Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Hei. Nå nettopp beit han ene kastraten min den ene lille rottejenten som kom hit på lørdag. De har gått fint sammen i to dager i buret, sammen med 3 andre rotter. Han bet henne på ryggen, og hun har en runding med åpent sår uten pels, på ca 5x5 mm, hun stresser skikkelig nå, har så klart tatt henne ut av buret.. Det ser ut som hun har vondt når jeg tar på ryggen hennes, og hun vasker seg veldig mye.. Har hatt problemer med Jonas før, bare da var det han andre kastraten min han gikk på, men han viste bedring... Introduksjon gikk plettfritt, ingenting knuffing eller noenting mellom Blomst og Jonas.. Jeg tenker på å la han slippe eller omplassering nå, men hva skal jeg gjøre med den lille jenta? Har metacam, men vet ikke hvilken dose hun skal ha, hun veier ca 120 gram.. Takker for hjelp på forhånd!
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Gidde henne ca 1 ml metacam, turte ikke å ta mere.. tok et par bilder av såret
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5945_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5307_n.jpg
Har prøvd å renst så bra jeg kan, men hun er som sakt stresset... Bør jeg dra til dyrlege nå, eller i morgen om det ikke blir bedre? hun blør ikke nå.
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Jasmin »

Uff så ikke bra ut :grine: , har dessverre ingen tips. Men god bedring til lille frøkna :armeklemmer:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Chrizzie »

Slike bittsår fikk ene rotten min av en annen hanrotte jeg hadde titt og ofte (han ble kastrert og en super rotte senere) jeg kjøpte klorhexidin pulver og hadde i såret, og det var heldigvis bra nok. Trengte aldri antibiotika eller smertestillende. Jeg ville renset det godt, og fulgt med. Ofte lukker disse sårene seg fint i løpet av en dag eller to. Hvis det ikke gror og evnt begynner å vise tegn til infeksjon, må du dra til dyrlegen for å få medisiner:)

Klem til vesle rottemor :kiss:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Matmor »

Ånei! Stemmer mengden Metacam du har gitt henne? I så tilfelle har du overdosert henne kraftig! Det er en grunn til at Metacam er på resept. Hun kan få skader på fordøyelsessystemet i den dosen, og andre bivirkninger også. Svimmelhet og kvalme og magesmerter bare som en start. Det i seg selv er jo nok til å stresse henne.

Såret på ryggen er ikke så digert, så det er gode sjanser for at det ser mye bedre ut i morgen hvis det er blitt renset. Har du en annen snill rotte hun kan få stå sammen med er det kanskje det beste for henne med litt trøst for å roe seg...

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Oi, mente jo såklart 0,1... Beklager! Kan sette inn gamlemor med henne, takk for alle svar :cheerful: Ser ut som såret har fått en skorpe nå, som en liten hinne..
Skal se hvordan det går med Tisha i buret med henne :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Såret var mye værre i dag, så jeg dro til dyrlegen med henne. Dyrlegen barberte henne rundt såret for å få bort hår som kunne legge seg i det. Det er et skikkelig stygt sår, men jeg lurer på om det egentlig skulle ha vert sydd igjen? Hun går iallefall på antibiotika nå.
slik ser det ut
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1240_n.jpg
Syntes så synd på henne stakkar :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Matmor »

Det fungerer dårlig å sy igjen sår som antagelig er infisert - og det er bittsår. Da blir det bare en kjempeverkebyll i stedet. I og med at hun er så liten skal det ikke mye til før bittet går dypt inn i musklene hennes. Forhåpentligvis tar antibiotikakuren knekken på styggedommen så såret kan leges. Lykke til!

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Matmor wrote:Det fungerer dårlig å sy igjen sår som antagelig er infisert - og det er bittsår. Da blir det bare en kjempeverkebyll i stedet. I og med at hun er så liten skal det ikke mye til før bittet går dypt inn i musklene hennes. Forhåpentligvis tar antibiotikakuren knekken på styggedommen så såret kan leges. Lykke til!
Ok :cheerful: Tusen takk for hjelp! Såret ser mye bedre ut i dag, og jeg kan se hun er på bedringens vei allerede nå :bounce:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Jasmin »

Så bra! :cheeeers:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Jasmin »

Hvor mye betalte du for behandlingen og kuren?? :smile:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Lillelunde »

Ca 650 kr. :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten rotte på 6-7 uker bitt av kastrert hanrotte

Post by Jasmin »

Lillelunde wrote:Ca 650 kr. :cheerful:
Den er grei :bounce:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply