Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by christine87 »

Hei! Jeg er ny her på forumet og helt fersk rotteeier :cheer:
Jeg Fikk tak i en dumbo jente som er helt herlig :kisses: Måtte ut å finne en jente rotte til slik at hun skulle få litt selskap, så fant en svart jente på 7uker. Disse gikk kjempebra overens :smile2: Men etter noen dager så har jeg sett noen dårlige atferdstrekk på den siste jeg kjøpte. Hun er veldig stresset, redd for høye lyder og stikker så fort hun har mulighet til det :redd: Er det normalt? Kjøpte en jente til på 5uker som er verdens søteste :cheer: Hun og dumbo jenta går bra overens men ikke med den med dårlig atferd... (Dette er rotter på 5-7uker alle sammen) Jeg har nå valgt å ta ut den sorte med dårlig atferd og har satt henne i eget bur :trist2:

Burde jeg gi tilbake den rotta eller er dette noe som vil gå bra etterhvert? Noen som har noen tips til en helt fersk rotteeier :cheesy:

Takker for svar! :)

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by Vitania »

Kan du beskrive nøyaktig hvordan hun reagerer i hvilke situasjoner og hva du evt har prøvd for å få henne til å bli roligere? :smile2:
Om vi vet det kan det være lettere å hjelpe. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by christine87 »

Takk for svar! :ratgreen:

Hver gang det kommer en uventet lyd som f.eks. hosting, åpne en ølboks, legger fjernkontrollen på bordet ja generelt alt så vil hun stikke av. Jeg holdt henne i hånda på fanget her om dagen da samboeren min åpnet en ølboks, da løp hun ut av hånda mi gikk bortest på sofaen og bare hoppet ned på gulvet.. :/ Heldigvis klarte jeg å få tak i henne nesten med en gang. Så det som skremmer meg er at hun stikker når hun blir redd.. Jeg har tatt henne masse ut og hatt henne i hendene mine på nakken under håret og i hetta på genseren. Ser ut som hun har blitt litt bedre men hun stikker fortsatt så fort hun får muligheten. Det virker også som hun får litt panikk når jeg da må "fange" henne inn igjen.

Et lite spm til mens jeg har deg her :cheer: Er det vanlig med litt knuffing mellom tre rotter som er 5,6 og 7 uker gamle? For hun siste jeg kjøpte får ikke lov å komme inn til de andre når de er i huset og sover så hun må sove et annet sted heelt alene. :trist:

utmeldt

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by utmeldt »

Kor lenge har du hatt rotta? for det kan rett og slett hende at ho ikkje har rukket å venne seg til sine omgiveser eller mennesker. Det kan ta veker og til og med månader før enkelte tørr å stole på mennesker. Det er heilt vanleg at rotter kan reagere på høge lyder eller brå bevegelser. Knuffing er også vanleg, alt frå boksing til rulling, og så lenge dei ikkje skader kvarandre eller du ser tydelege tegn på mistrivsel ville eg ha hatt alle tre i samme bur slik at dei får anledning tl å bli kjent med kvarandre.

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by christine87 »

Nå føler jeg meg litt dum for har bare hatt henne i 3dager.. og dumbo rotta har jeg hatt i 5 og den siste kjøpte jeg idag. Både dumbo'en og den nye har funnet seg til rette allerede og reagerer ikke så mye på lyder og støy. De står nå i et nytt bur så ingen av de "eier" et sted. Nytt for alle :cheesy: Da prøver jeg å putte henne tilbake igjen sammen med de andre så får vi se hvordan det går :smile2: Ser ut som det går bedre nå faktisk etter at hun har vært adskilt litt fra de andre to. :ratgreen:

Tusen takk for svar! :boing:

utmeldt

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by utmeldt »

Ingen grunn til å føle seg dum :cheerful:
Anbefaler deg å lese litt om introduksjoner her på forumet.
Kanskjer du har lest det før, men det er også mykje nyttig info om atferd og introduksjoner på denne sida her: http://matmor.info/
Vitania wrote:Kan du beskrive nøyaktig hvordan hun reagerer i hvilke situasjoner og hva du evt har prøvd for å få henne til å bli roligere? :smile2:
Om vi vet det kan det være lettere å hjelpe. :cheerful:
Er det kun støy/brå bevegelser som er problemet?

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by BlackNenne »

Hun vil nok roe seg ned etterhvert. Det er hvertfall bra hun har kommet sammen med de andre jentene igjen. Rotter er jo flokkdyr og føler seg tryggere når de er sammen. :)

Det kan godt hende hun alltid vil være av den litt skvetne typen når det gjelder lyder og slikt, men de fleste blir mye roligere og mindre nervøse ganske raskt etter de har fått tilpasset seg nytt hjem.
Bare fortsett å kose, aktivisere og eksponere henne for normale hverdagslyder uten å overdrive støynivået selvfølgelig. :)

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by christine87 »

Da har alle tre jentene sovet sammen inatt :cheerful: Den minste hadde et lite kloremerke på øret, men nå går de veldig bra sammen :cheerful:

Det virker som hun nesten får panikk når hun hører høye lyder og bråk og fluktinstinktet kikker inn.. Når jeg prøver å få tak i henne i buret, uten å jage henne, så snur hun seg å biter meg i håp om jeg skal gå vekk. Hun biter ikke noe hardt og jeg får heller ikke noen sår, men dog.. :confused: Er litt redd for at jeg har for stort bur.. Eller har ikke det noe å si?

Takker igjen for svar :cheerful:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by Usagi-Zakura »

Prøv å gi henne godbiter fra hånda og ikke plukk henne opp mens hun er redd, det kan godt gjøre vondt verre. Det kan hende hun har fått for lite kos der hun kom fra, eller rett og slett blitt plukket opp på feil måte. (Jeg fikk foreksempel en kanin en gang som var ganske nervøs om jeg hadde hendene i nærheten av ørene hans:p Men så lenge jeg plukket han opp "riktig" sprellet han ikke.)
Angående det å sove alene, da jeg fikk Coco sov hun ofte alene oppi en iglo i taket, mens Luna lå i hengekøya. Bare få dager senere derimot begynte de å sove sammen. Det er forskjell på hvordan rotter reagerer på nye burkompiser.

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: Rotte som er livredd. Kan noen hjelpe meg?

Post by christine87 »

Ingen av de vil spise godbiter fra hånda enda. Hadde hånda mi inne i buret idag og stod helt inntil med kroppen til inngangen. Da kom hun bort flere ganger, men med en gang jeg skal prøve å plukke henne opp så stikker hun. Men hun har kommet seg veldig på kort tid så tror dette vil gå bra :cheerful: Hvertfall med alle de gode tipsene jeg får :cheer: Skal prøve på det å ikke løfte henne når hun er redd så får vi håpe hun blir fortrolig med hånda etterhvert. Får håpe denne "bitinga" minsker også når hun blir fortrolig med hånda mi og ikke minst meg :cool:

De sover for det meste sammen nå men hender at dumbo rotta sitter i et hjørne for seg selv og vasker seg og slapper av så går hun tilbake igjen til de andre :cheerful:

Post Reply