Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Hei alle rotteeiere!

Jeg og kjæresten kjøpte ei horotte mandag 17. september. I følge damen i butikken er hun rundt 8 uker gammel. Ingen av oss har hatt ei rotte før, men vi har begge hatt hamster og marsvin. <

Vi har enda ikke kommet til det stadiet hvor vi kan plukke henne opp, mest fordi hun jo trenger til å bli vandt til oss (hun løper ikke unna eller virker forstyrret av at vi er rundt henne), og slikt, men også fordi hun biter. Buret hennes står rett ved siden av skrivebordet vårt, og den øverste etasjen er like høy som bordet, så hun ser oss alltid og sitter ved siden av siden hun nekter å gå ned til de andre to etasjene. :thhpt: Men ja, hun biter. Første gangen bet hun meg til blods i pekefingeren, fint lite fossefall av blod den gangen. Nå biter hun oss begger når vi har hånden inne i buret, ikke til blods denne gangen siden vi begge prøver å holde den "beinete" siden av fingeren mot henne :sarcastic:

Hun biter ved at hun sitter stille, noen ganger sitter hun bare der og vasker seg, før hun plutselig kommer halvveis frem, sniffer litt, og så skyter fremover, biter, og skyter vekk igjen. Det er nesten litt som å se en slange skyte seg mot byttet sitt. Det er en smule skummelt fordi det skjer så raskt. Vi er ikke redde for det å bli bitt, det følger jo med, men hun er rett og slett lynraskt (og jeg er i alle fall ufattelig lettskremt, og svimer lett av hvis jeg ser blod :neutral: ), men til nå har vi klart å holde hånden i ro og ikke dra den ut umiddelbart eller noe slikt.

:hæ: :hmmm: Jeg lurer egentlig bare på hva vi bør gjøre, og hvordan vi skal gå frem for å få henne til å slutte med å bite? Og hvordan vi kan få henne til å stole skikkelig på oss, spesielt slik at vi kan ta henne ut av buret og rengjøre det. Til nå har det gått greit å plukke opp plip-ploppen fra etasjen hennes med henne der inne, men hun tisser jo også på de spongreiene, og det luuukter.

Hvis det hjelper, har vi funnet ut at hun liker veldig godt solsikkefrø og skrellede halve grønne druer :flau:

(Jeg har drevet og lest frem og tilbake i NTF's guider og tidligere poster, men føler ikke jeg har funnet noe som passer meg og kjæresten enda).

Takk for all hjelp! :jepp:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by Vitania »

Først av alt; hun er redd. Hun er helt aleine på en ny plass med store ukjente skapninger. Hun trenger en burveninne som kan utforske med henne, og som hun kan søke trygghet i. Rotter er flokkdyr og trives best alene. :smile:
Så må du ta det i rottenes tempo. Snakk mye med de, vær mye rundt buret og sitt med buret og snakk med de. Ta hånden inn i buret og bare la den ligge der inne så de kan lukte på deg når de vil. Gi gjerne godbiter også. Etterhvert som du kan ta på de og løfte de forsiktig så kan du ta de i genseren og gå rundt med de, så de blir vant til bevegelsene og luktene. Eller ha dem i sofa/stol under et pledd.
Men alltid snakke med de og la de ta det i sitt eget tempo, så går det seg til.
Du kan prøve å pipe, som en rotte, når hun biter, det kan hjelpe. :cheerful:
Velkommen til forumet og gratulerer som ny rotteeier! :boing:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Tusen takk for kjempefint og veldig hjelpsomt svar!! Vi vurderer virkelig å kjøpe en venninne, men det var veldig vanskelig å få tak i denne ene rotta også, tehe. Vi bor i Nederland forresten. Og kun 2/3 av rundt 17/20 dyrebutikker hadde rotter. Andre tok de bare inn på bestilling. Hva ville vært den beste alderen for en venninne forresten? (:

Jeg er litt mer skeptisk enn kjæresten til å bare la hånden ligge for lukten sin skyld, siden det er da hun har bitt oss. Kan det være noe i det å begynne med hansker og etter hvert som både rotte og jeg blir mer komfortabel, ta hanskene av? (:

Er så glad for svar i alle fall, jeg føler meg mye bedre allerede, så tusen takk! Kjæresten sier også takk forresten! (: :nottelling: :flau: :cheesy:

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Er det forresten også spesielle øyeblikk hvor vi ikke bør prøve å nærme oss henne eller holde hendene i buret? Det buret vi har nå er litt ugunstig (men var det eneste dyrebutikken med rotte hadde, tjooh, men vi er allerede på utkikk etter noe nytt heldigvis), siden luken på toppen er på andre siden av buret i forhold til der etasjen rotta sitter på.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by Vitania »

Jeg ville ikke brukt hanske for jeg har en teori på at de merker du er redd da, men det er bare min teori ingen fakta eller noe :giggle:
Begynn med å bare sitte med buret hennes og snakke mye med henne utenfra. Legg hånden flatt i buret og prøv å ikke bevege på den når hun kommer for å snuse. Det er liten sannsynlighet for at hun biter når du ikke gjør noe som kan virke truende. Legg også godbiter rundt hånden din. Du kan også sette buret i sofaen eller et sted der hun kan komme seg ut til deg. Så lar du burdøra stå åpen og lar hun komme ut selv og utforske deg. Det kan være hun forsvarer sitt område når du tar hånden inn i buret og hun biter?
Men venninne vil nok hjelpe veldig, og hvor gammel hun er er ikke så viktig, men kanskje greit å få en på ca samme alder? Minst 5 uker iallefall. :smile:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Aaah, okei. Takk for både hanske- og håndtips! Er veldig pysete av meg, og det hjelper ikke at hun faktisk snapper etter meg når jeg holder hånden stille, men det tipset om godbiter rundt var veldig fint! Det er nesten som om hun hele tiden prøvesmaker på fingrene/håndflaten min, og det liker jeg så absolutt ikke :suspicious:

Det med sofaen skal jeg prøve! Får bare håpe hun får stompen sin vekk fra tredje etasje i alle fall x)

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by Vitania »

Ja, jeg vet ikke det med hansker, du kan jo prøve. Men hun må jo bli vant til fingrene før eller siden så. :cheerful:
Ja, jeg er litt pysete på det området når jeg først har blitt bitt selv, men det er en vane sak. Hun er nok nysgjerrig på hvem/hva du er og hva du vil henne.
Når du setter buret i sofaen kan du også strø litt godbiter rundt deg og oppå fanget ditt og slikt, så vil hun få belønning for å ta kontakt med deg og hun vil forbinde deg med noe godt. Da og kan du snakke med henne, men prøve å ha minst mulig brå/store/truende bevegelser. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by utmeldt »

Bruker du god nok tid, går det nok å få tak i rotta utan at ho biter :cheer:

eg har prøvd hanske , dei ble faktisk meir redd, og beit enda meir.

Når eg skal ha tak i ei rotte som eg veit biter gjer eg det det på følgende måte:
Først må du få oppmerksomheten til dyret, gjere deg til kjennne. Stikk aldri hendene inntil ei sovande og uforberedt rotte, då biter dei. La ho kome ut av huset sitt . Snakk roleg til henne, og bruk god tid. Det gjelder å ikkje å forhaste seg. Du kan så evt legge inn handa di( knytteneve, for dei har ein tendens til å bite i fingrane) inn buret i god avstand frå rotta, og la ho kome til deg. Ver roleg. Prøv å lokke ho ut av buret med godbiter, om du kun har takluke, prøv å henge ei hengekøye under slik at det blir lettare å komme seg opp. Bruk tida til hjelp. Bruk godbiter f.eks tørka banan. La ho kome inn og ut nokre ganger før du tek på ho, evt kan du ha ei skje med noko godt på f.eks babymat eller yoghurt og la ho spise av den når ho kjem ut. Veien til rottas hjerte går ofte gjennom magen :cheerful:

Om ikkje det går kan du prøve å lokke ho nederst i buret med noko godt, og etter ein stund kan du ta av den øverste delen av buret. Snakk så roleg og tilby godbiter. Sjølv om du seier at ho kun opphelde seg i topp etasjen, har eg tru på at ho lete seg friste med noko godt slik at ho kjem ned. Du kan då ta av og reingjere den øverste delen av buret. Etterkvart pleier eg å fjerne alle hus som ligg i botn o.l. og gi rota igjen god tid, og som regel går det an å plukke ho opp utan at ho biter. Men du må vere bestemt, ta tak under rumpa og fambeina, og så opp. Har aldru opplevd at dei biter når dei er utanfor buret.

Håper det kan vere til hjelp, har hittil har 7 stk "problem rotter" og det har ordna seg til slutt for meg og mie rotter, berre ein er tålmodig, og investerer tid, og arbeid i dyra. Ikkje alle rotter er menneskevande frå dei er små ( gjeld spesiel dyrebutikk dyr ), og da er tålmodighet viktig.

Er du redd for å stikke handa di inni buret for luktens skuld, kan du leggge ei uvaska, gammel t-skjorte inn i buret slik at rotta kan kan bli vant til lukta.

Lukke til! Dette går nok bra berre du investerer tid og tålmodighet.

og eg anbefaler på det sterkaste at du skaffer ei vennine til rotta di. Dei trives skjelden åleine, og kan i tillegg utvikle problem atferd som f.eks biting.

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Tusen takk for veldig fint og utdypende tips! Setter jeg virkelig pris på :boing: Spesielt fremgangsmåten!

Prøvde å gi henne en halv drue nå her i morges, ved først å snakke til henne (hun snur seg mot stemmen min, men jeg mistenker det er fordi jeg kommer med mat :P) og så bare skrape kjempeforsiktig på døra. Hun har så langt aldri blitt skremt av den lyden, hun bare snur seg mot den for å se. Jeg la druen foran hånden min (prøvde flat hånd, men med den myke siden ned, tehe) og hun prøvdesmake på fingeren min uten å ta drua.. Jeg blødde heldigvis ikke, og det var ikke noe vondt heller (yesss), men hun tuslet bare vekk igjen etterpå uten å ta druen. Men nå ser det ut som om jeg har et myggstikk på fingeren.

Vi drar på lørdag for å finne ei venninne! :D

Nå ligger hun å sover med klutene sine under vannflaska.. dryppdrypp!

Igjen, takk for fine tips! Forresten, hvilken type yoghurt er best? (:

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Vi fant et rotteoppdrett ikke langt fra der vi bor, så på søndag blir det å plukke opp en ny blue med røde øyne som venninne til rotta. Vi har også bestemt oss for å kjøpe et Jenny bur, så da blir det saker og ting :D Den lille nye vil da være 5 uker og 2 dager gammel. Gleder oss masse! :cheeeers:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by tantepose »

Så bra! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Vi har nå for første gang hatt henne på fanget!!!!!!!!!!! Vi tok henne ut uten videre problemer, hun hadde ikke så veldig lyst, men bet ikke eller noe slikt. Så nå har hun vært i fanget hos oss begge til sammen i litt over 2 timer. Vi brukte håndkle over fanget, men det hjalp ikke særlig, hun bæsjet over hele meg uansett... :suspicious:

Men det var en ting jeg lurer på som dukket opp nå når hun var ute. Det venstre øyet hennes ble litt rødere rundt og det så ut om det væsket litt. Men så etter rundt 20 minutter, forsvant den røde ringen og det sluttet å verke og nå er hun helt fin igjen. Jeg lurer derfor på om det er noe vi bør ta henne med til dyrlegen for? Vi har avtalt å ta henne med til oppdrettet på søndag, for både gratis helsesjekk og bare en generell rottesjekk. Skal i alle fall holde et øye med det for å se om det ser igjen. Vi er litt usikre på om det kan komme av at hun stikker øyet borti metallmunndingsen på vannflasken. Hun trives nemlig veldig godt under vannflasken, og veldig ofte når hun plutselig setter seg opp, deiser hun fjeset inni den :P Vi har nå flyttet flasken bittelitt høyere opp, men hun sitter fortsatt under den :crazybonk:

Buret hennes er i alle fall rent og pent igjen, med friskt toalettpapir og det hele (: Hadde aldri trodd rottebæsj kunne lukte så forferdelig... :overrasket:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by tantepose »

Det røde er nok "rottesnørr",og kan komme når hun er litt stresset.Men det går nok over når hun blir tryggere.Det gjør også bersingen,helt normalt med unge rotter.Bare kos dere. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by Vitania »

Mine tanker er at det er profyrin rundt øyet hennes. En rødbrun veske som ofte kommer ut øyne og nese når de har luftveisinfeksjon, men også når de stresser. Kanskje hun stresset litt etter å bli tatt ut av buret?
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

twistedriver
Pinky
Posts: 16
Joined: 21 Sep 2012, 00:39
Location: Eindhoven, Nederland

Re: Ny som rotteeier, trenger litt videre starttips (:

Post by twistedriver »

Hmm. Vel, hun prøvde å holde seg fast i gitteret idet vi tok henne ut, og like etter at vi tok henne ut bæsjet hun noe skikkelig. Vi ble fortalt av oppdretterne at det bare var helt normalt.

Øyet hennes er fortsatt fint nå i alle fall, kan legge inn en oppdatering igjen i morgen! Og vesken virket mer gjennomsiktig enn farget, hvis det hjelper. Men som sagt, nå er hun helt fin igjen, og det gikk over etter at vi pakket henne litt inn i vaskekluten sin :P

Takk for hjelpen i alle fall (:

Post Reply