Overdreven kosebiting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Overdreven kosebiting

Post by Lene »

Vår ene frøken, Menja, har tatt helt av når det gjelder "kosebiting". Hun har vært hos oss i 4 uker nå, og er ca 3 mnd. Hun har vært skvetten for brå lyder og bevegelser siden hun kom hit, og er det fortsatt. Hver dag jeg går inn på rotterommet flakser hun og gjemmer seg i et rør hvis hun befinner seg åpenlyst. Når jeg har sittet der inne litt og godsnakket, kommer hun ut, og da er hun veldig aktiv, nesten hyper, og begyner og skal jafse på hele meg. I starten var det bare sånn at hun skulle smake på alle fingrene, og fortsatt holder hun seg til det når det gjelder andre, men jeg er det som er der inne mest, så jeg ser det som naturlig at hun slipper seg mer løs med meg. Den siste uken har hun virkelig eskalert. Hun klatrer oppover meg, biter meg i ørene, prøver å lage øyebrynspiercing på meg, biter meg i nesa osv. Hun prøver også å gomle på klærne mine, og skal inn under klærne for å smake på større deler av kroppen min.

Jeg er ingen pyse, jeg skvetter ikke unna ved slik biting, jeg er godt vant med det både fra rotter og dverghamstere. Men de nøyer seg med litt nipping. Det Menja driver med nå overgår dette. Jeg er sikker på at hun hadde brutt huden ved et par anledninger om jeg ikke hadde dyttet henne vekk. Jeg kan leve med kosebiting, jeg synes det i grunn er både søtt og koselig, men nå gjør det vondt, og det er ikke akspetabelt. Hun er ellers veldig morsom, og som sagt veldig aktiv når hun først setter i gang. Jeg har blitt veldig glad i henne, og hun er litt min lille maskott. Så, hvorfor gjør hun dette, og hvordan kan jeg vende henne av med det?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overdreven kosebiting

Post by wollf »

hm,.... prøvd å pipe høyt da hun gjør dette?
vise henne hvor smertegrensen går?

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Overdreven kosebiting

Post by Lene »

Nei, jeg har ikke prøvd piping. Jeg har ganske rusten stemme, så jeg kommer ikke så høyt opp i skalaen. Jeg vet jo at de færreste mennesker klarer å pipe like skvikete som ei rotte, men jeg ligger langt unna. Kan det funke likevel?

Jeg har jo prøvd å puffe henne vekk, men det virker som om hun tolker det mer som en oppmuntring enn en avvisning.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Overdreven kosebiting

Post by tantepose »

Bare pip med den stemmen du har. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overdreven kosebiting

Post by wollf »

Lag et lite hyl, ik eller lignende. Et dytt kan bli tatt for å være lek

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Overdreven kosebiting

Post by Lene »

Hehe, jeg skal gi piping et forsøk.
Og ja, jeg har jo skjønt at dytting ikke var rett taktikk. Som sagt, hun blir bare ivrigere, så jeg tenkte jo at hun tok det som et tegn på at jeg var med på leken.

Noen som har noen ide om hvorfor hun overdriver sånn med meg? Er det fordi hun kjenner meg best, og det er hennes måte å vise tillit på? At hun stoler nok på meg til å leke med meg? Vi har hatt en god del rotter, men aldri noen som overdriver sånn som Menja, så dette er ny opplevelse. Jeg har lekt med andre rotter, både fingerboksing og magekiling, uten at de har bitt. Men dette er vel Menjas lille individuelle greie?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Overdreven kosebiting

Post by torasrotter »

Vell jeg er vet faktisk ikke. Men når rottene mine vasker hverandre kan det bli litt hardhend av og til, og da piper jo de andre rottene for å si ifra. :cheerful: Kanskje hun bare må lære hvor grensen mellom kos og au går.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overdreven kosebiting

Post by Matmor »

Er hun slik hver gang hun er ute av buret, eller bare sånn ca. hver 4. dag?
Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde en hunnrotte som jeg også fikk sånn i 3-4 måneders alder, som oppførte seg på samme måte. Det viste seg at hun hadde et hormonellt problem, og ble vanskelig i forbindelse med løpetid. En gang i blant er det også hunner som blir værende i konstant løpetid, og derfor oppfører seg temmelig sært.

Post Reply