Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Deadilla
Pinky
Posts: 2
Joined: 09 Apr 2012, 21:52
Location: Kragerø

Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Post by Deadilla »

Min kjære Lucifer døde i romjulen :trist2: , og etter en stund følte jeg meg klar for rotte igjen.
Jeg fant først ei på finn, en voksen dame, Nemi (nå 14 måndter), og etter litt fant jeg et kull (som jeg fikk i påsken, er nå ca 10 uker). Jeg sa klart ifra til leverandør at jeg ville ha 2 jenter siden jeg hadde en dame fra før. Dumt av meg sjekket jeg det ikke før jeg kom hjem, ikke vanskelig å se at det er en hann...

Så jeg har da et søskenpar av hvert kjønn, etter å ha lest litt her og på nettet tok jeg sjansen med at det kunne gå bra! Som søsken flest har de småkranglet litt, men igår tok han seg til rette på søstra si, og ho la seg flat for han! (hvaaa....?!) Så jeg tok han umiddelbart ut og håper på det beste. Etter jeg hadde flyttet han ut, tok jeg jenta ut og hun blødde (såvidt) fra bakparten.

Jeg hadde en traumatisk opplevelse med Lucifer, jeg tenkte han var ensom siden han var alene og gikk til innkjøp av en jenterotte (siden Lucifer var kastrert). Jeg trudde jeg tok introduksjonen riktig, enden på visa var at Lucifer drepte den lille jenta. Dette har ført til at jeg utsetter og utsetter direkte introdusjon mellom Nemi og søskenparet, fordi jeg er redd for gjentakelse. Burene har stått vesina hverandre, lillegutt var løs og gikk bortom Nemi og de hadde en liten "catfight" gjennom sprinklene uten særlig drama.

1. Var det jomfruhinna, mensen eller har ho "spjæra" nedentil ?
2. Det er jo for tidlig å kastrere han ikke sant ?
3. Er han bare veldig kåt fordi han er unggutt i puberteten, og kommer til å slutte på søstra si ?
4. Skal jeg få jentene til å bli venner, ha de i samme bur og gutten i sitt eget, evt frem til han er kastrert ?
5. Hvor lenge er en hunnrotte kjønnsmoden ? Med tanke på Nemi


Håper på tilbakemelding :smile2:
Deadilla, matmor til 3.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Post by WillyWonka »

uhm... Har han og hun stått i samme bur, mens begge er kjønnsmodne og ingen er kastrert? eller har jeg misforstått?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Post by WillyWonka »

Nå er ikke jeg noen ekspert, så andre må gjerne rette på meg om jeg gir feil informasjon.

1) Hva som er årsaken til blodet, det vet jeg ingenting om. har aldri hatt hunnrotter.

2) Tror nok ikke det er for tidlig å kastrere hannen. Har ikke oversikt over hvor gamle de bør være, men har vært bortig rotter som er kastrert i meget ung alder. Men det å kastrere rotter er jo et inngrep som kan ha også negative konsekvenser, så disse bør du sette deg inn i. Matmor har en nettside med en del informasjon om dette som du kan lese ¨på.

3) Testikklene er hos mange rotter større enn hjernen, så de inneholder mengder med kjønnshormoner. Vil tro at det er en kombinasjon av høy konsentrasjon av hormoner, samt at han har tilgang på dame :P Han vil kanskje roe seg med alderen, men det er ikke noe jeg ville satset på om han ikke er kastrert :P Skal ikke mer enn et sekund for å sette kull på søsteren.

4) Jeg ville introdusert jentene og få satt dem i samme bur. Så kastrert hannen og satt han sammen med jentene, eller evt ha han i eget bur og introdusert han med andre gutter.

5) Han er vel i stand til å sett kull på jentene hele veien tror jeg, men sædkvaliteten går ned med alderen. Hannene som skal brukes i avl mener jeg å huske bør brukes før de er 2 år?? men dette er det andre som vet bedre enn meg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Post by BlackNenne »

Deadilla wrote: Så jeg har da et søskenpar av hvert kjønn, etter å ha lest litt her og på nettet tok jeg sjansen med at det kunne gå bra!
Kan ikke tenke meg at det har blitt skrevet her inne at det går bra å ha søsken av hvert kjønn sammen? :confused:

Å ha hann og hunn sammen uansett om de er søsken eller ei vil bare føre til kull etter kull. De bryr seg ikke om de er i slekt eller at de ikke får lov. :P
Det er hvertfall bra du har fått skilt de, og du får krysse fingrene for at det ikke blir noen kull.

Hunnene burde gå greit å introdusere for hverandre, det pleier ikke å by på noen problemer. :) Du kan lese mer om hvordan best introdusere rotter for hverandre inn under kategorien "Introduksjoner" her på forumet, hvis du er usikker. :)

Hva du skal gjøre med hannen må du vel vurdere, men han kan hvertfall ikke stå ukastrert sammen med jentene.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Søsken av forskjellige kjønn og en eldre hunrotte.

Post by Matmor »

1. Var det jomfruhinna, mensen eller har ho "spjæra" nedentil ?
2. Det er jo for tidlig å kastrere han ikke sant ?
3. Er han bare veldig kåt fordi han er unggutt i puberteten, og kommer til å slutte på søstra si ?
4. Skal jeg få jentene til å bli venner, ha de i samme bur og gutten i sitt eget, evt frem til han er kastrert ?
5. Hvor lenge er en hunnrotte kjønnsmoden ? Med tanke på Nemi
1) Rotter har en jomfruhinnen som forsvinner av seg selv når hunnene blir kjønnsmodne. Siden hun er 10 uker skulle den ha vørt borte for lengst. Derfor er det mest sannsynlig at det bare gikk litt hardt for seg. Det skjer.
2) Ja, han bør ikke kastreres før han er 4 måneder gammel.
3) Nei, han kommer ikke til å slutte. Han blir bare mer hypp på et nummer.
4) Han kan ikke stå sammen med jenter før han er godt og vel kastrert. Sett jentene sammen i stedet.
5) Anta at hunrotter er fertile livet ut.
Du får begynne å lese om det å ha rottekull :les: Hunrotter i 10-ukers alder se svært fertile ...

Post Reply