"hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
perniii
Pinky
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2012, 20:33
Location: Otta

"hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by perniii »

Hei..
Jeg har netopp fått rotte for første gang :)
Det er ei jente på ca 1 år, ho har bodd her nå i ca 3 uker, er ute og lukter o.l men går ikke til hånden enda..
Vertfall, så og si hele tiden, om hun spiser, sover, sitter roligt å sturerer og sånt så kommer hun med en rar lyd..
Det minner litt om sånn hamster\marsvin lyder.. Ikke pipe lyd, men er heller ikke gnissing med tennene..
Minner mye om koselyden til marsvinet til broren min :\

Noen som kan fortelle meg hva de lydene betyr? Er hun sint? ensom? kjeder seg? agressiv? eller er det bare en normal lyd? :\

Takk or alt hjelp :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by Matmor »

Kommer lydene i takt med hvordan hun puster? I så tilfelle er det stor sannsynlighet for at hun har en luftveisinfeksjon. Hvis de kommer i utakt med pusten er det heller lyder hun lager bevisst.

Edit: velkommen til forumet, forresten :change:

perniii
Pinky
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2012, 20:33
Location: Otta

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by perniii »

takk for svaret :)
De kommer ikke i takt med pusten, og de kommer mest når hun spiser eller ligger og sover, eller om jeg f.eks snakker med henne.. :\
Sitter ved buret hennes hver dag med hånden inn så hun skal bli litt vant til meg, og da kommer ofte de lydene, så er liksom redd for at hun føler seg truet eller noe :\

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by wollf »

jeg vet ikke hva lydene er. men jeg vil anbefale deg å få deg en til rotte:) rotter bør ikke være alene, de er flokkdyr og bør være minst to :boing:

perniii
Pinky
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2012, 20:33
Location: Otta

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by perniii »

vet dette og er på leting :) men jeg hentet henne pga avliving og det ville jeg ikke ha noe av bare fordi noen gikk lei henne..
Men hun har fått et stort fint bur så leter etter en venn til henne :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by wollf »

:liker:

perniii
Pinky
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2012, 20:33
Location: Otta

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by perniii »

Nå har go jenta mi fått seg to venniner som hun skravler med :)
Matmor er glad for å se at alt går bra med de to nye :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by tantepose »

Bra hun har fått venner. :cheerful: Har hun fortsatt lyder bør hun til dyrelege.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

perniii
Pinky
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2012, 20:33
Location: Otta

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by perniii »

Hun lager ikke lydene lenger så tror det var kjedsomhet eller noe:)

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by Irongirl »

Hei!
Jeg kjøpte meg en bok om tamrotter fra Cappelen (veldig fin og med mye gode råd! 150 kroner hos dyrebutikken) og i den står det at om de "gnisser tenner" så betyr det at de er fornøyde og koser seg. Jeg har hatt en liten jente nå i 4 dager, helt fersk rotteeier, men hun gnisser tenner når hun sitter i ro på meg i sofaen og rett etter jeg har gitt henne en godbit som tørket frukt eller ostestykke.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by Matmor »

Velkommen til forumet :cheerful: Flott at rotta di koser seg! Som du ser av innleggene over var det ikke gnisselyder fra tennene som den andre rotta laget, men det stemmer at gnisselyder fra tennene som oftest betyr koselyder. Hvordan er planene for å få en venninne til rottejenta di? Rotter er sosiale dyr, og det er bare noen ganske få einstøinger som har best av å bo alene.

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: "hamster lyder" Hva betyr de?? :\

Post by Irongirl »

Matmor wrote:Velkommen til forumet :cheerful: Flott at rotta di koser seg! Som du ser av innleggene over var det ikke gnisselyder fra tennene som den andre rotta laget, men det stemmer at gnisselyder fra tennene som oftest betyr koselyder. Hvordan er planene for å få en venninne til rottejenta di? Rotter er sosiale dyr, og det er bare noen ganske få einstøinger som har best av å bo alene.
Planer allerede i full sving... bruke en del timer nå i ett par dager til bare for å få henne trygg på meg. Så skaffe en jente til :cheerful: og jobbe med de begge sammen.

Post Reply