Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med dominans?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med dominans?

Post by Eirorinon »

Jeg finner ikke så mye informasjon om hva det kan bety når en rotte på en måte vrenger ørene bakover. Jeg vet jo at ørene deres beveger seg hvis de hører spennende lyder og lignende, men her er det snakk om en rotte som har ørene litt "bakover" mens hun ligger og slapper av - uten at det er noen uvanlig lyd i rommet. Hun har også hatt mye bustepels den siste tiden, noe jeg regner med skyldes den dominante rotta mi. Jeg har nemlig en rotte som er veldig dominant, og som jeg ikke lenger har sammen med mine to andre rotter. I ca en mnd prøvde jeg vel å få de til å gå overens en eller flere ganger hver eneste dag, uten hell. Nå forsøker jeg ikke så ofte lenger, fordi jeg har merket at de andre rottene blir veldig preget. Det er tydelig at de er redd henne (piper nesten uten at de er borti hverandre), og jeg tror det også er derfor at særlig den ene rotta mi (hun "med ørene") ofte har ståpels nå. Den andre "snille rotta" har også en del ståpels, men ikke så hyppig. Alle sover i samme bur, men det er "delt i to" slik at de ikke kan være sammen. Jeg lurer på, kan dette med ørene skyldes at hun er redd og kanskje ikke klarer å slappe av når hun ligger og forsøker å gjøre det? At hun ligger og "lytter" etter den "slemme" rotta? Eventuelt, hva annet kan dette skyldes?

For alt jeg vet kan det være at jeg bare har blitt mer obs på denne rotta nå, siden hun har så mye ståpels (det er forresten ikke lenge siden jeg var til veterinær og fikk beskjed om at alle er friske), og at jeg bare innbiller meg dette med ørene. Kanskje har hun alltid vært sånn. Men jeg vil høre med dere for sikkerhets skyld :)

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Vitania »

Jeg har aldri vært broti dette før, men kan det være hun følger med?
At hun er litt redd for at den dominante rotta pluttselig skal komme så derfor ligger hun med ørene på stilk og følger med på verden rundt seg.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Ja, det er det eneste jeg kan tenke meg til :S

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Matmor »

Hanrotter legger ørene bakover når de signaliserer at de ikke ønsker seg konflikt i en presset situasjon. Det er nok de samme signalene.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Ok, det spørs det ja :) Hun har begynt å ta igjen litt, da... Virker som om hun terger, i grunn. Drar liksom litt i pelsen/huden på hu dominante. Ikke hard biting eller noe, men "napping". Også trekker hun seg kjemperaskt tilbake igjen hvis hun dominante reagerer på det. :p

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Jeg filmet henne litt da hun lå sånn med i alle fall det ene øret. Hun har ståpels på bildet her også, noe hun har brukt å ha ofte de siste mnd. http://www.youtube.com/watch?v=xkPyqsGg ... e=youtu.be

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by torasrotter »

De rottene jeg har sett legge ørene bakover har gjort dette i forbindelse med at de ønsker å signalisere underdanighet, og at de ikke ønsker å lage problemer :cheerful: Bustepels er ofte et tegn på smerte, jeg vet ikke om du kanskje burde ta en dyrlege sjekk??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Har vært til dyrlegen med tanke på at både Lynet og Bianca har ståpels, og dyrlegen mener det er pga stress. Hører ingenting galt på de.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by torasrotter »

Har du tilgang til metacam? Hvis du har det, så kan du jo gi de en dose og se om bustepelsen forsvinner. Hvis den forsvinner så vet du jo at det skyldes smerte :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Nå har jeg tilgang til metacam. Har gitt en dråpe til henne nå nettopp. Hvor fort kan slik smertestillende virke?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Matmor »

Effekten bør være synlig i løpet av 20 minutter, kanskje mindre. Har det ikke skjedd noe på en halv time er det lite trolig at du vil se noe senere.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Synes hun virker mye piggere i dag :O

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vrenger ørene/legger ørene bakover -sammenheng med domin

Post by Eirorinon »

Hun fikk en dråpe smertestillende tre netter på rad, og de første to dagene synes jeg hun virket mye piggere enn ellers. Mer aktiv (ville ut av buret) og mye finere i pelsen. Men i går var hun ikke så fin i pelsen igjen, selv om hun fikk smertestillende natta før. I natt fikk hun ikke smertestillende, men virker fin i form og pels i dag. Nå vet jeg ikke hvor lenge smertestillende virker for rotter da, men. Er ikke sikkert det er noen sammenheng likevel. Skal prøve noen dager uten smertestillende nå, og se hvordan hun er i formen da. Eventuelt kan jeg prøve å gi henne smertestillende når hun har ståpels, siden matmor sier at effekten kommer så fort som 20 min etter. :O

Post Reply