Sint rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

Sint rotte?

Post by Guest »

Heisann!
Jeg har to hun rotter. Kjøpte først ei jente, hun har jeg hatt i ca 3mnd. Hun er bare snill og god og har aldri biti. Kjempe herlig jente
Men, for ca en mnd siden kjøpte jeg en veninne til henne. Hun har vært kjempe snill hun også frem til for to dager siden. De siste to dagene har hun vært ganske umulig. Når jeg har hun ute kan hun plutselig bite. Hun er stort sett snill, men jeg føler meg ikke helt trygg på henne nå som hun har begynt og bite sånn helt uten videre. Hun biter både meg og samboeren.
Er det noen der ute med gode rotte kunnskaper som veit hvordan jeg kan få hun til og slutte med dette?
Det kan jo sies at hun er kjøpt i dyrebutikk, så det kan jo være noe med avlen, men hun har som sagt vært en engel i nesten en mnd.
I butikken sto hun sammen med en annen jente som var veeeldig dominant. Hun hadde flere sår på kroppe når jeg kjøpte henne. Kan det være at hun er sånn for at ut endelig er ``fri`` fra den dominante rotta? at hun nå føler at hun skal være sjefen siden vi er snille og ikke slemme?
Håper på noen gode råd, da jeg hadde en hann rotte før som var veldig aggresiv og det var IKKE mye koselig. Vil derfor få stoppet dette før hun blir sint av seg.
Den ``snille```rotta er 8mnd og den ``slemme`` er nesten syv.
Hun er ikke syk på noen måte, har ikke ikke skader/smerter noe sted, så dette virker som rettog slett bøllebiting.
De har et kjempe stort bur med masse leker av alle mulige slag og er ute to- tre timer hver kveld, så det kan jo ikke være pga av at hun kjeder seg vil jeg tro.

Til slutt vil jeg spørre dere rotte eiere der ute om hva som er det ideelle foret for rottene.

På forhånd takk.

Mvh Monica

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Biter hun dere til blods eller bare napper hun? Flere av mine jenter nappet i fingrene mine før vi ble kjent med hverandre, de bare smakte litt på meg.. :P Er det denne typen biting du mener på, vil jeg tro hun gir seg med det av seg selv. Men du kan selvfølgelig vise henne at du ikke aksepterer det, gi fra deg et hyl/pip når hun biter, si strengt nei, trekk deg bort fra henne, for å vise at du ikke er interessert i kontakt hvis hun biter..

Ellers anbefaler jeg RM-1 fôret du får kjøpt på nettbutikken til NTF ;) Min erotter elsker det, og de ser mye bedre ut etter et par uker på det fôret, både pels, øyne og generell tilstand ser ut til å bli bedre ;)
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hvis rotta hun stod med var aggresiv kan det være tillært aggresiv atferd. dette er nok vanskelig å lære dem av med igjen, men prøv som Topolinis foreslår, jeg har ikke noen bedre forslag selv.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked