Skvetten.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Skvetten.

Post by WillyWonka »

Min Prins er fortsatt ganske skvetten. Charlie også forsåvidt, men på langt nær sånn som Prins. Jeg har hånden inne i buret flere ganger for dagen, men uten å løfte for mye. Virker som han trives godt sammen med guttene i buret, men skvetter mye til når det kommer til meg. Både han og Charlie (mest prins) er et mareritt og ha utenfor buret. de blir helt rabiate om jeg skal prøve å holde dem. stryke dem i buret går fint for Charlie, men prins skvetter ofte unna.

Når Tim i begynnelsen var litt skvetten, tok jeg ut huset slik at han ikke kunne gjemme seg hele tiden, og nå er jo han, sammen med donnras, lille blå og mogwai kjempekosegutter <3
Men er dette et alternativ når det gjelder Prins?
I utgangspunktet ville jeg gjøre det siden det funket så godt og raskt med Tim... men så blir jeg litt usikker. Dette fordi Prins har jo røde øyne og ser jo derfor dårligere enn de andre.. så verden kan jo virke stor og skummel av den grunn.. å så fjerne huset...?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skvetten.

Post by tantepose »

Jeg ville satse på under teppe/genserkos.Hendene er ofte skumlere enn resten av kroppen. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Skvetten.

Post by Tonje Lenore »

Siden prins har røde øyne må du tenke på at han bruker hele kroppen for å se, han bruker lengre tid enn de andre
til å orientere seg og dermed er han mer forsiktig enn de andre.

Det du kan gjøre, er å lære han at når du kommer, så veiver du med hånda frem og tilbake slik at du sier i fra at du
kommer, med det klarer han å orientere seg at det bare er deg og din hånd og blir tryggere.
(Rolige bevegelser, så klart!)
Dette gjorde jeg med alle mine rødøyde rotter, og det gikk supert, virka som de satt pris på at jeg sa fra at " her kommer jeg".

Ellers er det egentlig bare å fortsette med å gjøre han trygg på deg, så kommer det til slutt :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by WillyWonka »

Gensertrikset funker ikke på nyguttene mine. De vil absolutt ikke slå seg til ro der.

Ja jeg gjør det når jeg kommer mot han. beveger hendene slik at han ser at jeg er på tur mot han, og så kommer jeg forfra eller fra siden mens han ser på i hans høyde. aldri ovenfra. Rolige bevegelser :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skvetten.

Post by Matmor »

En ting som har fungert ganske godt her på unge rotter i forhold til å være redd hender, er å mate dem fra fingrene. Hvis de er veldig engstelige (eller litt for hardtannede) starter det med en langskaftet skje. Når de etterhvert begynner å slikke leverpostei eller grøt av fingrene er plutselig ikke hendene så skumle lenger.
:)
Riktignok er det noen som fortsatt ikke vil løftes, men de aller fleste venner seg til det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by wollf »

jeg la hånden min inn i buret og lot den ligge der (tok buret i sofaen)
og så så jeg på film. da kom han bort (bror til din) og begynnteå snuse. nå har jeg gjort det mange manger, så begynnte jeg å leke med fingrene i buret, late som min hånd var en rotte, grave i strøet, hoppe bort osv.. så kom han for å leke. da han kom bort kjilte jegh ar litt og later som hånden løp vekk fra han, da begynnte han å løpe etter, kjilte mer og så la han seg på rygg og sprellet med føtter. nå elsker alle 3 guttene fingrer og hender for om det ikke er noe godt i dem så kommer den for å leke med dem

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skvetten.

Post by tantepose »

Jepp,her er også håndrotta stor stas å leke med,også for de mer skvetne små! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by wollf »

jeg kaller den kloen... :giggle:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by WillyWonka »

wollf wrote:jeg la hånden min inn i buret og lot den ligge der (tok buret i sofaen)
og så så jeg på film. da kom han bort (bror til din) og begynnteå snuse. nå har jeg gjort det mange manger, så begynnte jeg å leke med fingrene i buret, late som min hånd var en rotte, grave i strøet, hoppe bort osv.. så kom han for å leke. da han kom bort kjilte jegh ar litt og later som hånden løp vekk fra han, da begynnte han å løpe etter, kjilte mer og så la han seg på rygg og sprellet med føtter. nå elsker alle 3 guttene fingrer og hender for om det ikke er noe godt i dem så kommer den for å leke med dem

Kan nok ikke ta med veneziaburet i sofan :P men når jeg har flyttet kan jeg jo flytte den slik at den står ved siden av :) så får prøve på det :)
Charlie tar så lett etter de andre. han ville ikke ha godbiter, men når han så hvor ivrig de andre var, så skulle han også ha.. han ville ikke komme til døren, men når alle de andre skulle ut, så ville han også :P Prins bare gjemmer seg :P men satser på at det bedrer seg etterhvert :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by wollf »

nei, men du har jo mindre bur du han ha han i. reiseboksen funker også

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Skvetten.

Post by WillyWonka »

Saaaaant :P Der ser vi hvor langt jeg tenker i dag :D
Charlie kommer seg og han har ingen interesse av å være i kolben, men det kan funke på Prins. Så skal prøve på det når jeg har flyttet :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Skvetten.

Post by utmeldt »

wollf wrote:jeg kaller den kloen... :giggle:
Jeg også! :grin: :nottelling:
Howard ELSKER når jeg kommer med kloa og rufser på han :rofl:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Skvetten.

Post by Woodgirl »

Noen rotter er rett og slett mer skvetne av natur. Alle rotter er jo veldig forskjellige. Det har jeg opplevd flere ganger. Da for eksempel jeg har tre brødre med identisk bakgrunn...de blir forskjellige. Noen er mer frempå og andre mer sky av natur.
Dessuten har rotter en veeeldig rar spøkelses-tid i ungdommen der de nærmest ser spøkelser rundt hvert hjørne. Så roer de ned gemyttene etterhvert. :jepp:
Jeg har en guttegruppe på ni som funker fantastisk sammen. En ekste fløteflokk. :yumm:
En av de gutta er en skybert. Han ser ganske dårlig og synes verden er mye mer skummel utenfor huset sitt enn inne.
Siden han fungerer utmerket i gruppa lar jeg ham være den han er, trenger meg ikke veldig på.
Han er blitt ett år og han blir litt etter litt bedre. :wink:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply