Kastrere Pippin?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Kastrere Pippin?

Post by Niana »

Jeg har ikke skrevet så mye her den siste måneden, pga en del personlige ting, men nå er ting bedre igjen, og jeg trenger råd.
For det er uro i buret her i huset. Det har det vært siden begynnelsen av januar i år, etter at Dexter kom i hus. Først trodde jeg alle problemene kom av at Dexter er skvetten og redd for andre rotter og at introen bare tok veldig lang tid, men etter å ha observert rottene mye nærmere i det siste har jeg funnet ut at en del av problemet ligger hos Pippin også. Dexter er ikke så redd for rotter som jeg har trodd, han fungerer flott med Jack og i det siste han jeg sett han ikke være like nervøs rundt Swarley.

Pippin har vist agressive tendenser av og på siden han var 3-4 mnd gammel, men det har alltid fungert greit nok mellom han og Swarley allikevel. Pippin har alltid vært sjefen, og det er vel vanlig at en er alfa i buret. Men når jeg tenker igjennom forskjellen på Pippins oppførsel, og Swarleys, blir jeg litt bekymret.

Det har vært nevnt før at kanskje Pipin burde kastreres, men siden dette er et såpass alvorlig inngrep har jeg ikke villet gjøre noe før det var absolutt nødvendig. Men nå ser jeg på det som omtrent den eneste utveien for å få flokken min til å fungere, Pippin kan ikke være en alenerotte.
Før Dexter (og Jack) som i hus, er dette ting jeg har opplevd som agressivt fra Pippin sin side:
- Han har bitt meg til blods ved to anledninger i sofaen, begge gangene fordi han ville dominere meg.
- Han har kløpet meg i huden mange ganger siden var 5 mnd, så jeg har sluttet å ha han i sofaen med meg.
- Han har subbet ballene sine rundt meg, og huffet/puffet mot meg.
- Han markerer på meg og alle mennesker han møter på.
- Han legger Swarley på rygg nesten hver eneste dag og holder Swarley der til han piper.

Og etter at Dexter (og Jack) kom i hus har vi opplevd dette:
- Pippin jager Dexter rundt i buret et par ganger om dagen. Jeg trodde først dette kom av at Dexter var ny og Pippin ville vise han hvem som er sjef og Dexter lar han ikke komme nær. Men han jager også Jack rundt noen ganger, og Jack er flink til å underkaste seg. Dette skjer både i og utenfor buret.
- Han biter etter tærne til Dexter hver gang Dexter er på toppen av buret, en hylle over han eller oppå hengekøyene. Han slipper ikke uansett hvor mye Dexter skriker.
- Han puffer mot Dexter og prøver å gnage seg igjennom hyllene hvis Dexter gjemmer seg utenfor rekkeviddet.
- Jack har begynt å bli redd Pippin også, han piper alltid mot han og sånn var det ikke da Jack først kom i hus for to mnd siden. Så det må jo være Pippins oppførsel som har påvirket han. Jack går bra overens med Swarley og Dexter.

Men samtidig er Pippin en god gutt allikevel. Han kan sove sammen med sin bror i timesvis, og han kan være en skikkelig kosegutt med meg av og til. Så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. Mange her på forumet er så skeptiske til kastrering etter hva jeg har lest, så jeg vet ikke om dette er et alvorlig nok tilfelle for kastrering. Samtidig har noen snakket om at kanskje Dexter burde kastreres også, men jeg synes en 4 mnd gammel rotte er for ung og det kan godt hende han blir tryggere om Pippin ikke er så dominant. Pippin er 1 år og 3 mnd forresten.

Kastrering ja eller nei?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Kastrere Pippin?

Post by Marit Fosen »

Hva har du å tape ved å kastrere ham? Ingenting etter min mening. Siden han er såpass gammel, kan en ikke skylde på pubertetsproblemer. Han høres ikke redd og engstelig ut, adferden hans kan ikke skyldes det heller. Hvis det var min rotte, ville jeg kastrert ham.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kastrere Pippin?

Post by wollf »

i dette tilfellet ville jeg også kastrert;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kastrere Pippin?

Post by torasrotter »

Jeg er enig. Hva er alternativet? Du har ikke så mye annet du kan prøve og han kan ikke fortsette som han gjør nå.. Kastrering er nok en god ide. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Kastrere Pippin?

Post by Niana »

Takk for svar :) Da regner jeg med at det går mot en balleløs fremtid for Pippin, om jeg finner en dyrlege i området som utfører kastrering av så små dyr. Noen som har noen erfaring med kastrering av rotter i Akershus-området?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Kastrere Pippin?

Post by Niana »

Da har det blitt satt av time hos dyrlegen den 2. april. Det koster visst bare 1021,- som er mindre enn hva jeg hadde forventet egentlig.
Gruer meg litt, jeg da. Skummelt at gutten min skal legges i narkose og igjennomgå en operasjon som han vil føle smerter fra i mange dager etterpå. Men det blir forhåpentligvis verdt det.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kastrere Pippin?

Post by Matmor »

Be om å få resept på smertedråper til ham, hvis du ikke har det eller får det uten å spørre :smile2: De fleste rottene jeg har kastrert har hatt behov for det etterpå, for en dag eller to.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Kastrere Pippin?

Post by Niana »

Matmor wrote:Be om å få resept på smertedråper til ham, hvis du ikke har det eller får det uten å spørre :smile2: De fleste rottene jeg har kastrert har hatt behov for det etterpå, for en dag eller to.
Det skal jeg gjøre :) Takk for tipset :smile:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply