Marco fikk seg juling!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Marco fikk seg juling!

Post by utmeldt »

huffåhuff! Jeg sitter her med enorme nerver og er ganske sjokkert!
Marco og vendel hadde nettopp en diger fight, eller vendel gjorde all skaden, Marco tok bare imot han dakar. :worry:

Det som skjedde var at jeg sitter å spiser pringels i sofan, gutta får såklart noen små biter hver. Når vendel blir færdig med sin bit flyr han på Marco som enda har litt av sin. marco flykter såklart til meg og vendel setter etter. Så når han får tak i Marco som har pressa seg inn i sia på meg banker han Marco skikkelig opp! De var en eneste stor ball til jeg fikk skilt dem. Jeg finner et sår på rompa og flanken til Marco og en finger som er opprevet. Vendel har ikke en skramme!!! :suspicious:

Med dette skiller jeg dem, og vurderer kastrering av vendel da jeg har funnet sår på Marco før. dette var i starten da vi fikk dem. Han markerer også på meg og broren men dette er ingenting nytt. han har gjort det siden jeg fikk ham og forje eier mente det bare var slik han var. etter å ha lest mer ang dominans har jeg jo funnet ut at dette ikke er så bra, spesielt når det dukker opp sår på burkompis og burkompis får julig over en liten bit pringels :suspicious:

Hva synes dere, godt nok grunnlag ?


Marco sitter nå i et sykebur med rein carefresh, papir og ei hengekøye + mat og vann ofc! Jeg blir å la han sitte der til jeg ser at hevelsen i fingeren er gått ned. Jeg fikk alle sår til å slutte å blø + renset dem. Da var marco kjempeflink, lå å hakket tenner når vi puslet med han jeg og sambo Marius.
nå har jeg sykeburet i sofan med meg slik at han får litt ekstra kos og godt, siden han var så uheldig stakkars :klem:
Vurderer veten i morra stekt, spesielt dersom fingeren hans ikke ser bra ut til da!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Marco fikk seg juling!

Post by Larm »

Jeg ville fjernet Vendel og kastrert ham (fysisk).
Marco kan oppfatte det som en straff å stå i sykebur alene og han er jo offeret. :(
Fingre pleier å bli fine av seg selv så lenge såret renses, men nå vet jo ikke jeg hvor ille det er
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Marco fikk seg juling!

Post by utmeldt »

det er en ganske stor flenge, men ser alerede mye bedre ut. er kommet en skorpe på :cheer:
tenkte at han ville trenge et mye reinere miljø iom at det er på fingeren. ikke at buret deres er skittent, men er jo noen dager siden sist skifte så tenkte at helt rent bur var bedre med tanke på sårhygiene.

Vendel blir nok kastrert etter dette ja, men er litt bekymret for alderen hans da, han er jo født i august 2010 så starter å dra på åra nå egentli.
Hva tror du om det ? for gammel eller tror du det blir å gå greit ? :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Marco fikk seg juling!

Post by wollf »

kommer ann på vetrinær. om du stoler på de og om de bruker gass

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Marco fikk seg juling!

Post by wollf »

har du vurdert om vendel har smerter eller om det er alders tegn som gjør han så ustabil? om han har vært snille hele livet og plusselig oppfører seg som han gjør nå, vil jeg ikke tro dette har så mye med hormoner å gjøre, og det vil da ikke være sikkert at en kastrering vil gjøre noe bedre. men kanskje værre igjen

jeg ville prøvd som nevnt tidligere prøvd med metacam en periode for å utelukke smerter

utmeldt

Re: Marco fikk seg juling!

Post by utmeldt »

Ifølge forje eier har Vendel og Marco byttet mye på alfarollen, da vi fikk dem var Marco sjefen. Hun sier også at de har småkranglet hele tiden. noen ganger så det ble sår på Marco.

Skal ta dem til dyrlegen å få dem sjekket :cheer:
Men da vi gjorde dette nettopp med Darla og Tula og de ikke kunne finne noe galt fikk vi ikke smertestillende, pga at de ikke fant noen feil :sneak:
Men skader jo ikke å mase litt ekstra :wink:

Post Reply