Max blir jaget av Alcor

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Max blir jaget av Alcor

Post by Rubisco »

Har foregått i en stund nå, men nå er det blitt konstant. Flere ganger hver eneste kveld. Alcor har ståpels og prøver å sparke men også dytte Max. Max piper høyt og prøver å løpe unna. Ender alltid med at Max må komme til meg for at Alcor skal slutte.

Fant Max utenfor huset i dag, han lå helt stille og reagerte ikke da jeg åpnet luken. Ble så redd at han var død eller noe. Han hadde tiss over hele ryggen. Før dette har de alltid sovet sammens. Alcor oppfører seg ikke slik mot Yoshi.

Kan noen fortelle meg hva skjer? :sadpace:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Max blir jaget av Alcor

Post by Matmor »

Alcor er nok i ferd med å få hormoner. Han er tidlig ute. Er Max den av de to større rottene som er nederst på rangstigen, eller er han sjefen? Det er vanlig at ungguttene "arbeider seg oppover" i hierarkiet til de møter sin overmann. Og hva er vektforskjellen mellom Alcor og de to andre?

Så lenge det ikke blir skader av det pleier vi å si at det er greit. Hvis Max blir veldig stresset av det kan det være nødvendig å ta Alcor ut av buret f.eks. nattestid. Det kan ta litt tid før de finner ut av det. Som oftest blir det mye skrik og lite ull, men dessverre er det noen rotter som "tørner" når de kommer i den alderen, så man skal være forberedt på at ting kan bli stygt. Hvis Alcor er en smart og egentlig fredelig rotte vil han forsøke å ta konfrontasjonene med Max når du er til stede. Hvis han ikke er smart, eller er smart men ikke har så fredelige hensikter, kan ha utfordre Max når du er borte.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Max blir jaget av Alcor

Post by Rubisco »

Jeg tror Max har fått små kutt rundt nesen. For det kommer ut blod, nesten ingenting. Og jeg tror ikke det er porphyrin.


Ja, Max er sjefen. Han er rundt 510g, Alcor ligger på ca 407g og Yoshi er 450g. Tusen takk for svar.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Max blir jaget av Alcor

Post by Matmor »

Tror du at du kan filme og legge ut hva som skjer? Og gjerne bilder av ansiktet til Max som viser skadene? Vanligvis er det ikke kloreskader i ansiktet på den rotten som forsvarer seg, men på den rotten som angriper. Og bittskader i ansiktet pleier å være ganske tydelige. Men det høres definitivt ut som om du har noe på gang. Er du redd det skal smelle i i natt så skill dem heller nå. Sannsynligvis går det bra gitt alderen og størrelsesforskjellen, men de har ikke vondt av å kjøle seg ned noen timer.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Max blir jaget av Alcor

Post by Rubisco »

Fikk ikke låne et kamera denne helgen dessverre. Min er ikke god nok kvalitet til å ta nærbilder eller filme. Får kanskje lånt et til neste uke.

Post Reply