Tommy biter! :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Tommy biter! :(

Post by Karro »

Tommy på 12 uker har begynt å bite meg! Ikke hardt altså, men han napper tak og prøver å dra det med seg. F.eks. fingeren min, han tar tak med tenna og prøver liksom å ta det med seg som om han tror det er mat. Han begynte plutselig med dette for noen dager siden. Han biter ikke burkameraten sin, bare meg.
De får nok av mat, så tror ikke det er det at han går rundt og er sulten heller. Han biter meg ikke til blods. Vet ikke om det er fordi han ikke vil bite så hardt, eller om tenna hans ikke er sterke nok, eller om det er fordi jeg rister han vekk innen den tid.

Hvorfor gjør han det? Hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte? :redd:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tommy biter! :(

Post by Matmor »

En 12 uker gammel rotte er mer enn sterk nok til å bite hull. så han er ikke ute etter å skade deg. Hvorfor han da klyper er ikke godt å si. Noen rotter har den uvanen. Det er fryktelig vanskelig å venne dem av med det. Forhåpentligvis blir det ikke verre, og det kan bli bedre. Piping har ikke vært effektivt her, men noen av de rottene som har drevet med det her har hatt et problem. Problemet kunne være en burkamerat, eller en situasjon som gjorde dem utrygge. Da problemet forsvant, gav klypingen seg.

Det eneste rådet jeg kan gi ut over å prøve å pipe når han klyper, er å sørge for at han har noe å gnage på når han ønsker det.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Tommy biter! :(

Post by tantepose »

I tillegg kan napping,holding av fingre være en del av lek.Ta ham opp hver gang han gjør dette,koseprate og hold ham inntil deg litt.Si at han ikke må bite hardt. :wink: Sett ham inn i buret igjen og fortsett og lek med ham.Si at du er sterkest, :wink: ,men husk at det bare skal være lek og moro. :cheerful: Husk han har myyye lekelyst i seg. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Tommy biter! :(

Post by Karro »

Virker ikke som han er ute etter å skade meg heller. Det er liksom bare å nappe tak i det som er nærmest, fingre, midt på armen, leppa mi eller hva som helst.
Han virker som han storkoser seg i buret sammen med Turbo. De er brødre og jeg fikk dem sammen. Siden første dagen eg har hatt dem har de lekt i buret og hoppet rundt og tatt seg skikkelig til rette. De ligger å sover oppå hverandre og koser. Hva kan et evt problem være? Hvis det har noe å bety, så er han veldig liten og lett til å være 12 uker. Det er stor forskjell på str. på han og broren. Kan det være han prøver å vise at han ikke er så liten som han ser ut? hehe. :giggle: Jeg koser så mye med han jeg kan. Men det blir litt slitsomt i lengden når han napper tak i alt.

Jeg skal prøve med med piping hver gang han gjør det.
Hvis dette ikke slutter og evt blir verre.. Hadde det da vært en ide og kastrere han? Hvis det er hormoner som gjør det selvfølgelig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tommy biter! :(

Post by wollf »

ta ikke sorgene på forskudd nå :bounce:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Tommy biter! :(

Post by Karro »

Neinei selvfølgelig ikke, jeg vil jo helst at han skal få beholde nøttene sine så lenge som mulig. Hehe :giggle:

hadde han på fanget nå, med en peanøtt i hånden, jeg holdt nøtten foran ansiktet hans, han luktet på den. Og beit meg heller i fingeren. :suspicious:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tommy biter! :(

Post by Matmor »

Han kan nok bli et interessant bekjentskap :giggle: Nå er det jo ikke lenge til han kommer heller.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Tommy biter! :(

Post by Karro »

Han er ganske morsom, det er han.
Nei nå er det ikke lenge til de skal på ferie til deg! Hihi. :lolear:

Post Reply