Tamrotte vs ørkenrotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Tamrotte vs ørkenrotte

Post by utmeldt »

Veit om fem ørkenrotter ( ja eg veit at dei eigentleg ikkje er rotter) som mogleg må avlivast om ein ikkje finn ny eigar. Eg vurderer å ta dei, men i og med at eg har rotter frå før er eg litt i stuss. Er tamrotte og ørkenrotte ein bra kombinasjon å ha i huset?? Dei skal sjølvsagt bu kvar for seg, men uhell kan skje og bur kan ved forgløymelse stå ulåst. Har eigentleg lyst at dei dyra eg allereie har skal ha det best mogleg, og ønskjer ikkje å stressa dei unødig. Har nokon erfaring med samtidig hald av begge sort av desse dyra? Kva ville de ha gjort?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by WillyWonka »

Jeg hadde nok ikke hatt noen problem med å ha begge sorter, men du bør ikke sette dem sammen. Tror ikke det er en god kobinasjon :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by Milla »

Rotter og ørkenrotter er ganske forskjellige. Har selv hadde begge deler, men ikke på samme tid. De har egne behov, og vi fikk aldri ørkenrotta tam. Gikk ikke an å holde henne, og hun bare fløy rundt som om hun prøvde å rømme. Men nå har jeg sett noen som har fått de tamme, slik at de kan blir holdt. Ørkenrotta trenger sand for å holde pelsen ren blant annet.
Men, om jeg ikke husker helt feil, så leste jeg et sted at rotta antakelig ville ta en ørkenrotte og at de ikke får overens :rottehode:
Det er nok lurt å holde de adskilt, og gjøre slik at rottene ikke kommer til buret til ørkenrottene...

Håper det ordner seg :boing:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by tore »

Rottene dine ville nok gjerne prøvd å drepe og spise ørkenrottene om de fikk muligheten så det er nok en dårlig kombinasjon! Jeg har selv sett tamrotte angripe degusrotte og det skjedde øyeblikkelig. Ikke noe snusing først, bare rett på angrep.

Små, koselige rotter kan fort bli til opportunistiske jegere :)

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by Jasmin »

Det går sikkert bra om du har de skilt og kanskje ikke la rotte stå nærme buret, sånn at rottene ikke kan klatre på buret når de eventuelt er ute å lufter seg :bounce:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

utmeldt

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by utmeldt »

Takk for råd alle sammen :)

utmeldt

Re: Tamrotte vs ørkenrotte

Post by utmeldt »

tore wrote:Rottene dine ville nok gjerne prøvd å drepe og spise ørkenrottene om de fikk muligheten
Er desverre ganskke sikker på at det er nettopp det som kjem til å skje berre dei får ein anledning. Det er jentene mine som er problemet her, hanrotta er ein harmlaus og roleg kar, mens damene er ganske så bestemte, svært aktive og territoriale. Har alltid måtte jobbe hardt for at dei skal akseptere nye rotter som kjem i hus.

Post Reply