Rotten biter!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Rotten biter!

Post by Laarsfm »

Jeg har nettop fått tre stk rotter, (søsken) , men en av dem bet meg her foriige dagen! Etter det ble jeg litt redd for å ta de ut, hva bør jeg gjøre?

Jeg har flere spørsmål!

- kan jeg la rottene løpe rundt i huset?
-finner de automatisk veien tilbake til buret?

tusen takk for svar :) :nottelling:
Rottene mine <3

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Rotten biter!

Post by Sondre »

Jeg har ikke erfaring med biting, for mine biter ikke. Dvs, de smaker forsiktig på oss når vi rekker dem en finger, men aldri hardt...
Våre to gutter går rundt i kjellerstua, for det meste. Dvs når de er på luftetur fra buret sitt. Da romsterer de rundt barnas leker, klatrer på sofaen og av og til kommer de opp trappen opp til stua. Så får de være der litt, og klatrer gjerne på oss som sitter i sofaen :) Når de skal inn igjen bruker vi oftest en skoeske som vi har skåret et "musehull" i. Etter å ha funnet en godbit noen ganger inni esken piler de raskt inn der når vi setter den på gulvet og trommer litt på den :) De kommer bort til hånden også, men er smarte nok til å stikke av før vi får tak i dem - når de skjønner at de skal inn! Derfor fungerer esken så bra :)
Lykke til :) :bounce:
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Rotten biter!

Post by Sondre »

Forresten; de finner lett veien tilbake til buret sitt. Går inn for å drikke, f.eks, og løper så ut igjen for å utforske mer.... Pass på å lukke dører til rom de ikke skal gå inn i, og tett igjen åpninger de ikke skal krype inn i. For det gjør de (under badekar et o.l).............
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Re: Rotten biter!

Post by Laarsfm »

Tusen takk, men jeg har buret på rommet mitt. Mamma er ikke så glade i å ha de på stuen, så derfor har jeg ikke hadd de der så mye enda. Men vist jeg slepper de ut på stuen, finner de veien tilbake til rommet mitt? Da tenker jeg på at de ikke kjenner stuen så godt enda...? :cheer:
Rottene mine <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotten biter!

Post by Niana »

Hei, og gratulerer med nye familiemedlemmer :cheerful:
Hvor gamle er de, og hvor hardt bel du bitt? Det er vanlig at rotter fra dyrebutikk kanskje smaker litt hardt om de ikke er vant med mennesker, de kan også være redd for mennesker. Det er et godt tips å ha de inne i en stor genser som du har på deg en time eller to om dagen, så de blir vant med din lukt og fortrolig med deg :)
Jeg ville nok ikke tatt sjansen på at de fant veien inn på rommet ditt og inn i buret med det første. Men det spørs jo så klart også hvor rommet ditt er i forhold til stua.
Jeg synes det er lettere å ha rottene løs bare på et rom, og heller ha de oppi sofaen/på et bord om de skal være løs i et annet rom enn det de er vant med. Og det er lurt å vente noen dager med å la de gå løs, så de føler seg hjemme i buret først.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Re: Rotten biter!

Post by Laarsfm »

Niana wrote:Hei, og gratulerer med nye familiemedlemmer :cheerful:
Hvor gamle er de, og hvor hardt bel du bitt? Det er vanlig at rotter fra dyrebutikk kanskje smaker litt hardt om de ikke er vant med mennesker, de kan også være redd for mennesker. Det er et godt tips å ha de inne i en stor genser som du har på deg en time eller to om dagen, så de blir vant med din lukt og fortrolig med deg :)
Jeg ville nok ikke tatt sjansen på at de fant veien inn på rommet ditt og inn i buret med det første. Men det spørs jo så klart også hvor rommet ditt er i forhold til stua.
Jeg synes det er lettere å ha rottene løs bare på et rom, og heller ha de oppi sofaen/på et bord om de skal være løs i et annet rom enn det de er vant med. Og det er lurt å vente noen dager med å la de gå løs, så de føler seg hjemme i buret først.
Jo, tusen takk :D
De er ca 2 mnd tror jeg (fikk de av ei dame fordi ungene hennes hadde gådd lei av de og de hadde lite tid til de. De var kjøpt i dyrebutikk) Den bet raskt, men hardt. Blødde veldig mye, av et så lite bitt... En av de tre rottene er veldig fortrolig med meg :) *STORT SMILEFJES* De finner veien tilbake til buret uansett!, men vi bor i blokk....så det kan bli litt tett av og til :)

Tusen takk for fint svar :)
Ønsker også tips til kule navn :D
Rottene mine <3

Joachim
Pinky
Posts: 7
Joined: 18 May 2012, 21:14

Re: Rotten biter!

Post by Joachim »

Hadde også to episoder der hu ene jenta mi bet meg til blods, men da var de ganske ferske i "familien" bestående av meg og dama og i huset, så kan være derfor. Lærte også at det ikke lønner seg å plage dem når de hviler, for å si det sånn. :) Har gått over nå, ikke blitt bitt på lenge. Eneste jeg sliter med er at hu ene er virkelig fæl med å gjemme seg under noe, løpe fram og smake-bite på tærne, og så løpe å gjemme seg igjen. Er ikke vondt, bare irriterende. :P

Post Reply