Ta mat fra hendene?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jonsin
Pinky
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2012, 19:36

Ta mat fra hendene?

Post by jonsin »

Hei

De to små jentene mine (8uker) begynne har blitt vant til hendene mine å sønnen min nå og de spiser fra hendene når vi kommer med godbiter til de (div grønsaker/frukt) men når det kommer til mais så blir de helt bananas hehe Så fort jeg nermer med med hånden så "glefser" de etter maisen. Skjønner jo at det er fordi de er "ville" etter mais men kan jo være litt skremmende å gi det til de.

Jeg har prøvd å ta bort maisen hvis de glefser men virker som de blir mer desperate av det. har hendt at de har bommet og bitt fingern, men er jo ikke hardt de biter. Men jeg vil gjerne prøve å av venne de med denne adferden, er jo litt skremmende for sønnen min (7år) Er det noen som har noen tips å råd?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ta mat fra hendene?

Post by tantepose »

Gi godsakene på en liten skål.Så kan dere kose forsiktig mens de spiser.Mitt beste "bli kjent" tips,er at dere setter dere i sofaen med rottene og har et teppe rundt dere.Ha gensere som de kan krype under.Det er moro når de titter opp av halsåpningen eller ut av ermene. :giggle: Fingerleken under teppe er kjempeartig for alle.Kos litt og "løp" vekk med fingrene,når de blir litt trygge løper de etter fingrene og så er det fingrene som skal løpe etter dem igjen.Kos dere. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ta mat fra hendene?

Post by Matmor »

I første omgang, som direkte svar på spørsmålet, ville jeg foreslå å ikke la 7-åringen gi mais. Det er bedre at en voksen ser om det går bra hvis det gis på flat hånd, slik som når man mater en hest med eplebiter o.l. De fleste rotter vil da bare ta maisbiten, ikke glefse ned i huden :change: Skulle de klare å glefse ned i huden på en voksen er huden også tykkere.

Hvis flat hånd fungerer, så lær ungen trikset :)

Hvis det ikke fungerer ville jeg arbeidet med agurksticks og grøt på skje til rotta klarte å ha kontroll på hvor hardt den bet og hvor langt inn den bet.

Post Reply