Spinus

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Klø dem litt bak øret fra meg
Det har de nok ikke noe i mot, koseguttene våre! :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Tommeliten og Spinus har nå bodd sammen i to uker. Spinus har funnet seg til rette i nytt og større bur, særlig hammock'ene er populære. Tommeliten barikaderte seg i sovehuset sitt dag 1, og har oppholdt seg der hele tiden, bare avbrutt av lufteturer utenfor buret og småturer for å få tak i mat og drikke. Selv om vi har skiftet på buret og sovehuset ofte, begynte sovehuset å bære preg av av det ble brukt hele døgnet og måtte skiftes ut. Tommeliten har nå fått seg nytt hus, skikkelig husflidsarbeid av fleece og karbinkroker (heia Clas Ohlson og IKEA :lol: ). Tommeliten har ikke helt skjønt hva den nye, rare hammock'en er til, men det går ikke så verst å sove i friluft oppå "taket". :roll: Spinus var kjempenysgjerrig og ville også prøve det nye huset, men Tommeliten forsvarte fortet sitt. :wink: Hver gang Spinus kom for nærme, hveste lillegutten og Spinus trakk seg stille og rolig tilbake. Når han trekker seg tilbake, går Spinus gjerne og legger seg på matetasjen, like ved sovehuset. Det virker som om han prøver å få Tommeliten til å forstå at han gir seg. Heldigvis har Tommeliten blitt såpass mye tøffere at han klarer å slappe av der han ligger på "taket" av sovehuset sitt; det hadde han ikke gjort for en uke siden! :rottehode: De deler matskål, vannflaske og bur uten å sloss, så hvorfor ikke bare bli venner? Håper de tar til vettet og det blir en skikkelig klissete "happy ending" på denne historien. :leftrat: :rightrat:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

:( Ett skritt frem, to tilbake...Sovehuset ble hakket for populært; fra vi satte det inn på søndags formiddag gikk det ikke engang et døgn før gutta røk sammen. Resultatet ble en telefon til dyrlege og et akuttbesøk med to molefunkne gutter. Spinus slapp fra det uten en skramme, mens Tommeliten hadde tre-fire overfladiske bittsår, fordelt på to føtter og ovenfor låret. Nå holder vi dem adskilt til sårene har grodd og prøver igjen. Spinus fikk panikk hos dyrlegen; han hylte og regelrett vrælte av skrekk! :shock: Det hender vi hører ham pipe litt for seg selv når han romsterer inne i sovehuset (som nå er Spinus sitt... :roll: ), og han har begynt å pipe til oss hvis vi kommer litt overraskende på ham. Det spørs om Spine-gutten fikk en støkk av slossingen og det traumatiske dyrlegebesøket. Hørte ham nettopp; han pep mens han lette etter en inngang til buret....takkals... :(
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Off, det var ikke bra! Hadde en jente som virkelig HATET dyrlegen, hun hylte og skrek helt grusomt :shock: Jeg var helt sjelven etter de besøkene, det var vi forresten begge to.
Maria H.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

:( Det er ikke noe gøy å høre en av de små dyrebare skapningene hyle som en stukken gris, nei. Huff... I dag har Spinus vært nedfor, han ligger og sover og piper for seg selv. Begynner nesten å lure på om han savner Tommeliten. Tommeliten er litt mer var enn vanlig, men har det ellers tipp-topp i eget bur og med eget sovehus.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Charmed

Post by Charmed »

kjempe søt rotte han spinus ;) skal hilse fra gjengen her hjemme :-)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Takker!

Bisarr situasjon på spisebordet: Spinus og Tommeliten har begge godtatt Sludd, ingen slossing ennå, bare sniffing av utvalgte kroppsdeler. Sludd går på med dødsforakt og kryper innunder begge to. Ingen reiser bust, og de eneste lydene, er pipene Sludd gir fra seg når han mer eller mindre frivilig blir undersøkt (..eh, antastet..? :lol: )

Gav dem akkurat litt mais og eple, og :shock: Sludd stjal en maiskolbebit fra Spinus uten at Spinus brydde seg! :shock: :P Tror nesten det er håp for guttene mine. 8) (*banker i bordet*)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

kanskje det var nettopp dette de trengte :) en nøytral nykommer til å gå imellom. lykke til videre!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

huff da , :? sånn kan skje, men flott at det gikk bra . Resulatet av slike ting kan være ganske skumle :o .

Men lykke til videre :wink:
Last edited by Alvrina on 04 Apr 2005, 06:34, edited 1 time in total.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vel, gutta bor fortsatt ikke sammen, men nå har Spinus fått nytt og mye større bur. Damene fikk nytt, stort bur i dag og Spinus overtok deres gamle; kjempesuksess!

Spinus er en smarting, og det er håp for at han blir mer "normal" med tiden. Har sett meg lei på at han angrep hver gang jeg stakk fingrene inn gjennom sprinklene, så jeg sa strengt "NEI!" og dasket hånden i sprinklene da han gjorde det to ganger på rad. Resultat: Slutt på glefsingen. Det har gått flere uker siden den gang, og det var alt som skulle til, tydeligvis. Har forstått for lenge siden at rotter er smarte dyr, kanskje det er lurt å sette grenser for akseptabel/uakseptabel oppførsel på samme måte som hos barn?

Storegutten trives iallefall i sin nye, store "villa" med innlagt damelukt. :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nå gir vi opp!

Tommeliten har blitt mye, mye større de siste månedene og nå tør han ta opp kampen med Spinus. De traff hverandre utenfor burene for første gang på en stund i kveld. Tommeliten fløy rett i trynet på Spinus, resultatet ble en sky av pels. De har bur rett ved siden av hverandre og sitter med oppblåst pels og fnyser til hverandre til vanlig. Nå er det slutt på å la dem treffe hverandre, det vil bare føre til slåssing. Tommeliten har fått kompisen han trengte i Sludd og Spinus er tydelig storfornøyd med nytt, stort bur. Spinus er faktisk så glad i det nye buret sitt at han ikke vil "luftes", bare ligge og late seg i hammock'ene sine. (Her må jeg vel føye til at han virker sunn og frisk og spiser som et kobbel hester, ikkenoe tyder på at det er sykdom som gjør at han helst vil være inne, bare latskap og velbehag :wink: ).

Synd at det skulle ende slik, men det er bedre å gi opp nå enn å risikere enda en slosskamp. De to liker tydeligvis ikke hverandre, mens Sludd går overens med dem begge. Det er vel som med oss mennesker; kjemien stemmer bare ikke. De er begge to store, fine gutter som elsker mennesker. Spinus later ikke til å savne en kompis heller; han jager de andre vekk hvis de nærmer seg buret hans. Han ble visst litt skremt i kveld; lot ham få gjemme seg litt inne i et fleeccepledd på den vanligvis strengt forbudte sofaen. :rottehode:

Sånn er vel livet....Skulle Spinus begynne å vise tegn til vantrivsel ,skal vi vurdere å skaffe en kompis til ham. Foreløpig trives han kjempegodt alene. Fryktelig synd at han måtte stå alene i dyrebutikken, ellers kan det jo hende at situasjonen hadde vært annerledes nå. Han er vel en av de rottene som på grunn av mangel på sosialisering med andre rotter i ung alder blir usikker når han treffer andre. Å treffe Sludd går greit utenfor buret, fordi Sludd ikke er dominant.

Huff, dumt at det skulle ende slik, men jeg ser ingen grunn til å legge skjul på det.

Hvis noen skulle falle inn på tanken om å kritisere valget vi nå har tatt, så får de bare gjøre det. Vi har prøvd og feilet, og nå lar vi det bli med det.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ingen kan si at dere ikke har prøvd! Jeg hadde faktisk trodd at det skulle gå, slik du har beskrevet Spinus her i denne tråden så virker det som om det tok litt tid for ham å lære se hvordan man oppdrar nykomlinger, men ellers har han oppført seg slik man kan forvente av en rotte som er vant til å bo alene. Med mye jobbing går det å få dem til å forstå at burkamerater er kjekt å ha. Derimot synes jeg Tommeliten har taklet dette dårlig?

Du skriver at begge godtar Sludd. Du kan jo vurdere å la Sludd få bo sammen med Spinus nå og da, og eventuelt lufte alle tre sammen (eller hvertfall Sludd og Spinus sammen)?

Og er det ok at jeg flytter denne tråden til adferdsforumet?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Flytting ok! :wink:

Jeg tror ikke vi skal ta sjansen på å la Spinus og Sludd bo i samme bur, fordi Spinus er veldig "burdominant" (av mangel på bedre ord). Han takler veldig dårlig at andre rotter er inne i buret hans; han tolererte Tommeliten greit nok utenfor buret i en periode, men så fort Tommeliten gikk inn i hans bur eller omvendt, reiste Spinus bust. Han reiser faktisk bust så fort han er inne i noen andres bur. Hvis Sludd kommer bort for å snuse gjennom sprinklene, glefser Spinus etter ham, men møtes de på nøytral grunn, er alt vel.

Jeg tør ikke mer; for hvert møte blir de verre. Jeg sjekket pelsen på begge slosskjempene og fant et bitt på Spinus. Det hadde blødd litt og huden så ut til å være helt eller delvis gjennomhullet; såret var på størrelse med et knappenålshude. Blødningen stoppet av seg selv etter kort tid (før vi fant såret). Spinus er i fin form, han spiser og koser seg. Jeg fikk lov til å sjekke pelsen hans og han reagerte ikke engang da jeg renset såret med Pyrisept (noe som for meg tyder på at han stoler mer og mer på menneskene sine). Jeg fikk ikke inntrykk av at han hadde vondt; han er veldig kjapt ute med å pipe og klynke hvis han er redd eller synes synd på seg selv. Vi ser det an til imorgen, så får vi ringe dyrlege hvis han ser ut til å plages av såret eller det ikke ser ut til å gro.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Da er tråden flyttet.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nå skal det også sies ang. Tommeliten at han er en veldig bortskjemt mammadalt; hver morgen MÅ starte med en liten løpetur oppå buret med kløing og kosing og klemming. :D Han er kjempesøt! Det hender Tommeliten ypper seg på Sludd av og til (setter ham på plass), mest fordi han er litt sjalu, tror jeg. Han liker ikke at andre rotter får mammas oppmerksomhet, nei. :roll: Han er fryktelig til å markere, han skvetter ikke, men rett og slett tisser over hele meg....Han er også veldig opptatt av damene og Spinus, og går ikke av veien for å hoppe over en meter for å komme seg over på et interessant bur (og det må selvfølgelig tisses på til det er helt seigt..). :shock: Det virker litt på meg som om han ser seg selv som sjefen i huset, med et harem, en mektig fiende (Spinus) og en undersått (Sludd); han er veldig oppesen når han spankulerer rundt og sjekker hvordan tilstanden er rundt omkring i Tommelitenland. :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked