Skjønner godt at du er i tvil. Jeg gikk i flere måneder å tenke over saken, innbilte meg at det ikke var så ille, før jeg til slutt kastrerte Pippin. Dexter har jeg ikke fått råd til å kastrere enda, men jeg skal kastere han i løpet av sommeren.
Så jeg har egentlig bare et tilfelle med erfaring ang kastrering. Kan jo fortelle litt om det:
Pippin ble kastrert i april, da ha var 1 år og 4 mnd (ha hadde da vært av og på agressiv og dominant siden han var 4-5 mn), etter økende agressjon mot meg og burkameratene sine. Her var det bite meg til blods, banke de andre rottene, jage etter dem, ustelt og bustepels. (Han var samtidig veldig kosete mot meg i blant, men det var veldig vanskelig å forutse når han ville bite). Selve kastreringen gikk fint, dyrlegen brukte gass og Pippin lå inne til observasjon noen timer etter operasjonen. Da jeg hentet han spurte jeg om å få med smertestilliende for de neste to dagene, så han ikke skulle ha det vondt. Når vi kom hjem sov han i flere timer, før han sakte våknet mer og mer opp. Han fikk være i et eget bur, med tilgang på mat og vann på flaske. Han var mye sammen med meg i sofaen. Pippin tok selv stingene sine samme kveld, det er kanskje ikke helt optimalt, men det gikk helt fint. Jeg stelte såret hans hver dag, og ga han smertestillende for de dagene jeg fikk det.
Pippin ble seg selv igjen dagen etter, bare noe slappere pga operasjon og smartestillende. Han bodde for seg selv i ti dager, hvor jeg var nøye me då skifte på buret og stelle såret for å unngå infeksjon. Han virket ikke særlig plaget av smerter, han kunne fint løftes og jeg begynte med rolige introer etter at såret var ferdig grodd. Disse gikk kjempefint, han var veldig rolig og underdannig. Han flyttet inn med de andre i løpet av to uker, og ting har vært bare bra siden

Han er nå ikke alfa lenger, men han finner seg samtidig ikke i hva som helst. Han sluttet å markere på meg, men amrkere normalt i buret og på utsiden. Han er veldig mye flinkere med de andre rottene, han har vært særlig flink med nye babyen Sirius. Han satt Sirius på plass, men var ikke for hardhent. Han er en skikkelig kosegutt, og jeg stoler fult og helt på han igjen.
Det var min erfaring. Men f.eks Matmor har veldig mange flere erfaringer med kastrering enn jeg

Hvis du hadde fått Oscar kastrert noen dager før du skal reise, så får du noen dager til å se at han kvikner til. Og så må han uansett være i et eget bur en ti dagers tid for at såret skal gro, så da kan du jo reise bort.