Biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Biting

Post by Camilla Ø »

Hei!

Vi fikk to nye rottegutter for ikke så lenge siden. Begge er utrolig skjønne, men han ene har vi fått litt problemer med. Han går ikke sammen med de to andre guttene våre, de to er livredde for han og jeg har sett at han har bitt de. De har hatt noen småsår, men ingenting alvorlig. Det største problemet er at han biter oss også! Det som er rart er at han ikke virker aggressiv i det hele tatt. Han går rolig rundt, lukter på fingrene, kanskje "smakebiter" litt og plutselig så biter han så hardt at vi silblør!! Jeg har sett hvordan han ser ut når han er sint - som et pinnsvin med pelsen strittende og lager gnisselyder med tennene, og han viser ingen slike tegn når han bare er sammen med oss!! Nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre...

Vi har de tre guttene ute sammen hver dag, da sitter stort sett de to redde i et hjørnet og stirrer etter tredjemann, mens han løper rundt og koser seg som vanlig. Hvis han kommer bort til de to redde så hyler de og løper så fort de får sjansen. Det hender han løper etter de, men han gir opp ganske raskt. Skal vi bare fortsette å la de gå sammen? Og er det noe vi kan gjøre med at han biter oss?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg vil ikke godta slik oppførsel, i allefall ikke når de to andre tydelig ikke virker trygg på han. Dette er ikke bare dominans, for da ville han ikke ha skadet dere på denne måten, jeg er redd gutten trenger mindre hormoner i kroppen.. Men er han gammel? Enkelte hannrotter har en periode der hormonene bruser ekstra, men så går det over igjen. Har han vært sånn lenge?
Mvh Ida S. Eggen

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Han er rundt fem mnd. og han har vært sånn helt siden han kom til oss for litt over en måned siden. Han har vært som nå siden han kom til oss, men jeg syns han biter oss hyppigere nå enn han gjorde i begynnelsen. Nå virker det som om han biter oss med en gang han får sjansen - alltid fingrene våre!! Jeg ønsker heller ikke å godta oppførselen hans, men jeg er litt rådvill på hva jeg kan gjøre for å få en slutt på det!!!

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Snakk med vet. og hør om han vil anbefale kastrering. Har hørt om kjemisk kastrering, en sprøyte med hormoner, som legen kan gi han. Blir han bedre, og slutter å bite da, tyder det på at han trenger å få fjernet "mandlene"..
Mvh Ida S. Eggen

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Men, det er ikke sikkert han vil slutte å bite, det kan være tillært oppførsel. Hva gjør dere når han biter? Legg han på rygg, og si strengt nei. Vis at dere ikke godtar sånn oppførsel, og se om han slutter da.. ;)
Mvh Ida S. Eggen

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Til nå har vi ikke gjort noe, men vi kan prøve det du foreslår! Jeg skal også få snakket med en dyrlege ang. kastrering. Jeg er litt skeptisk til å kastrere han siden han ikke virker aggressiv når han biter!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Siden jeg hadde problemer med broren hans og han dødde etter inngrepet (trolig av stress) må du tenke deg skikkelig om før du bestemmer deg for å kastrere han. Vet ikke om det har noe å si forresten om de er brødre, men jeg kan tenke meg at de gjerne er like stresset? Min gutt burde fått et eller annet beroligende etter inngrepet og dyrlegen burde ha ventet til han hadde våknet skikkelig før jeg fikk han med meg hjem (da kunne han sett hvor stresset han var). :( Hvis han oppfører seg lik som min gutt kan jeg tenke meg at det er vanskelig å ha han sånn. Min strittet pelsen og blåste når han bare kjente lukten av de andre guttene. Og han anngrep de når jeg prøvde å la han hilse på de.. Og etter han hadde bitt meg skikkelig i begge hendene var det virkelig nødvendig å kastrere han..
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Det var så forferdelig trist å høre, Rose!!! Det høres kanskje ut som om de blir fort stresset!! Hvis jeg bestemmer meg for å prøve å kastrere han så skal jeg informere dyrlegen om det du opplevde!!!

Det virker som om broren vår ikke er like aggressiv mot de andre guttene som din var. Han blåser deg ikke opp i det hele tatt mer - det gjorde han også i begynnelsen. De kan snuse litt på hverandre hvis de har snutene mot hverandre, men med en gang han kommer på ryggen til en av de to andre så blir de to livredde og stikker. Når det gjelder å bite oss så virker det tvert imot som om det er blitt værre!!! Nå skal jeg forsøke å bruke Topolinis forslag hver gang han "smakebiter" og se om det hjelper!! Problemet er at jeg må tørre å la han få muligheten til å "smakebite" - både samboeren min og jeg er litt skeptiske til å la han snuse for lenge på fingrene våre nå!!! Men etter det som skjedde med gutten din så har jeg enda mindre lyst til å kastrere ham!!!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, håper du slipper det og han blir bedre. Det er alltid en risiko å ta når en må legge en rotte i narkose, så hver inngrep burde være skikkelig gjennomtenkt. Jeg ble redd han og siden han var i ferd med å vokse til en diger størrelse ville jeg ikke vente lengre. Blir ikke bedre når en må krangle med en diger rotte! :wink:
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Blir ikke bedre når en må krangle med en diger rotte!
Nei, man får litt ekstra respekt for de når de er så store :roll:

Locked