Kvinete rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Kvinete rotte

Post by Vitania »

Belèg har alltid vært kvinete av seg. Han piper når han blir stelt av de andre, stiv og sprellete når jeg løfter han og piper gjerne da også.
Av alle rottene jeg har er nesten han den som har fått mest oppmerksomhet og kos. Han har alltid vært førstemann jeg tar ut av buret og har ligget i genseren min mer enn alle de andre rottene tilsammen, nesten. Alikevell er han stiv, kvinete og skvetten.
Jeg føler det nesten blir verre, ikke bedre. Han er også veldig kosete, elsker å ligge å brele, men han blir mer og mer sky og tør derfor ikke ta imot like mye kos som før.
Er det noe som vet hvorfor dette skjer? Evt hva jeg kan gjøre med det? Det kan jo ikke være noe kjekt for han å være såpass skvetten og kvinete.

Han har vært til vet, flere ganger, og vi har aldri funnet noe galt på han. Jeg har sjekket selv også, finner ingen steder han har vondt eller noe lignende. Han spiser, drikker og går på do som alle andre rotter, så jeg tviler på at det er pga sykdom han er redd. Han er 8mnd.

Og jeg må påpeke at jeg er usikker på om han faktisk er mer redd eller om jeg bare forventer at han skal være bedre etterhvert og mangel på bedring gjør at jeg tenker det er verre.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kvinete rotte

Post by wollf »

noen av mine jenter er mer squeekete enn andre. men det er ikke annet enn at de er mer verbale. kanskje han er en rotte som liker å lage lyd?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Kvinete rotte

Post by Vitania »

Ja, det har jeg tenk på, da broren piper mer en hva jeg mener er normalt. Men Belèg er også stiv og skvetten. Det er ikke bare vanlig piping det er hyling om noen prøver å løfte han eller tar på han uten at han har gitt tydelige tegn på at han vil ha kos.
Etter han har vært ute i genseren min/under teppet 3-4 timer så kan man ta på han uten at han piper, og tar da imot kos helt greit, men løftingen liker han ikke, selv da.

Han blir løftet på samme måte som de andre rottene, om ikke mer skånsomt. Han blir også løftet oftere enn de andre fordi jeg har prøvd å venne han mer til det.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kvinete rotte

Post by Matmor »

Hvis du leser inne på nettsidene mine om adferd og Frodo - hvor mye passer når det gjelder adferden?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Kvinete rotte

Post by Vitania »

Jeg kan ikke si det passer så veldig.
Belèg var nervøs og pipete fra dag en. Han har alltid vært ekstremt kosen, lå i flere timer på fanget mitt og ville bare bli klødd på kinnet.
Han var ganske stiv fra starten av, likte ikke helt å bli løftet og måtte løfte han med begge hender. Jeg har jo heldigvis CN bur med åpning i hele fronten, så det var aldri et problem.
Intro gikk supert, jeg hadde tre stk som var litt pågående men Belèg la seg flat med en gang. Peip selvsagt en del, men det var ingen negative tegn fra de eldre rottene så jeg lot de holde på.
Han piper når noen steller han, når noen er nært pelsen hans eller når noen generelt sett er borti han. Både mennesker og rotter. Samtidig så ber han som stell fra de andre rottene, sover med de og steller de tilbake.
Han var med til Bergen, fikk hilse på brødrene sine der, og la seg til rette med den ene så fort de så hverandre. Han legger seg nesten alltid flat når noen vil legge han i bakken og det ser ikke ut til å plage han at andre sjefer over han.
Når jeg har han ute pleier jeg å ha han på fanget. Han får gå fritt som han vil, men har alltid prøvd å holde han mest på fanget, under teppet, for å dempe nervøsiteten hans. Nå vil han ikke lenger ligge på fanget men løper med en gang tilbake til toppen av buret.
Når jeg løfter han med en hånd hyler han og spriker med alt han har. Han er helt stiv og det er tydelig at han er redd. Når jeg løfter han med to hender er han også redd, men takler det litt bedre. Når jeg skal løfte han rygger han og løper å gjemmer seg. Han gjør alt han kan for å holde seg fast i ting.

Han fungerer supert i flokken, er ikke trøblete mot de andre så vidt jeg kan se, og elsker å ligge å bli kost på, men piper en del. Når han får komme av seg selv(noe han ikke lenger gjør så ofte) så er han veldig rolig og avslappa. Men så fort du gjør tegn til å ta han så hyler han og løper unna. Selv når jeg tar hendene under han, istendenfor over, da jeg tenker dette er litt mindre truende.

Bekalger mye rot her, men er så mange tanker rundt dette at jeg vet ikke hvor jeg begynner.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Kvinete rotte

Post by Vitania »

Og når jeg løfter han og han hyler som verst pleier jeg å holde hendene rundt han, som et hus, og snakke rolig og lavt til han med munnen helt inntill han. Dette ser ut til å roe han ned litt, men så fort jeg tar vekk munnen min eller hendene mine blir han like stiv og hylete.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply