Rotter og katter. Toxoplasma?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Rotter og katter. Toxoplasma?

Post by Niana »

Jeg har tenkt litt på det med rotter og andre dyr, særlig da katter.
Av mine 5 rotter, er 3 av dem livredde for katter, og de 2 andre bryr seg ikke. Og jeg lurer litt på hvorfor det er sånn.
Både Jack og Fiver kommer fra Tora som jo har katter, og de burde jo vært vant med lukten. Men de er livredde om en av kattene kommer i nærheten av dem. Da spurter de av gårde i panikk. Samme med Sirius også, men han har jo aldri vært utsatt for katt så det ville jeg tro var naturlig adferd.
Mens Pippin og Dexter har ikke vært redd for kattene i det hele tatt. Ikke Swarley heller da han levde, og de har jo aboslutt ikke vokst opp med katt eller kattelukt. Pippin tusler rett på kattene uten noe som helst frykt.
Jeg lurer på hvorfor de har så forskjellig "syn" på katter.
Så jeg søkte om det på Google, og der leste jeg om at parasitten Toxoplasma lurer rotters hjerne til å ikke være redd for katter. Toxoplasma "smitter" igjennom katteavføring, som også er grunnen til at gravide ikke skal skifte kattedo osv, for det kan påvirke oss også.
Bl.a står det: "Nye resultater tyder på at infeksjonen får hannrotter til å føle en lignende tiltrekning mot lukta av pus som den kjenner i møte med brunstige hunnrotter."
Men dette må smitte fra katt til rotte, og Pippin, Swarley og Dexter hadde jo ikke vært utsatt for katt. Kan de ha fått det fra foreldre?

Jeg synes i hvert fall det var en veldig interessant artikkel. Noen som har noen tanker?

Forresten: Akkurat nå har jeg alle rottene minus Dexter i sofaen. Jack, Sirius og Fiver gjemmer seg under et teppe, mens Pippin snuser ut i luften mot katten Napoleon. Napoleon kom bort til han, og Pippin prøvde å komme helt inntill. Katten trakk seg unna, mens Pippin strakk seg ut i rommet.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og katter. Toxoplasma?

Post by WillyWonka »

Enkelte har kanskje instinktet bedre inne enn andre :P
Mogwi var instinktivt syyyykt redd for katt, mens lille blå kunne ikke brydd seg mindre :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter og katter. Toxoplasma?

Post by Niana »

Men det er det jeg lurer på da, om det er dårlig instinkter eller om det er den parasitten.
Parasitten gjør jo ikke noen skade på rottene, så det er vanskelig å vite om de har den. Merkelig om rottene har dårlig instinkter på akkurat det å være redd for katter, men ikke på alt annet som faller dem naturlig/instinktivt :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter og katter. Toxoplasma?

Post by Matmor »

Ungene kan ha blitt smittet av toxoplasmose fra miljøet. De behøver ikke ha fått det via at moren ble smittet da hun var drektig. (Det vil også hos rotter føre til økt fare for misdannelser etc.) 4 mennesker kan spise av samme salat, og bare én være uheldig å få i seg parasitten. Men jeg tror ikke det går an å få teorien testet så lett...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og katter. Toxoplasma?

Post by WillyWonka »

jeg kan ikke så mye om det der, men vet bare at lille blå ikke har instinkter for noe :P Går rett bort til hunder og katter for å hilse på. Ikke redd for lys (men har ikke gjort som søsteren og satt fyr på bartene ;) )
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply