kommer nok til å være litt mer skeptisk til ham i nærmeste framtid, kanskje jeg klarer å takle evt bitt litt annerledes da. Sikkert over 15 år siden jeg tok stivkramppesprøyte sist, holder det om jeg evt drar til legen i morra og får den? :crazy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Lurer på hvorfor han beit...

Post by Matmor »

De holder å få sprøyten i morgen :rat:

Det er umulig å vite hva det var Gunnar reagerte på - kanskje han bare har en "vanskelig periode"? Men i og med at det var i nærheten av kranen kan det tenkes at det var noen lyder der som skremte ham? Rotter hører jo i ultralyd, og jeg husker at da jeg skulle teste en ultralyd-til-menneskehørbar lyd (som dessverre ikke fungerte) var rådet å holde det bort til en kran det ble tappet av, for det generer ultralyd.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Lurer på hvorfor han beit...

Post by sanca »

Ja, kanskje kranen sa noe fryktelig skummelt :nottelling: He, he, nei da, det kan godt være han plutselig ble skremt av lyder. Men når jeg har tenkt på det nå etterpå, kan det ha vært at han ikke skjønte at det var hånda mi. Han har vel aldri sett masse rennende vann før, og når vannet rant over hånda mi (som var nyvasket og ikke luktet meg) kan det ha sett ut som noe skummelt, buktende som han ble redd og bet. Han ble nok like forskrekket som meg, stakkars :sorry: Nå har jeg tatt mot til meg og kost masse med ham, og han har slikket fingrene mine som jeg akkurat hadde spist potetgull med, så det var nok bare et leit engangstilfelle, han finnes jo ikke aggressiv... Så da er jeg en erfaring rikere som rotteeier :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Lurer på hvorfor han beit...

Post by Tonje Lenore »

Auda, er ikke godt å bli biti og jeg skjønner jo at du tar til deg hånden når det kommer uventet!
Men som sagt er det veldig vanskelig å si hvorfor han reagerte på den måten han gjorde, mulig noe med krana gjorde
han skvatt eller ble skremt av.

Hold bare et øye med han om det muligens skulle være at han skifter adferd!
Håper det går bra med deg nå :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Lurer på hvorfor han beit...

Post by sanca »

He, he, ja går bra med meg, tenker mest på stakkars lille tingen som ble så skremt, jeg nå :trist: Også er jeg glad at det skjedde meg og ikke en av barna... tror ikke de skal håndtere ham de nærmeste dagene, for sikkerhets skyld. De får holde seg til de "gamle" late godklumpene som jeg er hundre prosent trygg på nå :wink: Jeg har litt vondt i fingeren, men det hovnet ikke noe særlig opp, men det var dypt og blødde fælt. Det er inngangssår fra to tenner på oversiden av fingeren, og fra ei tann på undersiden, og jeg tror såret går tvers igjennom... Men i og med at det ikke har hovnet noe, tror jeg at jeg unngår en vanlig infeksjon. Men skal dra og få stivkrampesprøyte i morra, og ha andre infeksjonssykdommer i bakhodet hvis jeg får feber, verking etc den nærmeste tida.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply