Jonas markerer over alt og biter Erling..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Helt siden jeg fikk Jonas har han vert den perfekte rotten; tam, masse personlighet, kosen og veldig leken.. I løpet av de siste ukene har jeg merket at han har begynt å markere fryktelig mye, det er tiss overalt etter han, han lager striper overalt! I går hørte jeg et skikkelig hyl og et stort smell fra buret, da hadde Jonas klart å dytte Erling ned, og hoppet ned etterpå for å fortsette å bite han, Erling gjør ingenting tilbake, han tar i mot alt, buster seg ikke eller noe. Han har skikkelig ekle sår som ikke gror da jeg tror at Jonas biter de opp igjen :trist: Måtte bade han i går for han hadde så masse blod i pelsen.. Sårene er ikke særlig store, men tror de er store nok til at jeg skal være bekymret? Kan Jonas ha kommet i "hormonalderen"?
Image
Image
Det er et sår lenger med mot halsen hannes også, men klarte ikke å få noen bilder fra der.. Han piper når jeg tar han på sårene og vil helst ikke at jeg skal ta han på magen :trist: Smører han med aloera fra bladene til planten vi har.. Er skikkelig bekymret jeg altså :trist: Er det noe jeg kan gjøre for at de skal bli "venner" igjen? Jonas blir forresten helt stiv i kroppen når jeg løfter han opp, spriker med tærne og prøver å få tak i huden min, noe som ikke er normalt i det heletatt fra hvordan han var før
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by wollf »

oiooiooi....
ikke bra. i dette tilfelle ville jeg ha splittet dem med en gang. hvor gammle er de?
har det skjedd noen forandringer hjemme?
hvor lenge har du hatt de?
kan jonas ha vondt noe sted?
får de være mye ute?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Tror ikke det har skjedd noen andre forandringer enn at vi flyttet buret dems en halv meter, men tror kanskje det kan ha noe med at det er veldig små luker på buret? Venter på et bur nå med større luker så håper det kan forandre seg etter det..
Erling er 4 mnd og tror jonas er mellom 2-3 mnd nå, fikk erling 13 januar og Jonas 27 Januar, de var bestevenner fra første møtet mens nå er de jo helt rare.. Ser ikke ut som Jonas har noe vondt, får lov å ta han overalt når han er ute, de er ute i ca to-tre timer hver dag, en time på gulvet på kjøkkenet og en til to timer i sofaen. Tar de som oftes ut når jeg ikke har jentene ute og de står å ser ut, får håpe at det ikke er jentelukten han blir så gal av, er flink på å vaske hender, skifte klær, vaske sofaen og flytte puter og tepper fra sofaen før jeg tar de ut. Han ligger også i matskålen og sover, men Erling får jo mat. Har en liten misstanke når jeg ser hvordan de sloss om at Jonas prøver å ta over "makten" til erling, i og med at han er alfaen av de to. Erling tar ikke tilbake, han står bare å tar i mot, men gir seg ikke. Syntes så synd på lille klumpen min :oops:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by wollf »

tror ikke det har noe med luker å gjøre. han er veldig ung da, og det er nok noe med makten ja. men du rissikerer at den som blir bitt får traumer og da kan han også ende opp med å bite:(
har du lest noe på matmor sin side?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Har lest alt der, men skjønner ennå ikke hva jeg kan gjøre, eller hva som er galt.. Har ikke et ekstrabur her nå bortsett fra sykeburet som jeg tror er litt for lite for en av de, isåfall, hvem skulle jeg ha flyttet i det?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, Erling har lagt en skikkelig rift i ballene til Jonas, de har vert bestevenner de siste dagene nå, ekstraburet har jeg brukt på en av jentene som er syk og kan smitte.. Hva gjør jeg nå? Ser ikke ut til han har vondt, sitter på fanget mitt og popper øyner... Det blør skikkelig da :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Tonje Lenore »

er det veldig stor rift?
Jeg ville tatt han med til vetten om det eventuelt må sys, og det bør tas alvorlig!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by miriam »

Du kan stoppe blødningen med potetmel hvis du har det. Du burde nok få han til en veterinær.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Matmor »

Han bør til veterinær så snart som mulig, og han trenger både antibiotika og smertestillende. Se tråden RAR-MAM-N Stjernekullet for hvorfor. :trist: Reiseburet får fungere som sykeburet i natt, eventuelt har du kanskje en plastkasse du kan legge en bakerist over og klemme fast med noe.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Glemte helt av å skrive her. Jeg tok en klut på Jonas og prøvde å finne såret, men fant ingenting, gikk til dyrlegen dagen etter bare for å være helt sikker, han hadde et pittelite sår, så nesten ut som det bare var en klo som hadde gått igjennom huden, så han er nok bare en bløder(?) Jonas har ingen sår på seg nå iallefall,det er det eneste han har hatt. Men Erling derimot, han har så mange bittsår på seg og det blir bare flerne og flerne.. Bare på ryggen og halsen,ingen på magen. Erling tar aldri igjen på Jonas, eneste han gjør er å legge han på rygg uten å bite, han bare holder han nede og jonas prøver å få seg bort.. Når Erling slipper han hopper Jonas rett oppå han og prøver å få han på rygg, biter fælt og Erling piper, men nekter å legge seg på rygg. Jonas har aldri bitt meg, så vet ikke hva som skjer mellom de, de sover sammen og vasker hverandre, men med en gang de kommer inn i buret etter lufteturen så hopper Jonas på Erling..
Jonas hadde forresten strupetak på Erling for ikke så lenge siden, han nektet å slippe og jeg måtte gå inn i buret med hansker for å skille de, han har et stort sår der nå. :trist:
Jonas er vel 3 mnd idag, har begynt å vurdere om jeg skal kastrere han eller begge, om det ikke går bedre får jeg prøve å sette dem sammen med jentene.. Jonas har også begynt å få oransje hud og fettete pels, har lest litt om at det kan være buck grease eller noe? Kan det ha noe sammenheng med oppførselen hans? Begynner å bli skikkelig lei av pipingen fra buret :crazy:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by wollf »

kastrer. gjærne på mandag før du ender opp med at noen blir veeeldig alvorlig skadet

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Vitania »

Jeg legger merke til at du har jenterotter i tillegg?
Vel, jeg har en rotte som reagerer veldig negativt på lukten av andre jenter, og har gjort det siden han var 5-6 uker gammel. Han biter ikke burkameratene men oss mennesker.
Jeg spurte om dette på et utenlandsk forum og fikk flere anbefalinger om kastrering.
Yes he needs a neuter ... unspayed girls can cause unneutered boys to be very stressed.
I had a boy who would attack his brother when girls went into heat
(I was waiting for them to get large enough for my vet to feel comfortable spaying and neutering them.)


Dette ser jo ut til å treffe din rotte ganske bra?
Jeg ville kastrert og skal selv kastrere min.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Matmor »

Vær så snill å skille guttene med det samme :worry: , og hør på rådene om kastrering. Med så mange skader i det siste er det bare et tilfelle at det ikke er skjedd noe uigjenkallelig.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Lillelunde »

Har tre jenter ja.. Skal bestille time så fort jeg har fått lønn! :cheerful: Men syns det er litt merkelig at han på en alder av 3 mnd skal være så aggresiv etter lukten fra jentene. Uansett er det jo verdt et forsøk! Og om det ikke funker mellom han og erling etterpå går det vel å prøve å introdusere han til jentene og se om han er slik mot de også? :sarcastic:

Jonas står i sykeburet nå matmor :goofy: Synes bare litt synd på Erling som er alene igjen nå, men varer jo ikke så lenge.
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Jonas markerer over alt og biter Erling..

Post by Vitania »

Min var bare 5-6 uker da han begynte å reagere på lukt av jenter. Så i en alder av tre mnd synes ikke jeg er så merkelig.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply