tredje hjulet på vogna

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Larm »

kikky wrote:Hvis det er på grunn av nervøsitet så kan kastrering heller ha en negativ effekt på rottemannen. Men hvis han blir kastrert kan en muligens omplassere han til noen som har en liten jenteflokk? Mulig det vil hjelpe, men mulig det blir for mye stress for han.
Hvorfor påstår man alltid dette?
Jeg har kastrert nervøse/angstfulle rotter med stor suksess. :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

kastrering er som sagt en mulighet, men ikke noe jeg får gjort noe med atm :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: tredje hjulet på vogna

Post by kikky »

Larm wrote:
kikky wrote:Hvis det er på grunn av nervøsitet så kan kastrering heller ha en negativ effekt på rottemannen. Men hvis han blir kastrert kan en muligens omplassere han til noen som har en liten jenteflokk? Mulig det vil hjelpe, men mulig det blir for mye stress for han.
Hvorfor påstår man alltid dette?
Jeg har kastrert nervøse/angstfulle rotter med stor suksess. :cheerful:
På grunn av testosteron mangelen ved kastrering.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Matmor »

Testosteronet får generellt rottene til å føle seg tøffere, men det er likevel slik at en del av de rottene som har vært kastrert med suksess, har vært beskrevet av eierene sine som nervøse. Derfor ville jeg ikke avskrive kastrering for denne gruppen. I alle fall ikke for en rotte som mistrives og hvor avlivning er en reell mulighet fordi man ikke klarer å hanskes med den. Hvis rotta trives bra som alenerotte er det noe annet.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

hvor mye vil det koste og kastrere ham da? Og det er vel ikke sikkert det funker heller?

nå har Småen bitt både meg og samboeren til blods på to dager. Samboeren i går når han skulle hente matskålen i buret - Småen bet han i knokene uprovosert. Samboeren lot Småen lukte på hånden hans, så beit gutten :(.
I dag beit Småen meg til blods i langefingeren. Jeg luftet ham, og hadde hånden hengende foran en åpning mellom to kasser, det var god plass under, så uten at jeg beveget på dem eller var nær Småen bet han ganske hardt. Blei to ganske kraftige bite sår som blødde vel og lenge...

Kastrering er en mulighet, men jeg har lest at det ikke kan funke, og jeg vil heller ikke adoptere bort en rotte som biter mennesker til blods...
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Niana »

Jeg har kun hørt om to tilfeller hvor kastrering/hormon-chip ikke har fungert her på forumet. Det er mye større prosentdel av kastreringer som blir vellykkede enn ikke.

Jeg kastrerte min gutt Pippin i april. Da hadde han gått i noen måneder og vært av og på problem-rotte. Han var utpreget alfa, og bet meg til blods et par ganger da jeg prøvde å "rette" på oppførselen hans (han tok tak i hendene mine, markerte på meg og bet meg i føttene.) Oppførselen hans ble verre da det kom nye rotteunger i hus, og han begynte å jage etter dem. Han stresset hele dagen, stelte seg ikke og hadde det ikke bra. Jeg fikk satt opp time til kastrering, og dette hjalp utrolig mye. Etter dette har han vært helt fantastisk, supersnill og kontaktsøkende (han var forsåvidt relativt kontaktsøkende før også). Han går overens med alle rotter og mennesker, og det var den beste avgjørelsen jeg kunne ha tatt.
Det kostet 1000kr, og det synes jeg ikke var så mye. Satt av litt av studielånet mitt over et pr mnd, og så var det oppspart.

Du sier du ikke vil adoptere bort en rotte som biter, men om du ikke vil ta sjansen på kastrering da er det ikke mye annet valg enn avlivning igjen?
Jeg hadde i så fall hatt forståelse for det også, jeg avlivet en rotte tidligere i år uten å prøve kastrering først. Men dette var en rotte som hadde slitt med angst og aggresjon siden han var 8 uker gammel. Han gikk ikke overens med noen rotter etterhvert, bare havnet i slosskamper og oppførte seg som en dritt. Han bet meg flere ganger, bet broren min og kjæresten min. Han var supernervøs for å bli løftet, bet om man prøvde å ta han ut av buret. Markerte som en gal hvor enn han kunne komme til, hadde konstant bustepels og satt hele natta lang og gnagde på sprinklene i buret. Han var som besatt på å komme seg ut og ta meg og de andre rottene. Dette var en virkelig forstyrret rotte, som ikke hadde noe bra liv.

Kan hende kastrering hadde hjulpet han, men jeg valgte å ikke gå igjennom med dette da jeg følte det var gått for langt. Men senere har jeg angret på den avgjørelsen, for det kunne ha hjulpet han. Kunne ha gjort han til en superbra gutt, akkurat som Pippin. (Selv om Pippins tilfelle ikke var så alvorlig).

Så avgjørelsen om å kastrere eller ikke handler mye om din egen oppfatning av rotta, og om du føler det er greit å velge avlivning uten kastrering. Det er mange som skriker opp om man gjør dette, men det er allikevel opp til en hver person å bestemme selv. Men nå som jeg igjen er i en situasjon med en aggresiv, skvetten rotte, så har jeg allerede satt opp time til kastrering. Jeg vil gi gutten min en ny sjanse, jeg synes de 1000kr er verdt å prøve det. For sjansen er veldig stor for at det går bra. Men nå har jeg også økonomien til det, og det spiller jo ganske godt inn i avgjørelsen.

(uff, blir langt dette, hehe).

Men jeg synes ikke det høres ut som rotta di lider av angst egentlig, mer aggresjon og dominans. Det at han angrep alle rottene i tur og orden, uten at de hadde forfulgt han først, synes jeg virker mer som aggresjon. Særlig det at han går etter hendene deres uten at dere har trengt han opp i et hjørne. Og mot aggresjon hjelper kastrering nesten alltid, fordi det fjerner testosteronet og roer han ned. (Jeg er jo ingen ekspert da, så får se hva andre svarer :) )
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Titovn »

Jeg tok til meg en hannrotte fra en dyrebutikk, han var vel 7-8 mnd gammel, og han hadde stått alene i den butikken i 6 mnd - med minimalt menneskekontakt. Jeg ville prøve å gi denne karen en sjanse, og hadde da planer om å omplassere han videre, etter at jeg hadde fått han vandt til mer menneskekontakt. I starten gikk det bra og jeg så smått forbredringer, når jeg fikk en bitteliten periode med dårlig tid pga studier, gikk det fort tilbake - og til det verre. Jeg var super forsiktig og alt med han, men han presset seg selv liksom i et hjørne, ble stiv selv når vi ikke rørte han og slikt. Det verste skjedde når jeg rengjorde buret, da bet han tak i fingeren min, veldig hardt også. Jeg selv hørte det "knaset" når han bet, men ikke fordi han traff beinet mitt - det kan godt hende jeg også innbildet meg den lyden altså :bleh: Men det var så kraftig at det aboslutt ikke ville slutte å blø, og neon minutter etter bittet svimte jeg av - takk gud sambo tok meg i mot ellers kunne jeg ha skadet hodet kraftig i kjøkkenbordet. Sambo ville abolutt ha meg på legevakta og dit ble neste stopp, så endte jeg opp på antibiotika for 10 dager eller no.

Etter det, tenkte jeg at det kanskje det var like greit å bare avslutte det. Jeg snakket også med TonjeLenore om saken, fordi jeg klarte ikke helt å bestemme meg hva jeg skulle gjøre, men hun mente også at det virket ikke som han hadde dte bra med seg selv, og da var det kanskje like greit å bare avslutte det (tusen takk Tonje!). Så jeg avlivde han, da uten å prøve kastrering.

Jeg ville heller ikke ta sjansen på å omplassere han når han bet, økonomien min var veldig stram på det tidspunktet og jeg innså at tiden som student med andre dyr ikke strakk til for denne stakkaren - men jeg føler jeg gjorde det rette. Noen mener jeg sikkert gjode en slags feil, men det var nå jeg som opplevde denne rotta og jeg som kjente den. Så hvis du velger avlivning fremfor kastrering forstår jeg dette veldig godt! Jeg mener at det er helt opp til deg og jeg tror på at du gjør det riktige valget for denne rotta - nettopp fordi du opplever og kjenner den! Men jeg skal ikke si hva som er best, for jeg har aldri opplevd å ha en hannrotte som blir bedre av kastraksjon - men det er fordi jeg kun har hatt to hannrotter (ukastrerte) og ellers holder meg til jenter, så der strekker ikke min erfaring til ;)

Beklager langt innlegg, men jeg vil hvertfall ønske deg masse lykke til med valget, og håper du finner en løsning for fungerer for alle parter! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

Titovn: Vi har hatt litt samme problemer med Småen. Han bet oss når han først kom til oss, også hadde vi masse tid til ham, og han ble fin. Så flyttet jeg ut litt grunnet skole, og samboeren hadde ikke like mye tid til den enkelte rotte som jeg hadde, og snart falt Småen tilbake til gamle vaner.
Jeg kom hjem og vi måtte skille Småen og Diesel, og Småen roet seg igjen. Så kom de to nye guttene inn i flokken, og resten er historie... dette har da foregått siden september.

Tusen takk for lykkeønsket, det er veldig koselig å lese :kiss:

Niana: Det er nok aggresjon ja, men syns det er rart at det begynte så veldig i det små? VI merka jo ikke noe til det i starten utennom nervøs biting

Huff, har virkelig ikke lyst til å avlive, men er så redd for at kastrering ikke skal funke, og at han skal ha gått igjennom unødvendig operasjon... Men jeg skal lese litt mer om det først, tror jeg

uansett: takk for at dere delte historiene deres :cheerful:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tredje hjulet på vogna

Post by Anniken.HH »

da har Småen dratt til rottehimmelen
han hadde det virkelig ikke noe bra mot slutten, så vi besluttet at det beste for ham var å la ham gå
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply